Még mindig tart a Xiaomi rossz sorozata, a cég az idén elvesztette a piaci értékének közel felét. Hol van már 2020–2021 fordulója, amikor minden iparági hullám a kínai okostelefon-gyártó malmára hajtotta a vizet. Akkor a hazai rivális Huawei kiszorult a piacról, míg a Samsung a járvánnyal küzdött.
Most a Xiaomi küszködik az okostelefon-kereslet globális visszaesésével és a kínai fogyasztás zsugorodásával.
A Xiaomi harmadik negyedéves bevétele csaknem 10 százalékot zuhant év per év alapon. A pekingi székhelyű okostelefon-gyártó 70,5 milliárd jüan (9,85 milliárd dollár) árbevételt és 1,5 milliárdos nettó veszteséget könyvelt el a szeptemberig tartó negyedévben. A számok mögött közel 3 milliárd jüan leírás húzódik, többi között befektetési veszteségeikből vettek ily módon búcsút. Igaz, a gyatra mutatók még így is felülmúlták a konszenzust, mert az elemzők 70,2 milliárd jüan bevételt és 1,8 milliárd nettó nyereséget vártak.
Legalább a korrigált nettó jövedelem meghaladta az elemzők becsléseit.
Ráadásul ez sorozatban a harmadik gyatra teljesítményt felmutató negyedév. A Xiaomi már az idei első negyedévben is az eladások visszaeséséről számolt be, amelyet a második negyedévben a forgalom 20 százalékos zuhanása követett.
Magyarázatban nincs hiány. A menedzsment Kína zéró-Covid-politikájára hivatkozik, mondván,
karanténba zárták az ország technológiai iparát,
darabokra szaggatva az ellátási láncot, lehűtve a gazdaságot. A másik fontos tényező az inflációra adott vásárlói válasz és a lassuló gazdasági növekedés, ami visszavágta az elektronikai cikkek keresletét. A globális okostelefon-eladások jövőre 2,9 százalékkal csökkennek az idei 12,2-es zuhanás után – a Jefferies prognózisa szerint. Nem meglepő módon, a Xiaomi eladásai is visszaesnek az idén és várhatóan jövőre is.
Csak 2024-ben rendeződhet a Xiaomi piaca.
Miután a Xiaomi telefonok strapabírók, és az új modellek nem sok többletszolgáltatást nyújtanak, ezért a felhasználók egyelőre elhalasztják a készülékváltást – legalábbis a Jefferies elemzői szerint.
A kínai okostelefon-eladások jövőre is lejtőn maradnak, annak ellenére, hogy a szállítások csökkenésének üteme valamelyest mérséklődött szeptemberben – vélik a Bloomberg Intelligence elemzői.
Az egész iparág baljós figyelmeztetésektől hangos.
A Samsung a kínai készülékeladások visszaesésére figyelmeztetett. Az Apple arra számít, hogy az idén a vártnál legalább hárommillióval kevesebb iPhone 14-est gyár, elsősorban a modell olcsóbb verziói iránti lanyhább kereslet miatt.
Bár a Xiaomi részvényei az idén az értékük felét elvesztették, és ezzel a cég piaci kapitalizációja 31 milliárd dollárra zuhant, az elektronikai óriás a nemzetközi jelenléte miatt még mindig jobban teljesít, mint a kínai piachoz láncolt versenytársai, közte az Oppo és a Vivo.
A vállalat új növekedési lehetőséget keresett.
Tavaly hivatalosan is bejelentették a 10 milliárd dolláros befektetéssel elindított elektromosjármű-gyártás megkezdését. A tömegtermelést 2024-re ígérik. Külön érdekesség, hogy a jövőre debütáló elektromos autóhoz saját önvezető technológiát fejleszt a Xiaomi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.