Tíz éve nem tapasztalt bevételnövekedési dinamikáról számolt be 2023-as üzleti évének második, novemberrel zárult negyedéről a Nike. Az amerikai sportfelszerelés-gyártó bevétele éves összevetésben 17 százalékkal, 13,32 milliárd dollárra ugrott, felülmúlva a Refinitiv 12,57 milliárdról szóló elemzői konszenzusát.
Ennél magasabb tempót legutóbb 2021 negyedik negyedévében mutattak ki, de az akkori, 95 százalékos forgalombővüléshez a pandémia idején mért hiperalacsony bázis miatt nem sok köze volt a Nike-nak. Most viszont annál több. A cég a karácsonyi véghajrát még nem is tartalmazó időszakra gigantikus készletekkel készült, az előző negyedévet követően elemzők kétségeket is fogalmaztak meg afelől, hogy ezeket képes lesz-e kiszórni, illetve nem sérül-e a kelleténél jobban a profitmarzsuk.
A gyorsjelentés publikálását követő 13 százalékos árfolyamrali meggyőző választ adott erre a kérdésre.
A világ legnagyobb sportfelszerelés-gyártója 85 centes részvényenkénti nyereséget ért el a negyedévben, két centtel jobbat a bázisidőszakénál, felülmúlva a 64 centes, erős pesszimizmust árasztó elemzői konszenzust. A részvényeseknek a negyedév után 2,1 milliárd dollárt juttatnak vissza, ebből 480 milliót az immár 21. éve emelkedő osztalékfizetés, 1,6 milliárdot pedig részvény-visszavásárlási programjuk révén. Az adózott nyereség stagnált, 1,33 milliárd dollár volt.
A Nike úgy tudta akciók sorozatával felpörgetni az eladásait, hogy azzal mind a vásárlók, mind a részvényesek jól jártak.
Külön öröm számukra, hogy az akciózásokkal kevéssé törődő tehetősebb vásárlók is aktívak voltak, és az új kollekciók bevezetése is sikeres volt. Különösen az észak-amerikai vásárlók voltak aktívak, hagyományosan ők adják a Nike forgalmának oroszlánrészét.
Matthew Friend, a cég pénzügyi igazgatója a gyorsjelentés publikálását követő elemzői beszélgetésen elmondta, hogy a Black Fridayt és a Cyber Mondayt felölelő kereskedelmi nagyhéten rekordot döntöttek Észak-Amerikában, valamint az Európát, a Közel-Leletet és Afrikát felölelő régióban, ahol 75 százalékkal bővültek az eladások.
Ebben természetesen a Katarban lebonyolított labdarúgó-világbajnokságra való szurkolói felkészülés is szerepet játszott, és bár ezt a versenyt az eleve több válogatottat öltöztető Nike minden bizonnyal megnyerte, a végén mégis a fő rivális örülhetett, hiszen a nyertes Argentínát a németek, a vesztes franciákat pedig a Nike öltöztette.
Matthew Friend a recessziós fenyegetések ellenére bizakodóan szólt a kilátásokról, a Nike a tavaszi szezont a beszállítói-gyártási lánc helyrebillenésével felkészülten kezdheti, a termékek megfelelő mennyiségben és gyorsabban érkeznek a raktáraikba. Pozitívumként értékelte, hogy a legjövedelmezőbb piacukon, azaz Kínában a kormány most – a járvány erősödésének időszakában – elengedni készül a zéró-Covid-politikáját, ami a lezárt negyedévben 3 százalékkal visszaesett eladásokat is felpörgetheti.
A profitmarzsra jelentős nyomást helyező erős dollárárfolyamról is lassan már múlt időben lehet beszélni, ahogy költségoldalról a logisztikai költségek mérséklődése is egyre inkább támogatja a profittermelést.
A bruttó árrés a tárgyidőszakban 45,9-ről 42,9 százalékra csökkent, ezt az eróziót azonban az elemzők szerint is megállíthatja a társaság.
A jövő májussal záruló 2023-as üzleti évben növekvő forgalommal számolnak, ám korábbi prognózisukkal szemben a tíz százalék feletti tempót egy számjegyűre mérsékelték, de részletekbe nem mentek bele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.