A Tesla a tavalyi rekordmennyiségű, 936,1 ezer értékesített járművének köszönhetően állva hagyta az elemzőket, s most ugyanezt tette a negyedik negyedéves pénzügyi adatainak ismertetésekor. A világ legértékesebb tőzsdén jegyzett járműgyártója újabb bevételi rekordot produkált: a 2020-as év záró negyedében elért 10,74 milliárd dollár után most 17,72 milliárdot mutattak ki a gyorsjelentésükben. A Refinitiv elemzői konszenzusa leparkolt 16,57 milliárdnál.
Még pazarabb a Tesla nyereségmutatója, amely több mint nyolcszoros növekedést jelez: a 2020 utolsó negyedévében regisztrált 270 millió dolláros adózott eredményt 2,32 milliárdra sikerült felhizlalnia az Elon Musk alapító-vezérigazgató által dirigált Teslának, amely sikerét az innovatív megoldásokon kívül főként annak köszönheti, hogy versenytársaival ellentétben jól kezelte a globális autógyártást hosszú ideje visszatérően megbénító alkatrész- és csiphiányt. A cég, ahol csak tudta, kiváltotta a csipeket, illetve szoftveres megoldásaival is mérsékelni tudta félvezetőigényeit. A Tesla hatékonyságát jól jellemzi, hogy egy év alatt 5,4 százalékról 14,7-re turbózta fel az üzemi marzsot, ami szektorszinten is kimagaslónak számít. Ahogy a Tesla 17,6 milliárd dollárra gyarapodott likvid tartalékai is.
Az elektromosautó-gyártó számára 2022 is sikerévnek ígérkezik, a texasi Austinban és a Berlin melletti Grünheidében is termelésbe áll az új Gigafactoryjuk, amelyek belépésével – papíron – duplájára nő a társaság gyártókapacitása. A termelés azonban lépcsőzetesen indul, így az idén az 1,4 millió darabos jármű-értékesítés látszik reálisnak. Elemzésében ezt a Tesla hitelbesorolását hétfőn két fokozattal javító Moody’s is így látja. A menedzsment ugyanakkor óvatosságra int, a beszállítási problémák szerintük folytatódhatnak az idén is, ami kockázati tényezőként ott lebeg továbbra is a fejük fölött.
Mint közleményükben írják, gyáraik emiatt várhatóan nem tudnak majd teljes kapacitással működni a következő időszakban. Az austini üzemükben a Model Y városi terepjáró (SUV) gyártását valamikor az év vége felé tudják megkezdeni, az engedélyek beszerzésétől függően. A karácsonyi szezonban viszont reményeik szerint már átvehetik első megrendelőik az itt gyártott villanyautójukat.
Grünheidében is engedélyre várnak, ott a környezetvédelmi aggályok eloszlatása után talán már februárban indulhat a gyártás. Maga a Gigafactory gyakorlatilag az utolsó csavarig összeállt, nem ezen múlik a start időpontja. Kényszermegoldásként a Tesla a kaliforniai óriásgyárában próbálja csúcsra járatni a termelést és maximálisan kihasználni a 600 ezresre felfejlesztett gyártókapacitást.
A Tesla rekordjai előre kalkulálhatók voltak a január elején ismertetett 2021-es, a terveket felülíró termelési és értékesítési adatokból, így a piac ezúttal inkább az említett rizikófaktort árazta, 2,7 százalékkal lejjebb küldve a részvényárfolyamot a szerdai New York-i tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.