Ragyogóan kezdte az idei esztendőt Elon Musk vállalata: a Tesla az első negyedévben rekordot jelentő 422 875 autót adott el, ez az előző negyedévhez viszonyítva 4, míg a tavalyi év elejéhez képest 36 százalékos növekedés.
A Tesla kiváló teljesítménye az elemzői várakozásokat is felülmúlta: a Bloomberg által megkérdezett szakemberek 421 ezer leszállított járművel számoltak, amit nem sokkal, de lenyomtak a cég számai.
A vállalat értékesítési sikere mögött a januárban bevezetett globális árcsökkentés figyelhető meg, amikor a Tesla világszerte húsz százalékkal vágta meg az autóinak az árát.
A Deepwater Asset Management vezetője, Gene Munster szerint az árcédulák megnyesése nélkül hatalmas bajban lenne a Tesla, mivel a globális gazdasági helyzet egyre romló kilátásai a vásárlók költekezési szokásait alapjában véve alakította át. A gyártási és értékesítési adatok felpörgetése sikerrel ment végbe a vállalatnál, de a tempó egyelőre nem ér fel ahhoz, amit Musk korábban vizionált.
A világ második leggazdagabb embere az idei évre kétmillió eladott autóra számít.
A visszafogott értékesítési felfutásért azonban nagy árat fizet a Tesla.
Az idei év elején meglépett, egyes esetekben húsz százalékra is rúgó árcsökkentés ugyanis még a Tesla piacvezető árrésének is megárthat, és egyes esetekben nem is hozta el a várt eredményt. A Model Y amerikai árát például 65 990 dollárról 54 990-re vágta meg a vállalat még január elején, a vele egy árkategóriába tartozó Model 3-mal közösen pedig 6 százalékos értékesítési növekedést ért el – a prémiumszegmensben szereplő autóik (Model X, Model S) iránti kereslet ugyanakkor a globális pénzügyi nehézségek térnyerésével párhuzamosan 38 százalékkal csökkent.
A Tesla emellett több kocsit gyártott le, mint amennyit eladott: a megnövelt berlini és texasi gyártási kapacitás nyomán a cég 440 808 autót állított össze, ami közel húszezer nyakukon maradt járművet feltételez.
A Barclays elemzői rámutattak: a cég a drasztikus árcsökkentéssel próbált meg versenyelőnyre szert tenni a kínai riválisokkal szemben, de mivel azok követték Musk példáját, a távol-keleti gyártók jöttek ki jobban az árversenyből.
A piacvezető kínai BYD a globális értékesítés 41 százalékát fedte le az első két hónapban, míg a Tesla mindössze 8 százalékos részesedést tudott elérni.
Az elemzők szerint ez akár további árvágásokat is kiválthat Muskékból, amire a Tesla háza táján, annak piacvezető árrése nyomán, még tér is van, igaz, a profit kárára.
A Tesla részvényei az árcsökkentés bejelentése óta közel 92 százalékos emelkedést hoztak, a jelenlegi árfolyam ugyanakkor így is messze elmarad a vállalat 2021. novemberi csúcsárától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.