Remek időzítéssel dobta be a bomba hírt a Toyota, miszerint egy szuperakkumulátor kifejlesztésével mérföldkőhöz érkezett az elektromos autózásra való áttérésben – ahol egyébként igen jelentős csúszásban van a hibrid technológiára esküdő gyártó. A rendes éves közgyűlés előtt ugyanis több részvényesük is jelezte, hogy elégedetlen a cégvezetés stratégiájával, szerintük nem fordítanak kellő figyelmet és energiát az elektromos átállásra, ezért a versenytársak állva hagyják őket.
Ennek persze nem csak az a következménye, hogy a Toyota nehezebben tudja teljesíteni a klímavédelmi céljait, anyagilag is romlanak a pozíciói, a befektetők a gyengébb teljesítményt látva elpártolnak tőle, a fétisként kezelt részvényesi érték pedig csökken.
Bár egy százaléknál kisebb részesedésük van csak a Toyotában, a holnapra összehívott közgyűlésen több amerikai befektetési alap – közte Amerika legnagyobb nyugdíjalapja, a kaliforniai – képviselői is számon kérték volna a menedzsmenten a totojázást, egyben jelezték, hogy tiltakozásul Tojoda Akio elnök és a cégvezetés mandátumának meghosszabbítása ellen szavaznak. Hogy így lesz-e, az holnap kiderül, mindenesetre a Toyota kivette a szelet a vitorlájukból a friss bejelentéssel. Több technikai újdonságról is lehullott a lepel, de csak félig. A leglényegesebb, hogy
ha már villanyautóval jön ki tömeges mennyiségben a Toyota, akkor annak megadja a módját:
az új fejlesztésű, szilárdtestalapú lítium-vasfoszfát akkumulátoruknak alapból ezer kilométeres lesz a hatósávja, ez közel a duplája annak, amit a világ legnagyobb számban eladott villanyautója, a Tesla Model Y tud. A hivatalos amerikai mérési szabvánnyal 530 kilométernél állt meg Elon Musk crossovere.
A szilárdtestalapú akkuk tömeggyártása 2027-ben indulhat.
A Toyota akkujának az energialeadását is tökéletesítik, nagyobb energiasűrűséggel nagyobb teljesítményre lesz képes vele a jármű, és a feltöltése húsz percet sem igényel. A Denso csiptechnológia felhasználásával az energiaveszteséget a felére tudják csökkenteni, ez is közrejátszik a megnövelt hatótáv elérésében.
A forradalmat 2026-tól hirdetik meg, akkor indul az új generációs villanyautóik tömeggyártása. A japánok azt nem részletezték, hogy mekkora a költségvonzata a fejlesztéseknek és hogy hol fogják gyártani a nagy hatótávolságú akkukkal szerelt villanyautóikat, valamint az ehhez szükséges beruházások felsorolásától is eltekintettek. Annyit tudni, hogy az Észak-Karolinában 5,9 milliárd dolláros beruházásban épülő Toyota-akkumulátorgyárnak ebben nagy szerepe lesz, az egység 2025 környékén kezdheti meg a termelését.
Bejelentették, hogy 2026-tól globálisan és valamennyi jármű-kategóriában megjelennek a mesterséges intelligencia felhasználásával fejlesztett modellportfólióval.
Az AI-t a formatervezésben, a karosszéria aerodinamikai jegyeinek kialakításában is segítségül hívják. Takero Kato, a Toyota elektromos autókkal foglalkozó egysége, a májusban felállított BEV Factory elnöke egy a YouTube-ra feltöltött rövid előadásában vázolta a stratégiai terveket. Mint mondta, céljuk, hogy megváltoztassák a villanyautókról kialakult képet, elérhetőbbé téve a járműveket a széles vásárlóközönség számára. Ehhez gyártástechnológiai fejlesztéseket is végrehajtanak.
A gyártást a lehető legnagyobb mértékben automatizálják, emellett átérnek a gigapréseléses technológia alkalmazására. A gigantikus öntő-sajtoló gépek alkalmazásával hatalmas költségmegtakarítás érhető el, a mintegy hatvan elem összeforrasztásával előállított alváz helyett egyetlen elemből készülő gépkocsiváz rengeteg munkafázist iktat ki, feleslegessé teszi a hegesztőrobotok alkalmazását, emellett humán munkaerőből is kevesebb kell a gyártási folyamat végigviteléhez.
Mindez egyes felhasználási területeken akár 40 százalékos költségcsökkentést eredményez, ami versenyképességi szempontból igen fontos.
A Tesla elsőként a grünheidei Gigafactoryjában vezette be a technológiát, amellyel egy Model Y legyártása nem vesz igénybe többet tíz óránál, ez a harmada az elektromosautó-gyártásban megszokottnak.
A tervek szerint a Toyota a bevezetendő egyszerűsített, modulrendszerű gyártással felére csökkenti a szükséges beruházások forrásigényét és az egy autó gyártásához szükséges időt. A japánok tehát csak most kezdenek zárkózni a Teslához, de a szorgalmukat és a tehetségüket ismerve hamar a sarkukra taposhatnak.
Azért nem túl hamar, már ami a gyártási mennyiséget illeti, hiszen a japánoknak 2026-ra 1,5 milliós villanyautó-gyártási kapacitásuk lesz, amit 2030-ra 3,5 milliósra bővítenek. Addigra a Tesla már évi 20 milliónál jár – ha megvalósul Elon Musk mesterterve.
A Toyota áprilisban a bZ4X modellcsalád tagjaiból és a csoport luxusmárkája, a Lexus 60 ezer dollárról induló RZ modelljéből 8584-et adott el világszerte. A villanyautózás terén látszik a fejlődés, ugyanis az első négy hónapban eladott 26 ezer villanyautójuk már most meghaladja a tavaly értékesített 24 500-at.
A teljes értékesítésen belül a villanyautók részesedése átlépte az egy százalékot.
A Toyota bejelentéseinek nyomán 4,5 százalékot erősödött a cég részvényárfolyama a tokiói tőzsdén.
https://www.youtube.com/watch?v=v4ZSuO1UQ4k
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.