Számvevőszéki szempontból mennyire aggályos, hogy a kormányzat rendre óriási tartalékokkal számol a költségvetés kapcsán, amelyek felhasználása utána már messze nem a költségvetésre jellemző parlamenti vita alapján, hanem egyszerű kormánydöntésekkel történik?
Én nagyon nagy eredménynek tartom, hogy a magyar gazdaságban ma már olyan kérdésekről beszélhetünk, hogy jó-e, ha – mint 2017 decemberében – még tízmilliárdokat tud átcsoportosítani a kormány társadalmilag fontos területekre. A korábbi években – 2014-ig – a büdzsé stabilitásához épp ellenkező beavatkozásra volt szükség: a költségvetésben biztosított támogatásokat kellett befagyasztani, korábban eldöntött – s adott esetben már győztes közbeszerzéssel rendelkező – projekteket leállítani. Szerintem ennél negatívabb dolog nincs, mert pont azt a kiszámítható gazdálkodást nehezíti meg, amely észszerűen addig nyújtózkodik, amíg a takaró ér – ha levágnak a takaróból…
Most azt kell látni, hogy a kormány olyan többletfeladatokra biztosít forrást, amelyek a kormányzati stratégiához illeszkedő területekre juttatnak pénzt, ráadásul ezzel a következő év vagy évek költségvetését könnyíti meg. Azzal, hogy a kormány célhoz kötött támogatásokat ad – s nem hitelfelvétel támogatásával, garanciával teszi bonyolultabbá a finanszírozást –, szerintem egyszerűsíti a rendszert, és szavahihetőbbé, kiszámíthatóbbá teszi a kormányzati politikát. Arról, hogy az adott kormányzati cél, amelyre forrást biztosít a kormány, helyes-e, a számvevőszék nem mondhat véleményt, hiszen ezek politikai döntések. Mi azt értékelhetjük, hogy a forrásjuttatás és az elszámolás a törvényeknek megfelelően történt-e. Eddig ezeket döntően rendben találtuk.
Varga Mihály pénzügyminiszter óvatos, konzervatív büdzsét ígér most is, s a hírek szerint ismét tetemes tartalékokkal van tervezve a rendszer. Sokak szerint az a gond ezzel, hogy a Költségvetési Tanács is legfeljebb a végelszámolás ellenőrzésekor tudja véleményezni a juttatásokat…
Ahogy már említettem, a korábbi években hiánypolitikát, 2014-ig egyfajta válsággazdálkodást folytattunk, az Állami Számvevőszék pedig évek óta azt az álláspontot képviseli – a jelek szerint sikeresen – a Költségvetési Tanácsban, hogy tartalékolási politikát kell bevezetni, amely lehetőséget ad a kormánynak, hogy az év közben jelentkező új kihívások, tervezési hiba vagy épp új lehetőségek esetén azonnal lépni tudjon. Szerintünk az átláthatatlanabb helyzetet eredményezne, ha ezekre a célokra belső átcsoportosításokkal kellene forrást biztosítani. Nem szabad elfelejteni, hogy a költségvetési tervezést nagyon előre hoztuk, másfél évre előre igyekszik a kormány meghatározni a történéseket.
A teljes interjú a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.