Hatalmas szakadáson van túl a Meta árfolyama, a kilábalás azonban már megkezdődött a közösségimédia-óriás háza táján.

Meta Announced As The New Name Of Facebook Company
Felfelé halad a Meta kurzusa, de beláthatatlan távolságban a 2021-es rekord.
Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP

A jelenleg felfelé kúszó árfolyam ugyanakkor csupán egyetlen oldalát mutatja be a Facebook anyavállalata környékén zajló hullámzásnak.

A Meta jelenlegi részvényárfolyama még mindig 64 százalékkal van a 2021-es csúcs alatt, pedig az elmúlt három hónapban már erősödött 54 százalékot a kurzus.

A közösségimédia-óriás papírjai tavaly értékük közel 65 százalékát elvesztették, ezzel a második legrosszabb teljesítmény tudhatják magukénak a teljes amerikai piacon, hajszállal lemaradva Teslája mögött. A Meta árfolyama a több mint 11 ezer alkalmazottját érintő elbocsátási hullám hírére indult el felfelé, amit a piac hatékony kiadáscsökkentő lépésként ítélt meg.

A Meta árfolyama 2022-től
Felfelé tendál a Meta kurzusa, de bőven van még hely az emelkedésre

A tavalyi év egészét beárnyékoló, illetve a jövőbeli teljesítményt is alaposan kérdésessé tevő faktorokat két okra lehet visszavezetni: 

a reklámpiac romló helyzetére és Zuckerbergnek a metaverzumba vetett elképesztő hitére, amely szabályos pénznyelőként működik a Meta számára.

Az online reklámpiac éves szinten 300 milliárd dolláros szegmensét nagyjából egy évtizede a Meta és a Google uralja, ez a korszak azonban hamarosan véget érhet. Az Apple ugyanis változtat adatvédelmi irányelvein, ami hatalmas csapás a reklámóriásoknak, ezenfelül pedig a Facebook Marketplace állítólagos diszkriminatív megoldásai is problémásak az Európai Bizottsággal való kapcsolatukban.

A másik nagy probléma a befektetők szemében a metaverzum, pontosabban azok az összegek, amelyeket a cég ennek a fejlesztésére elkölt. A Meta ugyanis idén teljes költségvetésének 20 százalékát fordítja erre a célra, ezt pedig a részvényesek már kifejezetten szúrós szemmel nézik, mivel ennek a költekezésnek a megtérülése erősen kérdéses.

Zuckerberg kockázatvállalása ugyanakkor a végén még be is jöhet: a technológia lassan ugyanis beéri a közösségimédia-guru álmait.

A szemüveg nélküli 3D-s kijelzők elterjedésük esetén megoldhatják a virtuális világokba való belépés egyik legnagyobb gondját: teljesen kiválthatják a kényelmetlen, nehézkes és drága VR-sisakokat, emberközelivé téve a metaverzumot is.

A nagybefektetőket mindezek az áttörések egyelőre kicsit sem hatják meg: egy 28 milliárd dollárt kezelő alap vezetője szerint ideje lenne, hogy a technológiai cégek a nyereségeik növelésére koncentráljanak ahelyett, hogy értelmetlen és kétségesen megtérülő beruházásokba öntik a pénzt, rombolva a pénzügyi mutatóikat.