A 90-es évek dotcom lufija óta nem tartottak annyi pénzt részvényekben az amerikaiak, mint most. A Federal Reserve (Fed) harmadik negyedéves adatai szerint az amerikai háztartások és nonprofit szervezetek a vagyonuk 36,3 százalékát fialtatják részvényekben – derül ki a Marketwatch összefoglalójából. A mutató ennél magasabban története során (1945 óta vezetik a statisztikát) csak egyszer állt, 2000 második negyedévében, amikor 42 százalék volt az arány. Három alkalommal figyelhettünk meg aránytalanul nagy kiugrásokat: 1968-ban, 1972-ben és 2000-ben.
A tőzsdei részvények 1982-ben voltak a legkevésbé keresettek, akkor mindössze 11 százalékos arányt képviseltek a lakosság pénzügyi eszközei között. Az amerikai kisbefektetők döntései tökéletesen igazolják a teóriát, miszerint a veszteségektől való félelem erősebb a nyereségvágynál, ennek megfelelően 1966 és 1982 között inkább kerülték a részvénybefektetéseket. 2009-ben, amikor az amerikai tőzsdeindexek legutóbb mélypontra kerültek, a háztartások a pénzük kevesebb mint 20 százalékát tartották tőzsdei értékpapírokban.
Egyszerű magyarázata van, hogy a mostani 36,3 százalékos arány elmarad a rekordtól, annak ellenére, hogy a tőzsdeindexek történelmi csúcsokon vannak: a 2007–2009 közötti tőzsdei visszaesés után számos amerikai kisbefektető maradt távol a részvénypiacoktól, s ennek hatása mai is érződik. A mutatószám egyébként kifejezetten kedvelt a tőzsdei elemzők körében. Jövőbeni befektetési döntések meghozatalára kevésbé alkalmas, a tömegek részvényekkel kapcsolatos pszichózisának illusztrálására viszont igen. Korábban az Advisor Perspectives elemzése tért ki arra, hogy amint a lakossági pénzvagyonban a részvények aránya 30 százalék fölé emelkedett, három alkalomból kétszer is jelentősen, 40-60 százalékponttal emelkedtek a részvényárak.
Amerika egyébként a 36,3 százalékos részvényarányával világviszonylatban is kiemelkedik a mezőnyből, összehasonlításképpen Olaszországban 7,1 százalék a részvénybefektetések aránya, Németországban, Ausztriában és Franciaországban 4,5 százalék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.