A z elmúlt egy év alatt csaknem 150 millió tranzakció teljesült az azonnali fizetési rendszerben összesen 30 ezermilliárd forint értékben. Az összes átutalásos tranzakció csaknem harmada már így bonyolódik le, egy átlagos munkanapon 400 ezer utalás teljesül pillanatok alatt:
a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által kiadott friss adatok szerint az azonnali utalások 99 százaléka öt, 96 százaléka pedig csupán két másodpercen belül ért célba.
A hétnapos, illetve 24 órás hozzáférést adó rendszerben a banki üzemidőn túl is, este, éjszaka és hét végén is lehet utalni,
a munkaszüneti napokon átlagban 116 ezer tranzakcióban 9 milliárd forint cserél gazdát úgy, hogy nem kell a következő munkanap reggeléig várni az összeg jóváírására.
A majdnem ötéves fejlesztéssel megvalósult azonnali fizetési rendszer a jegybank szerint – amellett, hogy hozzájárult a szektor sikeres digitális átállásához – világviszonylatban is kiemelkedően széles körű elérhetőséget biztosít, hiszen a világon egyedülálló módon az MNB minden banknak kötelezően és egy időben írta elő az indulást.
A rendszer indulása ráadásul a lehető legjobbkor történt, hiszen a használatával a koronavírus-járvány idején is biztonságos távolságtartással lehet fizetni, fizikai jelenlét nélkül is küldhető pénz másik számlaszámra. Tavaly szeptembertől az egyedi ügyletek mellett lehetővé vált a vállalati kötegelt tranzakciók beküldése is, amitől a szakértők az azonnali rendszerben teljesülő tranzakciók számának nagyarányú növekedését várják.
Az azonnali fizetési rendszer bevezetésével párhuzamosan debütált a másodlagos azonosítók használata is. Ezek segítségével könnyebbé válhat az átutalás, hiszen nem kell az ügyfél számlaszámát megjegyezni, a pénz címzettjét mobiltelefonszáma, e-mail-címe, adóazonosító jele vagy – cégek esetében – adószáma azonosíthatja. Ehhez az kell, hogy az érintett számlavezető bankjánál rögzítse a számlához kapcsolt másodlagos azonosítót. A Giro rendszerében tárolt adatok alapján – akárcsak a bankszámlaszám esetében – egyértelműen, pillanatok alatt azonosítható az ügyfél. Fontos, hogy egy másodlagos azonosító csak egy számlához kapcsolható, a rendszer mindig ahhoz a számlához köti a másodlagos azonosítót, amelyikhez utoljára kapcsolták.
A szabályozás értelmében ráadásul a másodlagos azonosító rögzítése csak egy évre szólhat, tehát azok az ügyfelek, akik a rendszer indulásának napjaiban regisztrálták másodlagos azonosítóikat, most üzenetet kapnak a bankjuktól, hogy ezeket meg kell újítaniuk. Ennek elmulasztása esetén a másodlagos azonosító törlődik a rendszerből, annak használatával nem lehet majd tranzakciót indítani, a rendszer visszautasítja az átutalást. A megújítás egyszerű, a netbanki vagy a mobilbanki rendszeren keresztül pillanatok alatt elvégezhető. Emellett az elektronikus csatornákon mindenki rögzíthet új másodlagos azonosítót.
Erre szükség is lenne. Noha a nemzetközi példák szerint az azonnali fizetési rendszer jellegű megoldások leginkább ott érnek el igazi áttörést, ahol a másodlagos azonosítók használata gyakorivá válik, az elmúlt év e téren messze nem a várakozásoknak megfelelően alakult.
Az ügyfelek a 9,38 millió lakossági és az egymillió vállalati számla alig 1 százalékához, 110 ezer számlához kötöttek bármilyen másodlagos azonosítót. Ezek 56 százaléka mobilszám, 34 százaléka e-mail-cím és 10 százaléka adóazonosító jel vagy adószám.
Ráadásul a rögzítés egy dolog, a használat a másik. A tavalyi harmadik negyedévben regisztrált 32,8 millió azonnali fizetési tranzakcióból mindössze 9974 esetben használtak másodlagos azonosítót az ügyfelek a címzett azonosításához, és a 6196 milliárdos átutalási forgalomból mindössze 628 millió forintot küldtek ily módon a partnerszámlákra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.