Hónapok óta fogadási lázban égnek az amerikai piacok. A befektetők egy része az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed ellen játszik, s arra halmozza a téteket, hogy hamarosan sor kerül az első kamatvágásra. Míg a befektetők másik része elhiszi a Jerome Powell Fed-elnök kommunikációját, hogy messze vagyunk még a kamatcsökkentéstől. Miután a jegybankárok a magas kamatokkal az infláció ellen harcolnak, mindenki a csökkenő inflációra hivatkozik. Igen ám, de az inflációs cél 2 százalék. És a fogyasztói árindex még mindig a 6–7 százalékos sávban mozog. Manapság ezt a mérőszámot már nem veszik véresen komolyan, az elemzők közül többen figyelnek a volatilis élelmiszeráraktól és energiaköltségektől megtisztított maginflációra, ami 5-6 százalék. Sőt az óceán túloldalán a legújabb divat a szupermaginfláció, vagyis az, hogy a maginfláció miként alakul az alapvető szolgáltatások árai, a lakhatás és az orvosi ellátás nélkül. Egyelőre ez a mutató is 4 százalék körüli szinten ragadt, tehát a célérték feletti. Most azonban a prognózisokkal kapcsolatban támadt bizonytalanság.
Az Egyesült Államokban két módszerrel számítják az inflációt. Az egyik a fogyasztói árindex, a CPI, a másik pedig a kereskedelmi minisztérium által közzétett személyes fogyasztási kiadások (PCE) árindexe. A CPI általában valamivel magasabb, mint a PCE. Ám a két index eltérő szerkezete miatt az előttünk álló hónapokban – a Barclays bankház előrejelzése szerint – a CPI várhatóan gyorsabban zsugorodik, mint a PCE, s a köztük lévő rés valószínűleg invertálódni fog. Ami azért lesz zavaró, mert a Fed a PCE-inflációt részesíti előnyben, a mezei befektetők meg jobbára a fogyasztó árindexet (CPI) figyelik, s még idén előállhat egy olyan helyzet, amikor
a jegybankárok magasabb inflációt látnak, mint a piac.
Vagyis a befektetők számára az infláció galamb jelzést ad, miközben a Fed héja szignált kap.
Erre aztán rárakódnak majd olyan torzítások, mint például, hogy a lakhatásnak nagyobb a súlya a fogyasztói árindexben, míg az orvosi költségek a személyes fogyasztási kiadások indexét terhelik jobban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.