Jókora izzadságcsepp gördülhetett le Scott Kirby, a United Airlines vezérigazgatójának homlokáról, miután a hét végén sikerült nyélbe ütni a béralkut a magasabb fizetések mellett jobb munkakörülményekért harcoló szakszervezettel. A Uniteddel szerződésben álló 13 800 szervezett pilótát képviselő Air Line Pilots Association (ALPA) a végsőkig kitartott és célt is ért.
Az amerikai légitársaság vezetése által tavaly ősszel prezentált csomagot kibontás után visszaküldték a feladónak, s majd megszondáztatták tagjaikat, hogy vállalják-e nyomásgyakorlásképpen a sztrájkot. Miután a négy évre szóló 14,5 százalékos béremelést és a járulékos kedvezményeket az érintettek arcpirítóan kevésnek találták, az igenlő válasz nem is lehetett kérdéses.
Ezután a United is belátta, lépnie kell, ha munkabékét akar épp a leghúzósabb, legtöbb bevételt produkáló nyári légi közlekedési csúcsszezon közeledtével. Ennek megfelelően az új, durván megemelt ajánlatukat már elfogadták a pilóták, akik ennek értelmében négy évre szólóan 34,5–40,2 százalékos béremelésben részesülnek, pluszban a szabadságolásoknál és a munkakörülményeknél kért változtatásokat is elfogadta a vállalatvezetés. Mindez 10 milliárd dolláros kiadást jelent a légitársaságnak.
Átlagosan havi 12 ezer dolláros pluszra számíthatnak ezután.
Pár hónapja az American Airlinesnál, majd a Delta Air Linesnál is célt ért az ALPA, az utóbbinál a következő négy évre 7 milliárd dolláros pluszjuttatást harcolt ki a pilótáknak, akiknek az érdekérvényesítő képességét az immár krónikus szakemberhiány is erősíti. Emlékezetes, hogy a koronavírus-járvány idején a nagy amerikai légitársaságok tömegesen nyugdíjazták pilótáikat, a képzés, utánpótlás viszont nem tudott lépést tartani a pandémia lecsengésével robbanásszerűen megnőtt utazási igényekkel.
A United, a Delta, az American Airlines és a Southwest Airlines csak az idén 8 ezer új pilótát venne fel, vagy hozna vissza a nyugdíjból.
A Jefferies elemzői szerint tízezer pilótára volna szükség,
ők a kereslet-kínálat kiegyenlítődését 2027 környékére teszik. A nagy légitársaságoknál tehát elhárult az esetleges pilótasztrájkok veszélye, igaz, vannak még olyan munkakörök a légi közlekedésben, amelyek kiesése alkalmasint meg tudja bénítani az utasforgalmat. És ahhoz még repülni sem kell, elegendő, ha a poggyász nem kerül fel a gépre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.