Bár a földbizottságok nevében eljáró megyei agrárkamarák sok esetben meg tudták állítani a spekulációs célú szerződéseket, de az esetek egy részében az önkormányzat az agrárkamarai elutasítás ellenére átengedte az adásvételt – mondta Győrffy. A NAK ezekben az esetekben bírósághoz fordult, azok viszont az ügyek jelentős részében nem tekintették perképesnek a NAK-ot. A Kúria is hasonló álláspontot alakított ki, amit a NAK vitat, de ezt a helyzetet az agrárkamarai törvény módosítása tisztázni fogja.
[caption id="" align="aligncenter" width="600"] Tisztábbak lehetnek az adásvételek - Kép: Kiss Albert[/caption]
Az agrárkamara által véleményezett, mintegy százezer földvásárlási szerződésből körülbelül kétezer az elutasított, de ezek egy részét az önkormányzat felülírta. A kamara több száz ügyet vitt perre, ezek körül alakult ki a perképességről szóló vita.
Az elutasítás oka lehet például az alacsony, illetve az irreálisan magas áron kötött adásvételek megakadályozása is. Utóbbiakra példaként szakértők Balaton-felvidéki eseteket említenek, ahol sok esetben egy-egy szőlőültetvény a gazdaságilag racionális ár három-ötszöröséért kel el. Az ilyen magas árat a szőlészek-borászok nem tudják kitermelni, az adott ültetvény pedig az új tulajdonos használatában előbb-utóbb elsorvad, a földterület mezőgazdasági hasznosítása elvész.
A kamara azzal érvel, hogy a földbizottsági ügyekben a NAK szakmai álláspontot képvisel, míg az önkormányzatnál más szempontok is felmerülhetnek. A helyhatóságoknál a képviselő-testületben sokszor a település legnagyobb adófizető cégeinek képviselői is helyet kapnak. A NAK-nál olyan konkrét esetről is beszámoltak, amikor az önkormányzat felülbírálta az agrárkamara tiltó határozatát, a föld vevője pedig egy játszóteret épített – vélhetően a képviselő-testületi döntéstől nem függetlenül.
A törvénymódosítás után azonban, amennyiben perre kerül sor, mindenkinek „ki kell terítenie a kártyáját”, vagyis megindokolni, hogy milyen szempontok alapján döntött. A NAK-nak ezután lehetősége lesz a vételi ajánlatot jegyző személyről megtudni, milyen ingatlanok vannak a birtokában, illetve használatában, amivel ki lehet szűrni a felhalmozási célú földvásárlásokat is – mondta a NAK elnöke.
A földbizottságokat érintő módosításon kívül is több pontban változik a szabályozás. Az egyik ilyen, hogy az agrárkamara a jövőben vállalkozási tevékenységet is folytathat majd. Ezt Győrffy szerint az indokolja, hogy számos olyan új szolgáltatás bevezetését tervezik, amelyhez erre lesz szükség. A jelenlegi jogszabályi keretek között viszont ez csak úgy lenne kivitelezhető, ha a NAK céget alapítana, és azon keresztül szolgáltatna. Ebben az esetben viszont mindig el kellene magyarázni a szolgáltatás igénybe vevőinek, hogy bár egy céggel vannak kapcsolatban, az valójában a NAK.
Kötelező tagság, kötelező tagdíj
A módosítás megerősíti, hogy a meg nem fizetett kamarai tagdíj köztartozás, amit az adóhatóság adók módjára hajt be. Az agrárkamarai tagság akkor is kötelező, és a törvény erejénél fogva létre is jön, ha a meghatározott agrár- és élelmiszeripari, illetve -kereskedelmi tevékenység az adott társaságnál csak minimális mértékű. Ez ugyanakkor sokakban csak akkor tudatosult, amikor a be nem fizetett tagdíjról értesítést kaptak. A tagdíj mértéke árbevételhez kötött, és ha az agrárkamarai tag nem osztja meg a bevételét, akkor az összes bevétele a tagdíjalap. Ez a szabály 2015 óta érvényben van, a bevétel megosztásáról pedig hiteles nyilatkozatot kell tenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.