A kínai CATL és a thaiföldi állami olajcég Arun Plus nevű leányvállalata közösen építenek egy elektromos autókat kiszolgáló akkumulátorgyárat Thaiföldön. A 3,6 milliárd bát (mintegy 35,6 milliárd forint) értékű beruházással épülő üzem 2024 végén kezdi meg a termelést. A létesítmény kezdeti kapacitása évi 6 gigawattóra lesz, amit a szükség szerint 20 gigawattra bővítenek. Összehasonlításképpen: ez jóval elmarad a CATL 100 gigawattos debreceni gyárától, de felülmúlja a kínai vállalat Németországban épült, 14 gigawattos üzemének a kapacitását.
Az akkuprojekt a legújabb előrelépés Bangkok azon törekvésében, hogy az országot az elektromos járművek egyik gyártási központjává tegye a térségben – írja a Nikkei Asia. Korábban a befektetésösztönző hivatal öt kínai autógyártóval folytatott egyeztetéseket, hogy villanyautó-gyártást hozzanak az országba: a tisztségviselők a Geely, a BYD, a Chongqing Changan Automobile, a JAC Motors és a Jiangling Motors képviselőivel tárgyaltak, miközben a Geat Wall Motor már jelen van Thaiföldön.
Az állami olajcég, a PPT pedig pedig azért hozta létre Arun Plus nevű leányvállalatát, hogy diverzifikálja üzleti tevékenységét, leválva a fosszilis energiahordozóktól. A kínai vállalatok egyébként egyre több esetben ruháznak be külföldön, legutóbb az derült ki, hogy a Hithium Energy Storage Technology és a Growatt New Energy hatalmas beruházást tervez Vietnámban.
Ehhez kapcsolódik, hogy világszerte egyre több helyen épülnek akkumulátorgyárak, az amerikai Georgia államban az LG és a Hyundai tervez közös üzemet, míg Franciaországban júniusban kezdődik a termelés a Automotive Cell Company (ACC) létesítményében.
Az ACC a TotalEnergies olaj- és gázkonszern, a francia-olasz-amerikai autóipari óriás, a Stellantis és a német Mercedes-Benz közös leányvállalata. A svéd Northvolt Észak-Németországban építkezik, az indiai Tata Motors pedig a délnyugat-angliai Somerset megyében fontolgatja egy gyár felépítését. A kínai Sunwoda valószínűleg hazánkban hozza létre az európai bázisát, valamint a Fejér megyei Iváncsán is épül egy üzem. A világ akkumulátorgyártását ázsiai cégek uralják: tavaly a piac 56 százalékát kínai, 26 százalékát dél-koreai, 10 százalékát japán vállalatok adták, a maradék 8 százalékon osztoztak a többiek.
Merészet húzott Chile a lítiumbányászat államosításávalA lítium az új évezred egyik stratégiai féme lett, az akkumulátorgyártás nélkülözhetetlen elemeként egyre nagyobb figyelem övezi. Azzal, hogy Chile államosítja globális jelentőségű lítiumiparát, egyben technológiaváltás is érkezhet: a zárt rendszerű közvetlen lítiumkinyerés – egyelőre nem piacérett – módszerével kiszoríthatja a természeti erőforrásokat kizsákmányoló jelenlegi medencés-párologtatós technikát. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.