Péntekig frászban tartja a dolgozóit az amerikai elektromos kisteherautó-gyártó: a Rivian Automotive akkor közli ugyanis, hány ember és milyen posztokról ítél feleslegesnek és bocsát el, hogy rendbe szedje gazdálkodását, igazodva a bizonytalanságokkal uralt új helyzethez.
Sajtóértesülések szerint legalább öt százalékos karcsúsítást hajthat végre a novemberben a tavalyi év legnagyobb amerikai tőzsdei bevezetését (IPO) véghez vivő Rivian, azaz a most foglalkoztatott 14 ezer dolgozóból hétszáztól válhatnak meg. Vélhetően ez a cég Illinois állambeni Normalban lévő üzemét nem érinti majd. A társaság tavaly megduplázta létszámát, de úgy látszik, ez nem volt egy megfontolt döntés.
A Riviannál nem úgy mennek a dolgok, ahogy szeretnék. Ezért egyes beruházási programjaik felülvizsgálatát, esetleges leállításukat vagy átméretezésüket fontolgatják, aminek a kiadásokra, így a bérgazdálkodásra is lényeges hatása lehet.
A Rivian főrészvényese, az Amazon, illetve szakmai oldalról másik meghatározó tulajdonosa, a részvénycsomagját fokozatosan leépítő Ford egyelőre abban bízhat, hogy a Riviannál rendeződik a helyzet, jóllehet R.J. Scaringe vezérigazgató kedden még azt közölte a dolgozó kollektívával, hogy a Rivian nem immunis a jelenlegi gazdasági körülményekre, és dolgozniuk kell azon hogy a fenntartható fejlődés és termelés feltételeit garantálhassák.
Megnyugtatásul Scaringe hozzátette, hogy a Rivian anyagi háttere a tavalyi IPO révén erősnek mondható, az első negyedév végén 16 milliárd dolláros készpénz-tartalék állt a rendelkezésükre, amiből elvileg gördülékenyen finanszírozható a cég második üzemének megépítése és 2025-re tervezett termelésbe állítása. Scaringe szavaira a Rivian részvényárfolyama egy százalékot erősödött, a költségcsökkentésekről, a feszesebb gazdálkodásról szóló bejelentések szokásos velejárójaként.
Az is igaz, hogy a vállalat körüli bizonytalanságok miatt az idén a részvényárfolyam kevesebb mint a harmadára zsugorodott. Az árfolyamot a Ford fokozatos kiszállása sem támogatta, de ennél jóval komolyabb gondok gyötrik a cégvezetést, a termelés beindítása és felfuttatása ugyanis egyelőre nem mondható egyértelmű sikertörténetnek.
A TechCrunch információi szerint a következő másfél év feladata lesz a túl gyorsra tervezett növekedés fenntartható mederbe terelése. Azt ezt célzó frissített stratégiának négy fő területre kell fókuszálnia. Egyrészt a bevételteremtés felgyorsítására, amit az elektromos hajtású R1T és az R1S pickupok, valamint testvérmodelljük, egy furgon gyártásának felpörgetésével tudnak biztosítani, másrészt egy új generációs közös járműplatform, az R2-es fejlesztésének előrehozása is kiemelt fontosságú.
Harmadrészt pedig a saját töltő- és szervizhálózat létrehozásában kell előrelépnie a Riviannak. A negyedik terület pedig az előbbi hármat is átfedi: a programot ugyanis a szigorú költséggazdálkodás, a kiadások mérséklésével optimalizált keretek között kell végrehajtani. A Rivian az idén 25 ezer elektromos haszonjármű átadását tartja reálisnak, terveit azonban a beszállítói láncok felszakadozása keresztülhúzhatja.
Bezárja a kaliforniai San Mateóban lévő fejlesztési központját a Tesla és szélnek ereszti az ott az elektromosautó-gyártó Autopilot robotpilóta rendszerének fejlesztésén dolgozó 229 munkatársát. A lépés illeszkedik Elon Musk alapító-vezérigazgató által egy hónapja felvázolt borús forgatókönyvéhez, amely tíz százalékos vállalatszintű leépítést helyezett kilátásba a közeljövőben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.