Nem sokáig őrizheti az idei legnagyobb hongkongi elsődleges részvénykibocsátásért (IPO) járó címet az Onewo Space-Tech Service, amely jelen állás szerint 733 millió amerikai dollárt is besöpörhet a részvényeiért, mert hamarosan át kell adnia helyét az elektromosautó-gyártó Zhejiang Leapmotor Technology nevű startupnak. Az utóbbi 1,03 milliárd amerikai dollár megszerzésének tervével környékezi meg a befektetőket, és alighanem sikerrel is jár.
De kezdjük az Onewóval, amely a kínai ingatlanfejlesztő piac – Evergrande mögötti – második számú szereplője, a China Vanke leányvállalataként ingatlanpiaci szolgáltatásokat nyújt. A sencseni és a hongkongi börzén is jegyzett Vanke 62,9 százalék erejéig tulajdonos az Onewóban, és annak első számú megrendelője is egyben.
Az IPO a fokmérője lesz annak, miként fogad a piac egy ingatlanpiaci szereplőt azután, hogy majdnem
a teljes szektort dominószerűen maga alá temette a kínai ingatlanpiaci buborék kipukkanása
és az Evergrande összeomlása. A Vanke viszonylag olcsón megúszta, egyrészt annak köszönhetően, hogy állami résztulajdonban van, másrészt amiatt, hogy saját tőkéjére vetített adóssága a riválisaihoz képest jóval alacsonyabb, azaz az anyagi helyzete stabilabb, s ez elmondható az Onewóra is.
Az Onewo eredetileg 2 milliárd dollárt szeretett volna kapni a részvényeiért, de
menet közben visszavett az álmaiból,
és hétfőn a 47,1–52,7 hongkongi dolláros ársávban hirdette meg a vállalat 10 százalékos tulajdonrészét megtestesítő részvénycsomagot. Ez 7-7,8 milliárd amerikai dolláros piaci értéknek felel meg.
Az előzmények sem voltak biztatók, az irányadó hongkongi Hang Seng index szolgáltatási és menedzselési vállalatokat tömörítő alindexe az idén 44 százalékot zuhant, leképezve az ingatlanpiaci válság kapcsán felszínre tört feszültségeket. Számos ingatlanpiaci szolgáltatócégtől elvonta az anyavállalatuk a forrásokat, hogy kezelje anyagi gondjait, ez sem tett jót a befektetői megítélésüknek.
Példa erre, hogy a múlt hónapban
a Jinke Smart Services szolgáltató árfolyama egyetlen nap alatt 37 százalékot zuhant,
amikor kiderült, hogy 222 millió dollárt volt kénytelen kölcsönadni anyavállalatának, a Jinke Propertynek.
Ilyen nálunk nem fordulhat elő, az anyavállalat nem fogja elszívni a friss forrásokat leánya elől
– nyugtatta meg a piacot Ju Liang, a Vanke elnöke. A részvények végső árát szerdán állapítják meg, kereskedni először jövő csütörtökön lehet majd velük. A friss forrást fejlesztésekre és terjeszkedésre fordítják.
Az Onewóhoz hasonlóan
a rekorderjelölt Leapmotor is alább adta menet közben,
náluk 1,5 milliárd amerikai dollár volt kitűzve bevételi célként, ebből lett aztán 1,03 milliárd. Ők a 48–62 hongkongi dolláros kibocsátási sávban szeretnék látni a részvényeiket a tőzsdehatósághoz kedden benyújtott adatok szerint. Ez 6,99 és 9,03 milliárd amerikai dollár közötti piaci kapitalizációt eredményezne.
A részvényt pénteken árazzák be, és az Onewóhoz hasonlóan jövő csütörtökön debütálhat a hongkongi parketten. A befolyó pénzen a kutatás-fejlesztési részleg osztozna a gyártással, az utóbbinál a kapacitás bővítése lenne a cél.
A Leapmotor a 12. helyen áll az idei eladási statisztikában (júliussal bezáróan), piaci részesedése 2,3 százalékos a kínai autógyártók szövetségének (CPCA) adatai szerint. Négy elektromos modelljével a középkategóriát célozza meg, azaz eleve nem a tömegigényeket próbálja kiszolgálni.
A Hangcsouban 2015-ben alapított startup
legolcsóbb modellje 11,5 ezer amerikai dollárba kerül, a csúcsmodellért pedig 43,3 ezer dollárt kell fizetni.
A Leapmotor 2020 júniusában adta át első autóit megrendelőinek, abban az évben 10 540, míg 2021-ben 44 906 villanyautót értékesítettek, s az idén július végén már 64 038-nál járt a számláló.
S ha már úgyis ingatlanfejlesztés és villanyautó-gyártás, akkor ide kívánkozik az a hír, hogy a 300 milliárd dolláros tartozásával a világ legeladósodottabb cégcsoportjának számító Evergrande leányvállalata, a China Evergrande New Energy Vehicle (CENEV) a hét végén elindította első elektromos modelljének sorozatgyártását a tiencsini üzemében.
A Hengchi 5-ös néven futó városi terepjáróikat (SUV) októbertől vehetik át megrendelőik. A cég nem sokat vacakol, 2023 első és második felében is kijönnek egy-egy új modellel. A CENEV 2025-ben már évi egymillió darabos kapacitással szeretne működni. A Hengchi 5-ösért 25,5 ezer dollárt, nagyjából 10 millió forintot kér a gyártója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.