Már 2024 végén nullszaldós lehet az intenzíven terjeszkedő vietnámi elektromosautó-gyártó, a Vinfast. Ezt maga a Pham Nhat Vuong jelentette be az anyavállalat Vingroup részéről. A délkelet-ázsiai ország legnagyobb ipari konglomerátumának alapító-elnöke egyben egy új városi miniautó és egy szintén elektromos kisteherautó piacra dobásáról is említést tett tervei között, amelyeket a Vingroup éves közgyűlésén ismertetett.
A miniautó ára 10 és 12 ezer dollár között lenne (3,43–4,11 millió forint), ami ha minőséggel is párosul, kiváló kombináció lenne, főleg az európai piacon.
Vuong a feladatok közé sorolta a Vinfast tőzsdei bevezetését is, amely a hagyományos IPO-khoz képest jóval kevesebb vesződséggel jár, mivel a vietnámi cég egy hongkongi bejegyzésű, már az amerikai Nasdaqra bevezetett speciális célú felvásárlási vállalatba (gyűjtőnevén SPAC) beolvadva lép a tőzsdére.
Igyekezniük is kell, mert a Black Spade Acquisition nevű, üzleti tevékenységet nem folytató kagylóvállalat mandátuma 2023 szeptemberében lejár, s ha addig nem talál magának megfelelő felvásárlási célpontot, akkor az engedélyezett kétéves „futamidő” végén vissza kell adnia a befektetők pénzét, és be kell fejeznie pályafutását.
Erre a Vinfast színre lépése miatt vélhetően nem kerül sor, s bár a hongkongiak egy szórakoztatóipari profilú vállalattal kokettáltak, úgy tűnik, „beérik” Vietnám leggazdagabb iparmágnásának autógyártó vállalkozásával. Egyébként
a Black Spade Acquisitionst sem akárki gründolta:
Lawrence Ho, a Melco Resorts & Entertainment tulajdonosának magánbefektetéséről van szó, ő – többedmagával – a makaói és Fülöp-szigeteki kaszinóiból és a szállodaiparból befolyó profitját csatornázta be a SPAC-be. A Vinfast decemberben jelezte a Nasdaqon, hogy saját jogán bevezetné a részvényeit, 60 milliárd dolláros piaci értéket megcélozva, ám a tervek időközben megváltoztak – csak a főszereplő és a helyszín maradt.
Vuong nemrég jelentette be, hogy eddigi 8 milliárd dolláros autóipari invesztícióit 2,5 milliárd dollárral megtoldja,
úgyhogy lesz elég pénz az amerikai és a nyugat-európai piac megdolgozására. Az üzletember hosszú távon tervez a Vinfasttel, s esze ágában sincs átadni a kormányt a tőzsdére lépés után sem.
Kagylóvállalattal történt fúzió révén már több amerikai autógyártó startup ment tőzsdére, elég a Microvast, a Faraday Future, a Nikola és a Lucid nevét említeni. A SPAC-szektor amúgy az utóbbi időben sok furcsasággal hívta fel magára a figyelmet, nem véletlen, hogy a gyanús ügyletekre az amerikai tőzsdefelügyelet is felfigyelt, és a vizsgálatok mellett szigorúbb szabályozás bevezetését is szorgalmazza.
A Vinfast–Black Spade-fúzió után az új cég eszközértéke 27 milliárd dollár lehet, a saját tőke pedig 23 milliárd.
A 2017-ben alapított Vinfast első autószállítmányát tavaly év végén tette partra Kaliforniában, de a forgalmazásba egy is hiba csúszott: a megadott paramétereknek ugyanis nem feleltek meg a Vinfast tetszetős városi terepjáróiba szerelt akkumulátorok (e-SUV). Magyarul rövidebb volt a hatótávjuk, mint amit hirdettek.
A VF 8-as modell első példányait végül márciustól vehették át a megrendelők. Riválisokból és utánpótlásból nem lesz hiány, a cégnek 55 ezer külföldi megrendelése van, hazai gyártókapacitása pedig elméletileg eléri az évi 300 ezret.
A vietnámiak amerikai gyártáson is gondolkodnak,
hogy igénybe vehessék a villanyautó-vásárlásokhoz nyújtott 7500 dolláros szövetségi támogatást. Észak-Karolinában nyitnának gyárat 2025-ös indulási dátummal.
A Vinfast az idén hétszeresére, ötvenezer darabra növeli értékesítését, megalapozza amerikai jelenlétét, és az európai kikötőkbe is útba indítja első szállítmányait – mondta Vuong a közgyűlésen. Tavaly csak a hazai piacon adtak el az elektromos modelljeikből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.