Reménykeltő tárgyalásokba kezdett a Sir Richard Branson többségi irányítása alá tartozó Virgin Atlantic légitársaság a kiválasztott intézményi befektetőkkel egy esetleges nyilvános részvénykibocsátásról (IPO) – tudta meg a Sky News a londoni City bankárköreiből.
A hírcsatorna hozzátette, a potenciális részvényesek tetszését elnyerte a menedzsment prezentációja, és most már valószínű, hogy ősszel bejelentik a londoni parkettre lépést, amiben a kisbefektetők is részt vehetnek.
Habár a cég egyelőre spekulációnak nevezte az értesülést, a bennfentesek már azt is tudni vélik, hogy a Barclays és a Citigroup felügyeli majd a részvények tőzsdei bevezetését.
A lépéssel azonban a Sky News szerint Sir Richard beáldozhatja irányító befolyását, hiszen jelenleg is már csupán a részvények 51 százalékát tulajdonolja a Virgin Group Holdingson keresztül, míg a többi részvény a Delta Air Lines érdekeltségét képezi.
A legtöbb légicéghez hasonlóan a Virgin Atlantic pénzügyeit is megviselte a légi közlekedés összeomlása. Tavaly a társaság utasszáma 80 százalékkal zuhant, így nem csoda, hogy 659 millió fontos veszteséget szenvedett el nettóeredmény-soron, illetve, hogy több ezer munkavállalót kellett elbocsátania.
A BBC szerint pedig még az 1984-ben alapított légitársaság – amelyre azóta egy egész cégbirodalom épült – túlélése is kérdésessé vált a pandémia következtében. Már egy csődügyi tanácsadó céget is megbíztak az előző év vége előtt, amíg Branson egy 1200 milliárd fontos mentőcsomagról tárgyalt.
Végül úgy sikerült a megállapodást összehozni, hogy maga Sir Richard is beszállt 200 millióval, továbbá a cég eddigi hitelezőin túl az amerikai Davidson Kempner Capital Management fedezeti alap is nyújtott egy jelentős kölcsönt.
Branson egyébként a londoni kormánytól is segítséget kért, sőt fedezetként még a Brit Virgin-szigeteken található, saját tulajdonában álló üdülőingatlanát is felajánlotta, ám nem kapott egy pennyt sem az Egyesült Királyság Covid-alapjából.
A Virgin Atlantic nem ez egyetlen megroggyant egység Richard Branson cégbirodalmában. A csoporthoz tartozó Virgin Active nevű egészségügyi klubhálózat nagy-britanniai részlege is a csőd szélére került, miután a bérbeadók, hitelezők és részvényesek bevonásával létrejött szerkezetátalakítási tervet egyes bérbeadók a bíróságon támadták meg. Végül azonban megkapta a zöldlámpát a terv. A cégcsoport új cége, a Virgin Voyages hajótársaság pedig több mint egy éves késedelem után csupán a múlt héten indította meg első járatát.
A New York-i tőzsdén jegyzett, nyolcmilliárd dolláros tőzsdei kapitalizációval rendelkező Virgin Galactic sikereinek köszönhetően ugyanakkor Branson több százmillió dollárral ki tudta segíteni bajba került vállalatait. A cég ugyanis júliusban hamarabb juttatta a világűrbe Bransont, mint a rivális Blue Origin az Amazon-tulajdonos Jeff Bezost. Eközben Sir Richard szintén a Wall Streeten intézi a műholdak indítására specializálódott Virgin Orbit IPO-ját.
Visszatérve a Virgin Atlantic tőzsdére lépésére, a siker mellett szól, hogy a London-New York útvonalra fókuszáló légitársaság járataira ebben a hónapban már 150 százalékkal emelkedtek a foglalások, ezért a befektetők szerint a cég jó pozícióból aknázhatja ki a várhatóan ebben a relációban hamarosan helyreálló légi forgalomban rejlő lehetőségeket. Ráadásul a Sky szerint állítólag jelentős lobbycsoport győzködi a Biden-kormányzatot a további engedmények szükségességéről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.