Folyamatosan találgatják a Rába kisbefektetői, hogy miként érintheti a céget a parlament által már elfogadott, ám jelenleg még a köztársasági elnök aláírására váró törvényjavaslat, amely szerint a járműgyártó többségi részvénypakettje kikerül a kizárólagosan állami tulajdonban tartható társasági érdekeltségek köréből.
A lázas érdeklődést kiváltó opciók között természetesen időről-időre szóba kerül a privatizáció és a cég tőzsdéről való esetleges kivezetése is. Ennek köszönhető, hogy a kiábrándító harmadik negyedéves gyorsjelentést követően 1350 forintig bucskázó árfolyam a hír kipattanása óta ismét az 1440-50 forintos szintre tört.
Ha ugyanis tényleg magánosítanák az állami pakettet, úgy az új tulajdonosnak vételi ajánlatot kellene tennie a kisrészvényesek felé is, mivel a gazdát cserélő részvénycsomag meghaladná a 33 százalékot.
Az mindenesetre tény, hogy a jogszabálytervezet valóban úgy rendelkezik, hogy a holding 50 százalék plusz egy szavazat mértékű részesedése – a HM Armcom, a HM Currus Zrt., a HM Arzenál és a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.-kel egyetemben – kikerül a kizárólagos állami tulajdon köréből.
Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos azonban a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy szó sincs magántulajdonba adásról, ehelyett a hadiipari portfólióba tartozó vállalatokat egy egységes állami holdingba szervezi a magyar kormány.
A nyilatkozat tehát arra enged következtetni, hogy a Rába szervezeti önállósága megmarad, hiszen a jövőre nézve is „vállalatokat” említett a kormánybiztos, csupán a Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt.-be kerül át. Ez már amúgy meg is valósult, lévén az Nyrt. 54 százalékos részesedése június óta ennek a holdingnak a tulajdonát képezi, míg további 20 százalék a győri Széchenyi István Egyetem alapítványához került.
További kérdés, hogy mit kezd majd a védelmi ipari holding a Rába polgári üzletágával, amely az utóbbi években csaknem kizárólagossá vált Győrött, miután a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési programban megrendelések híján nem tudott eddig érdemben részt venni a cég.
A Rábát azonban nem csupán a tulajdonosváltás gondja nyomaszthatja, amint ugyanis Nagy-György János, a KBC Equitas részvényelemzője hangsúlyozta a VG-nek, a Rábánál jelentős költségoldali nyomás tapasztalható. A harmadik negyedévben az alapanyagai 52,5 százalékkal, míg energiaárai átlagosan 49 százalékkal drágultak.
Az áremelkedést csak nagyjából fél év időeltolódással tudja áthárítani a vevőkre, így ebből negatívan jön ki a vállalat – írja a KBC. Emellett az ellátási zavarok, az alkatrészhiány is negatívan érinti a céget. Pozitívum viszont, hogy a kereslet továbbra is erős, és exportcégként a Rába a forint gyengüléséből is előnyösen jöhet ki. Az elemző szerint egyébként a HM-üzletág részesedése a bevételből 3 százalék körül lehet.
A Rába Holdingra nehezedő költségoldali nyomás vélhetően nem enyhülhetett a IV. negyedévben sem – emelte ki Rátkai Orsolya, az OTP részvényelemzője is. Az energia árrobbanása az év utolsó szakaszában is kedvezőtlen piaci környezetet teremt a cég számára. Az acél világpiaci jegyzése ugyan visszahúzódott a harmadik negyedévben regisztrált csúcsról, de még így is a sok éves átlag fölött ragadt, miközben a gépjármű-gyártás ellátási láncainak akadozása tovább nehezíti a helyreállást. Bár az ellátási lánccal kapcsolatos problémák közül a csiphiány közvetlenül a Rábát nem sújtja, az értékesítést befolyásolhatja, ha a megrendelőknél valamilyen okból áll a termelés – fűzte hozzá Rátkai Orsolya.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.