A Ryanair másfél éves mosolyszünet után felújítja repülőgép-vásárlási tárgyalásait a Boeinggel – ezt maga Michael O’Leary, az ír fapados légitársaság vezérigazgatója közölte a Financial Timesnak adott interjújában. A Boeing küldöttsége akkor csapta rá az ajtót O’Learyre, amikor olyan alacsony árat kínált a repülőikért, ami elfogadhatatlan volt az amerikaiak számára.
A haragszomrád mindkét fél számára hátrányos volt, hiszen a Ryanair azon kevés légitársaság közé tartozik, amely kizárólag Boeingeket tart a flottájában, szám szerint 502-t. (A később a csoporthoz csatlakozó Lauda Air 29 Airbusszal rendelkezik.)
A fő rivális Airbusszal való fenyegetőzés viszont nem volt igazán hatásos, mondhatni a szokásos blöff volt O’Leary részéről.
Az amerikaiak az időközben jócskán megemelkedett költségeiket szerették volna érvényesíteni az áraikban, s finoman utaltak arra is, hogy rogyásig vannak megrendelésekkel – ahogy az Airbus is –, a szállítási idők emiatt és a beszállítói lánc még mindig meglévő problémái miatt csúsznak.
A Ryanair számára lekötött gyártókapacitást pedig mások örömmel átveszik. Elég az Air India februárban leadott gigantikus, 220 Boeing utasszállítóra szóló megrendelésére emlékeztetni, s hogy az Airbus se maradjon munka nélkül, tőlük 250 korszerű gépet rendelt a Tata csoport kötelékébe tartozó légitársaság.
A Ryanairnek jelenleg 22 milliárd dollár értékű, 210 gépre szóló élő megrendelése van a Boeingnél, a legutóbbi tételt, amely 75 Max 8200-asról szólt, még 2020 decemberében adták le, s bennfentesek szerint
arcpirítóan alacsony árat csikartak ki az akkor mélyponton lévő amerikai repülőgépgyártótól.
Mint ismert, a Boeing legkorszerűbb, keskeny törzsű 737 Max modelljéből kettő is lezuhant műszaki hiba miatt, emiatt a típus valamennyi már forgalomban lévő példányát 2019 márciusában a földre parancsolták, s két évig, amíg a hibát ki nem javították, nem is engedték repülni.
Azóta Kína és Oroszország kivételével a Maxok mindenhol megkapták a hatóságoktól a felszállási engedélyt. Ez, súlyosbítva a koronavírus-járvány idején megzuhant kereslettel és a széles törzsű 787-es Dreamlinerrel kapcsolatos minőségi problémákkal, soha nem látott válságba döntötte a Boeinget, ahonnan azonban kezd kievickélni, s talán az idén már szerény nyereséget is termel.
Közben újra kellett tárgyalnia szerződéseit megrendelőivel a Maxok szállításának leállításával okozott károk megtérítéséről is. Az engedményekről azonban a Norwegian Airt leszámítva a kevés légitársaság közölt részleteket.
A Ryanair sem tartozik közéjük. Az extravagáns fellépéseiről és szókimondásáról híres Michael O’Leary most azonban optimistán nyilatkozott, a légi közlekedési ágazat ismét felszálló ágban van, s a növekvő utasigények kielégítéséhez rengeteg új gépre van szükség.
Azt nem részletezte, hány Max 8200-ast és Max 10-est, és hány milliárd dollárért rendelnének most az amerikaiktól. Mindez függ attól is, hogy az árról vallott elképzeléseik milyen közel esnek egymáshoz. Ebben pedig O’Leary szerint pozitív elmozdulás történt, de hogy melyik fél engedett, az nem derült ki a szavaiból.
Dave Calhoun, a Boeing vezérigazgatója a brit üzleti napilapnak nem kommentálta a felmelegített tárgyalások hírét, viszont megjegyezte, hogy cégének beszállítói kapcsolatai rendeződni látszanak, a nehézségeken túlléptek, így nagyobb kapacitással dolgozhatnak, emiatt könnyebb tervezniük a jövőt.
A megrendelések felvétele is ide tartozik. A cég a múlt héten 78 Boeing 787-esre szóló megrendelést kapott Szaúd-Arábiából, melyek az állami tulajdonú Saudi Arabian Airlines és az újonnan alapított nemzeti légitársaság, a Riyadh Air között oszlanak meg. Szerdán pedig Japánból kaptak egy kisebb megrendelést (lásd keretes cikkünket).
Cahloun megerősítette, hogy tartani tudják a még tavaly novemberben megfogalmazott 2023-as gyártási és szállítási terveiket – amire az utóbbi évek egyikében sem volt példa. A tárgyalások újraindításának hírére fél százalékkal erősödött a Ryanair részvényárfolyama a dublini tőzsdén.
Nagy megrendelést kapott a Boeing JapánbólA Japan Airlines (JAL) 21 Boeing 737 Max típusú repülőgépet rendelt, az üzlet listaáron 2,5 milliárd dollár értékű. A JAL túlnyomórészt Boeing gépeket használ, s most a középtávú flottájának megújítására készül. Tavaly elsőként az All Nippon Airways rendelt újra 737 Max gépeket. A japánok üzlete azért is érdekes, mert bár a Boeing történelmileg uralja a japán piacot, az Airbus az elmúlt évtizedben jelentős pozíciókat épített ki. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.