A Lufthansa csoport légitársaságai tavaly átlépték a bűvös százmilliós álomhatárt, az előző évi 46,95 milliós utasszámot 101,77 millióra növelték, beállva az iparági trendbe, ami az utasforgalom megduplázását illeti. Születhetett volna ennél sokkal jobb eredmény is, ám a járatkihasználtságot a bázisidőszak 61,6 százalékáról csak 79,8 százalékra tudták felsrófolni. Érdekesség, hogy a duplázást a belső tartalékok feltárásával érték el, az átlagos alkalmazotti létszám ugyanis a a 2021-es 107,6 ezerről 106,9 ezerre mérséklődött a legnagyobb európai légitársaságnál.
A járatok száma 460 ezerről 826 ezerre nőtt. Befektetői szempontból a költségcsökkentésre való németes törekvés pozitívumként értékelhető, a cégre jellemző racionális gazdálkodás ugyanakkor az eredményen is megmutatkozik: a Lufthansa csoport a 2021-es 2,32 milliárd eurós üzemi veszteségét a megnövekedett forgalomnak hála 1,23 milliárdos pluszba sikerült fordítani. Adózás után 791 millió euró marad,
ebből lehet majd meghálálni a részvényesek kitartását. Ám a németek nem ezt teszik,
a péntek reggel publikált gyorsjelentésükben az osztalék soron üres rubrikákat látunk. Az üzemi marzs is pozitívba fordult, 13,8-ről 3,8 százalékosra javult. A cég gőzerővel építi le adósságállományát, a 2021 végi kerek 9 milliárd eurós hosszú távú tartozásból 2022 végére 6,87 milliárd euró maradt.
A pandémiát követően tetőfokára hágott utazási kedv keresletbővítő hatásait jegyáremelésekkel igyekezett kordában tartani a Lufthansa, amely 2021-es, 16,81 milliárd eurós bevételét 32,77 milliárd eurósra javította, azaz itt sem sok hiányzott a duplázáshoz. A sikerben a rekordforgalmat lebonyolító cargoüzletág és a Lufthansa Technik, azaz a karbantartási divízió is kivette a részét.
Cartsen Spohr vezérigazgató közleményében azzal büszkélkedett, hogy még a saját várakozásaikat is messze felül tudták múlni tavaly, készpénztermelésük pedig történelmi csúcsra futott. Az idei évben sem lesz ez másképp, a foglalások alapján repetázni fog a Lufthansa, miközben költségeit továbbra is feszesen tartja, s több milliárd euróért 22 korszerű, üzemanyag-takarékos géppel bővíti a flottáját.
Bőven van még hová fejlődniük, hiszen a pandémia kitörését megelőző békeév teljesítményének csupán 72 százalékánál járnak, miközben fapados riválisaik már elérték ezt a szintet, vagy közel járnak hozzá. Igaz, hozzájuk képest a Lufthansa jóval nehezebben mozdul, kevésbé rugalmas. Az igazsághoz tartozik, hogy a Lufthansa keleti irányban is meglehetősen aktív volt, az orosz–ukrán háború kitörése miatt elrendelt szankciók érzékenyebben érintették, mint a riválisait. Spohr felfedte, hogy
első légitársaságként szeretnék bevezetni a zöldtarifarendszert, azaz a zöldjegy tartalmazni fogja a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos valamennyi költséget,
beleértve a fenntartható üzemanyag (SAF) 20 százalékos bekeverésének pluszköltségét is. Aki ilyen jegyet vesz, az zéró karbonlábnyomot hagy maga után a repülés végeztével.
A 2024 végéig évi 3,5 milliárd eurós lefaragást megcélzó költségcsökkenési programjuk fő elemeivel már végeztek, működésüket a megváltozott piaci körülményekhez igazították. A fő profilhoz szorosan nem kapcsolódó tevékenységek közül a cateringüzletág eladása folyamatban van, míg
a Lufthansa Technik részleges eladásának előkészítése a terveknek megfelelően halad,
a kiválasztott befektetőkkel már megkezdődtek a tárgyalások. Az olasz állami tulajdonban lévő ITA Airways megvételére kizárólagos ajánlattevőként jelenleg is tárgyalnak a római kormánnyal.
A kilátásokról szólva Spohr erős húsvéti és kiemelkedő nyári szezont lát, különösen a görög, a spanyol és az olasz úti célok iránti kereslet felfutásának köszönhetően, de a transzatlanti járatok forgalmában is fellendülés következhet be. Az idei évben a 2019-es járatszám 85-90 százalékát szeretnék elérni, ennek azonban objektív akadályai lehetnek, itt a repülőtéri infrastruktúra túlterheltsége és a kiszolgáló személyzet hiánya szerepel az első helyen.
A Lufthansa Techniktől a tavalyi eredmény megismétlését várják, míg a Lufthansa Cargónál erősebb visszaeséssel számolnak a recesszió felé hajló világgazdaság kisebb légi szállítási igényeit figyelembe véve. Utasszám- és eredménycélt ezúttal nem fogalmaztak meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.