A legnagyobb ellenfeleink sem mondhatják, hogy nem aktívan és kreatívan igyekezett a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elérni a küldetésében foglaltakat – az ár-, és a pénzügyi stabilitás, valamint a kormány makrogazdasági céljainak támogatását. Ezt az aktivitást érezhették a bankok a pénzügyi fogyasztóvédelmi területen történő változások kapcsán – mondta el Windisch László, a MNB alelnöke azon az jegybank által rendezett konferencián, amelyet a közelmúltban elfogadott pénzügyi tudatosság nemzeti stratégia bemutatása céljából hívtak össze. Az újszerű megközelítések első jele a számladíjakkal kapcsolatos átfogó vizsgálat volt, amelyben a pénzügyi intézmények többségét elmarasztalták – tette hozzá.
Windisch László kiemelte: az MNB számos új szabályozást hívott életre, amelyek egyértelműen a fogyasztók védelmét szolgálják. A teljesség igénye nélkül ide sorolta a jegybank fair banki törvényeit, az adósságfék-szabályokat, vagy éppen a teljes költség mutató plafonjának szabályozását a nyugdíjbiztosításoknál. Vannak példák sajátos megoldásokra is, amelyek szintén az ügyfelek számára hasznos intézkedéseket hoznak – ilyen intézkedés például a minősített fogyasztóbarát lakáshitelek pályázata – tette hozzá.
Sokszor merül fel, hogy jó-e az, ha a jegybank ilyen erős fogyasztóvédelmi szerepkört vállal, hiszen érdekkonfliktus feszül a prudenciális és a fogyasztóvédelmi terület között. Windisch László szerint a két szempont csak látszólag ellentétes:
az a pénzügyi intézmény, amely nem ügyfelei érdekében cselekszik, hosszú távon nem tud kellő stabilitással működni, ezzel pedig a prudenciális biztonság is veszélybe kerül.
Lehet bármilyen erős a szabályozás és tudatos az MNB fogyasztóvédelmi szerepe, ha nem találkoznak ezek a gondolatok tudatos fogyasztókkal – jelezte az MNB alelnöke, aki szerint ezért fontos a pénzügyi tudatosság. Ennek fejlesztése ugyanakkor többirányú kell, hogy legyen – egyrészt edukatív feladat, másrészt a fogyasztói attitűd meghonosítását jelenti.
Az MNB önmagában komoly lépéseket tett ezen a téren: Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjuk eddig több, mint 40 ismertető füzetet adott ki, hamarosan már minden megyében működni fog Pénzügyi Tanácsadó Központ. A jegybank külső partnerekkel ismertető kampányokba fogott, amely a karácsonyi időszakban is fut. Ebben a felelőtlen eladósodásra hívják fel a figyelmet.
Ami pedig az edukációs lábat illeti: az MNB Pénziránytű Alapítványa által kiadott tankönyvek ma már 120 ezer általános- és középiskolás számára közvetítenek pénzügyi alapismereteket. Windisch László ezzel kapcsolatban megjegyezte, az MNB örül, hogy a kormány ennek a feladatnak az élére állt.
A pénzügyi tudatosság azért fontos, mert az egyéntől a költségvetésig bezárólag nőhet a stabilitás a felelős döntéseknek köszönhetően – ez pedig javítja a nemzetgazdaság helyzetét – mondta Hornung Ágnes, az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénzügyekért felelős államtitkára.
A különböző nemzetközi szervezetek felmérése szerint a magyar emberek fejlettségi szintje a pénzügyi területen nem megfelelő. Nem az elméleti alapokkal van baj, az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása az, ahol a magyar állampolgárok kifejezetten rosszul teljesítenek. Ezen eredmények javítása a célja az új pénzügyi tudatosság stratégiának, amelyet a kormány a közelmúltban elfogadott.
Hornung Ágnes szerint a stratégia hét fő célt határozott meg, ezek között természetesen a pénzügyi edukáció a legfontosabb – a Nemzeti Alaptantervben helye lesz a pénzügyi alapismeretek képzésének. A cél az, hogy az emberek mintát kapjanak a tudatos pénzügyi magatartás előnyeiről és a tudatos fogyasztói magatartással tudjanak élni a mindennapi életükben.
Ha megfelelőek lesznek az alapok, megkezdődhet a magyar polgárok pénzügyi felzárkózása – jelezte az NGM államtitkára. A rövid távú tervek között ugyanakkor fontos, hogy a polgárokat körültekintő hitelfelvételre tanítsák és előtérbe kerüljön a társadalmon belül az öngondoskodás. A stratégiához illeszkedik a készpénzkímélő fizetési módok és eszközök elterjedésének további elterjedése.
A hét éves stratégia 2 éves ciklusokra bomlik – mondta Hornung Ágnes. Az első kétéves cselekvési terv részeként a Nemzeti Alaptanterv 2018-as átvizsgálása során mind az általános-, mind középiskolai alaptantervbe beépül majd a pénzügyi alapismeretek kötelező képzése, amihez kapcsolódóan megindul a tanári felkészítés is.
A stratégiát megalapozza majd, hogy együttműködési megállapodásokat kössenek a szereplők. Már zajlik a POS-telepítési pályázat – épp a második kört zárta a közelmúltban az MNB. Az első időszak feladatai között szerepel a korábbi iskolai takarékbélyeghez hasonló megtakarításra nevelő megoldás bevezetése, illetve az osztály-alapszámla termék kiépítése.
Az NGM államtitkára fontosnak tartotta azt is, hogy a program vállalatokkal való együttműködésben valósuljon meg. A feladatok koordinálására Nemzeti Pénzügyi Tudatosság Munkacsoport alakul, amelyen belül az elvégzett stratégiai célok teljesülését és eredményeit éves szintű visszaméréssel vizsgálják majd. A csoport felel majd az eredmények adaptációjáért és a program önkorrekciójáért is. Emellett január 1-től önálló honlap is segíti a stratégia megvalósulását.
Az NGM államtitkára szerint a stratégia komoly eredménye a szintetizálás lesz, hiszen eddig is voltak különálló területek, amelyek kvázi szigetként dolgoztak a pénzügyi edukáció terén – emlékeztetett.
Komoly az elmaradás a pénzügyi alapismeretek terén, pedig szükség lenne rá – hívta fel a figyelmet Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára. Hozzátette,
a magyar családok 25 százaléka készít családi költségvetést, 60 százalékuk maximum 3 hónapnyi tartalékkal rendelkezik. A felmérés szerint ugyanakkor a válaszadók 75 százaléka nem képes pénzt félretenni.
Palkovics László szerint e tekintetben nagyon jó hír, hogy az iskolai programhetek közül messze a Bankszövetséggel és az MNB Pénzkiránytű Alapítványával közösen szervezett Pénz7 pénzügyi témahét a legsikeresebb: idén tavasszal már 162 ezer általános- és középiskolás vett részt valamilyen pénzügyekkel kapcsolatos foglalkozáson 1100 iskolában március második hetében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.