BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jeff Bezos az űrben száll versenybe Elon Muskkal

Az Amazon eredetileg idén tervezte az űrbe juttatni a Kuiper projekt első két műholdját, azonban az ABL Space Systems késlekedése miatt ezt jövő év elejére halasztotta. A prototípus szatelliteket az Amazon a Boeing és a Lockheed közös vállalata, a United Launch Alliance rakétájával juttatja az űrbe.

Az Amazon a Boeing és a Lockheed közös vállalata, a United Launch Alliance új rakétájával szállítja az űrbe a Kuiper projekt első két műholdját. A kilövésre 2023 elején kerül sor – írja a Reuters.

Fotó: Amazon Press

Az online kiskereskedelmi piacot uraló vállalat még idén tervezte végrehajtani a műveletet az ABL Space Systems rakétájával, azonban a cégnél késnek a fejlesztésekkel, így az Amazon kénytelen volt módosítani a terveit. A vállalat még 2020 júliusában jelentette be, hogy elindítja Kuiper nevű projektjét, amelynek során több mint háromezer szatellitet küld az űrbe, hogy széles sávú internetet szolgáltasson velük. A két prototípus műhold ennek a hálózatnak lesz a része, a projekt nagyjából tízmilliárd dollárba kerül. 

Az amerikai hírközlési szabályozó hatóságok előírták a vállalatnak, hogy 2026-ig telepítse a szatelliteket, így az Amazon nem késlekedhet.

A cég másik, legalább két indításra vonatkozó szerződése az ABL startuppal még mindig érvényben van, bár az Amazon közölte: még nem tudja, hogy mikor fogja felhasználni ezeket a rakétákat. Az ABL egyedi indítóadaptert épített, és más különleges munkákat is befejezett a Kuiper-szatellitekhez – még az év elején.

Egyre nagyobb a vetélkedés az alacsony Föld körüli pályán keringő, széles sávú internetet szolgáltató műholdak piacán, mivel szakértők szerint ezek a vállalkozások a közeljövőben felvehetik a versenyt a hagyományos széles sávú internetszolgáltatókkal. A területet egyelőre Elon Musk cége, a SpaceX uralja, amely 2800 műholdból álló flottát üzemeltet, és világszerte 400 ezer előfizetővel rendelkezik.

A SpaceX tavaly megállapodást írt alá a japán KDDI szolgáltatóval 1200 mobiltorony nagy sebességű internettel való ellátásáról, augusztus végén pedig Musk bejelentette, hogy a SpaceX és az amerikai T-Mobile partnerségre lép, így az utóbbi Starlink műholdak segítségével fedi majd le az Egyesült Államok teljes területét.

A cég igyekszik minden területre betörni, a vállalat július eleje óta tízezer dolláros bekötési díjért és havi ötezer dolláros előfizetésért kínál hajókon, jachtokon és olajfúrótornyokon elérhető műholdas internetet, jelenleg épp Ázsiában terjeszkedik. Augusztus végén pedig egy európai versenytárs is megjelent, miután a francia Eutelsat és a brit OneWeb összeolvadásából egy európai gigacég jön létre. A brit és a francia kormánynak is van részesedése a OneWebben, illetve az Eutelsatban.

Ázsiában terjeszkedik Elon Musk cége

Első ázsiai országként, Japánban debütált a SpaceX internetszolgáltatása, amely jelenleg a szigetország északi részét fedi le, jövőre pedig Dél-Koreában is elérhető lesz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.