Vizsgálja elektromosjármű-gyártó (EV) részlegének leválasztását és tőzsdei bevezetését a Renault, ami teljesen átalakítaná az orosz érdekeltségei miatt az utóbbi időben mélypontra került autógyártót – írta befektetőknek szóló jegyzetében Pierre Quemener, a Stifel elemzője.
A szakértő szerint
a már korábban is megszellőztetett tervet, amely szerint a cégcsoport Mobilize nevű autómegosztó üzletága is a New Mobility nevű új vállalatba kerülne, a múlt héten részletesen is ismertette az elemzőkkel Luca de Meo vezérigazgató és Thierry Pieton pénzügyi igazgató.
A Renault felső vezetői úgy vélik, a New Mobility már 2023-ban parkettre léphet, sőt állítólag már az is valószínű, hogy Clotilde Delbos vezérigazgató-helyettes vezényelné le a tőzsdei bevezetést, aki éppen ezért mondott le pénzügyi igazgatói pozíciójáról februárban. Eközben az eredeti, fosszilis üzemanyaggal működő járműveket gyártó cég egyesülhetne valamely üzleti partnerével.
A végső döntés azonban még nem született meg, a Renault-csoport a fenti elképzelés mellett azt a lehetőséget is vizsgálja, hogy inkább a Franciaországon kívül található belső égésű és hibrid motorokkal és sebességváltókkal kapcsolatos tevékenységeit és technológiáit egyesíti egy külön erre a célra létrehozott egységen belül.
A szétválasztásra vonatkozó mindkét terv összes lehetséges változata terítéken van még – írták az Exane BNP Paribas – a Renault múlt heti vezetői tájékoztatóján szintén részt vevő – elemzői, akik szerint mindez magában foglalhatja az EV-eszközök tőzsdei bevezetését vagy a belső égésű motorokkal kapcsolatos tevékenységek egy közös vállalatba való szervezését is.
A Renault egyébként márciusban jelentette be, hogy
Ukrajna orosz lerohanása miatt leállította moszkvai üzemének működését, és kivonul Oroszországból, amely eleddig második legnagyobb piaca volt.
A menedzsment ezenközben még nem számolt be róla, hogy mihez kezd a többségi tulajdonában álló az AvtoVAZ-zal, amely az orosz piac legkelendőbb autóját, azaz a Ladát gyártja. Csökkentették viszont a csoport működési árrésére és a szabadkészpénz-termelésre vonatkozó előrejelzést.
A szétválasztási projekt ugyanakkor nemcsak az Oroszországból való költséges kivonulás kompenzálását szolgálná, hanem az elektromos járművek és a technológia fejlesztéséhez szükséges források előteremtését is.
A Renault részvényei kedd délig durván 3 százalékkal, 23,8 euróra estek Párizsban, így a papírok a február 17-i idei árfolyamcsúcsukhoz mérten már 36 százalékkal gyengültek.
A francia autógyártó mellett amúgy a Ford is hasonló lépésre készül. Míg a várhatóan Ford Model nevet kapó új cég az EV-kínálatot bővítené, valamint a szoftvereket, a kapcsolódó technológiát és a szolgáltatásokat fejlesztené, addig a Ford Blue a belső égésű járművekre összpontosítana.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.