Az amit ma megvehetsz, ne halaszd holnapra örökbecsű szlogent a brit fogyasztók is az emlékezetükbe vésték, ez köszön vissza az év végi nagybevásárlási statisztikákból. A diszkontláncok közül az Aldi rekordokat döntött, és az idei év árbajnokságának megnyerésére tett ígéretet. A német lánc első számú riválisa, a Lidl hasonlóan jó adatokkal rukkolt elő, így az sem lehetett kérdés, hogy a toronymagasan piacvezető Tesco is kellemes meglepetésben részesíti részvényeseit.
Így is lett, a ma közzétett adatok szerint a november 27-től január 7-ig tartó hat hétben, vagyis a főszezonban 7,2 százalékkal növelte a bevételeit, míg a novemberrel zárult harmadik üzleti negyedévet 4,3 százalékos pluszforgalommal abszolválta. A brit piacon 27,5 százalékos részesedésű
Tesco megerősítette a teljes, február végével záruló üzleti évére vonatkozó, 2,4 és 2,5 milliárd font közötti kiigazított üzemieredmény-prognózisát.
Ez egyébként gyengébb az előző üzleti évben elért 2,65 milliárdos üzemi eredménynél. Maga a kiskereskedelmi üzletág a folyó üzleti évet legkevesebb 1,8 milliárd fontos szabad készpénzállománnyal zárhatja, míg fogyasztási hiteleket nyújtó Tesco banknál 120-160 milliós profit várható.
Ken Murphy vezérigazgató az ilyenkor szokásos üzenetet küldte a számok és a profitkilátások megerősítése mellé, e szerint a naptári évet lendületesen indítják, és az idén is megőrzik versenyképességüket, emellett erős teljesítménnyel kényeztetik a részvényeseiket.
A kiskereskedelmi piac jóval kisebb, viszont annál patinásabb képviselője, a 139 éves múltra visszatekintő Marks & Spencer (M&S) is bearanyozta a karácsonyát. Élelmiszereladásaik a szezon négy legforgalmasabb hetében 6,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, történelmi rekordot állítva fel ezzel, miközben ruházati cikkekből és kiegészítőkből 8,6 százalékos pluszbevételt könyvelhettek el.
Stuart Machin vezérigazgató az eredményeiket méltatva kifejtette, hogy az M&S eladásai az élelmiszereknél mind mennyiségben, mind értékben dinamikusabban növekszik a piaci átlagnál, míg a ruházati cikkeknél immár hetedik éve őrzi első helyét a brit kiskereskedelemben.
Az M&S külpiacain még jobban teljesített, ott árfolyamhatásoktól szűrten 12,5 százalékos bővülést értek el. Machin szerint ebben kiemelkedő szerepe volt a közel-keleti franchise-lánc erős forgalmának.
Makrogazdasági ellenszélben és a növekvő költségek nyomása alatt dolgozunk, de az üzleti évre tett vállalásainkhoz továbbra is tartjuk magunkat
– ígérte a vezérigazgató, de a szavait nem vette készpénznek a piac, amiről az M&S részvényárfolyamának 1,25 százalékos esése tanúskodik.
Azért nem mindenkinek megy ennyire jól. Noha az energiaválság azt követeli, hogy minél többen pattanjanak kerékpárra, ez mégsem látszik meg a Halfords nyereségén, mivel a vevők a megugrott infláció és a megélhetési válság közepette inkább a szűk haszonkulccsal értékesíthető termékeket keresik. Az elektromos kerékpárokon és a villanymotoros rollereken tudnának sokat keresni, de épp ezek iránt lanyhult látványosan a kereslet.
Ebben azonban a munkaerőhiány szerepet játszott. A Halfordsnál arra panaszkodnak, hogy a szűk munkaerőpiac miatt nem tudnak felvenni elég szakképzett eladót és technikust, akik az értékesítést és a szervizmunkát végeznék.
Az európai piacot elárasztó silány minőségű kínai elektromos kerékpárok eladása utáni garanciális bütykölése több forgalmazót is nehéz helyzetbe hozott,
az alkatrész-utánpótlás esetlegessége pedig csak rontott a helyzeten.
És hiába nőtt eközben a Halfords forgalma 21,7 százalékkal a negyedik negyedévben, a 131 éve alapított birminghami székhelyű vállalat tovább rontott a novemberben kiadott profitfigyelmeztetésén, ami akkor arról szólt, hogy az üzleti évre előre vetített 65–75 millió fontos adózás előtti nyereség inkább a sáv alsó határát karcolgatja majd. A kétkerekűekkel és tartozékaikkal, valamint autóalkatrészekkel kereskedő piacvezető lánc innentől már megelégedne az 50 és 60 millió font közé eső adózás előtti nyereséggel. A piac a kiábrándító előrejelzést 18 százalékos árfolyamzuhanással büntette.
Az egyelőre megfejthetetlen, mi motiválhatta a befektetőket, akik ma 16 százalékkal hajtották feljebb a brit ASOS online divatáru-kereskedelmi társaság részvényárfolyamát, hiszen az a tavalyi év utolsó négy hónapjában az előző évinél 3 százalékkal alacsonyabb bevételtől számolt be (Nagy-Britanniában 8 százalékos volt az éves csökkenés), amit főként a szállítási nehézségekkel magyarázott.
Tudniillik a Royal Mail sztrájkja miatt rengetegen csak a megrendelt áru postai nyomkövetési kódszámával tudtak kedveskedni szeretteiknek karácsony napján.
Az ASOS emellett a megélhetési válságot kárhoztatta a visszaesésért, és azt, hogy a járványtól megszabadult lakosság inkább a boltok és bevásárlóközpontok felé vette az irányt. Az ASOS nehéz időszakát éli, a tavaly a cég irányítását átvevő José Antonio Ramos Calamonte a meredeken zuhanó profit trendjének megfordítását ígéri a vállalat üzleti modelljének átalakításával.
A cég az idei első negyedévben veszteséges lesz, a feltámadás csak utána várható. Van mire alapozni, hiszen a főként a fiatalokat megcélzó cég európai eladásai a tárgyidőszakban 6 százalékkal nőttek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.