Egyelőre kitart a lendület a BMW-nél, amely kevesebb autó eladásából sokkal magasabb nyereségre tett szert a harmadik negyedévben. A bajor autógyártó kitekintésében azonban óva int, a válság, a drasztikusan emelkedő költségek, a recesszió szele ugyanis határozottan csökkenteni fogja a prémiumkategóriás autóik iránti keresletet.
A válság miatt a cégek fontolóra veszik járművásárlásaik elhalasztását, a lakosság is takarékos üzemmódba kapcsol, ennek következtében a most még az átlag feletti szinten lévő megrendelésállomány várhatóan normalizálódik (magyarul: csökken), különösen Európában vár a BMW e téren negatív változásokat.
A helyzeten a kamatemelések következtében megemelkedő finanszírozási költségek is csak rontanak. A mai nap viszont még a nyári sikerekről szól a Debrecen határában gyárat építő cég számára. Oliver Zipse vezérigazgató a gyorsjelentést kommentálva kifejtette:
Erős negyedévet zártunk, a körülményekhez való rugalmas reagálásnak köszönhetően jó úton haladunk az idei évre kitűzött céljaink teljesítése felé.
A pandémiát követő visszapattanás és fellélegzés erős keresletbővülésben nyilvánult meg, ezt a BMW a riválisaihoz hasonlóan maximálisan kihasználta. Segítségére volt ebben, hogy a termelést akadályozó csiphiány időközben enyhült, ennek is köszönhetően a negyedévben legyártott autóik száma 613 ezer volt, 14,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi darabszámot.
A negyedévben értékesített autók száma 588 ezer volt, ez csak 0,9 százalékkal maradt el az egy évvel ezelőttitől. A névadó márkából 1,4 százalékkal kevesebb, 517,6 ezer fogyott, Miniből 2,4 százalékkal több, 68,6 ezer talált gazdára, míg topmárkájuk, a Rolls-Royce neve mellett 1510-es darabszám és 13,4 százalékos pluszteljesítmény szerepel.
Az idei első három negyedév összesítése viszont masszív mínuszt mutat:
az egy évvel korábbinál 9,5 százalékkal kevesebb, 1,747 millió autót adott el a BMW csoport. Ebből 128 ezer volt a tisztán elektromos és 155 ezer a tölthető hibrid.
A világ legnagyobb autópiacán, Kínában 11,5 százalékos volt az idei visszaesés (594 ezer jármű), az Egyesült Államokban 5,9 százalékos mínusznál járnak (251 ezer jármű). A legrosszabb a helyzet Európában, ahol 13,1 százalékos az idei kiesés (630 ezer jármű). Egyetlen régióban sem tudták növelni eladásaikat az idén.
A vásárlói roham közepette gyorsan olvadó raktárkészletre hivatkozva a BMW-nek lehetősége nyílt a pluszköltségeit bőven fedező áremelésekre. Méghozzá elég vaskosakra, ha azt nézzük, hogy a negyedéves bevétel 34 százalékkal, 37,2 milliárd euróra ugrott meg, gyakorlatilag stagnáló értékesítési darabszám mellett. Az elemzői konszenzus ezen a soron kétmilliárd euróval volt alacsonyabb.
Nicolas Peter pénzügyi igazgató szerint azonban a recessziós hatások csak fokozatosan érvényesülnek, így még a 2023-as üzleti évre is marad a pozitív lendületből.
Az idei értékesítésük viszont nem sokkal, de a 2021-es 2,521 millió autó alatt marad,
miközben a teljesen elektromos járművek eladásai megduplázódhatnak. Profitfronton viszont hozzák az elvárásokat, éves üzemi marzsuk a 7–9 százalék közötti sávban marad, ez a mutató a harmadik negyedévben 7,8 százalékról 8,9 százalékra javult.
A július–szeptemberi időszak adózás előtti eredménye ötödével haladta meg az egy évvel korábbit és 4,1 milliárd euró volt, miközben a Refinitiv elemzői konszenzusa az egy évvel ezelőtti 3,4 milliárdos nyereség megismétlődését valószínűsítette. A tiszta profit 3,2 milliárd euró volt, a bázisnál 23 százalékkal magasabb.
A költségek eközben 2,7 milliárd euróval nőttek, elsősorban az alapanyagok és az energia drágulására panaszkodtak a bajorok, de a húzósabb tételek közé sorolták a kínai Brilliance Auto Group vegyesvállalat többségi tulajdonának megszerzéséhez kapcsolódó kifizetéseket is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.