BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elon Musk nem fér a bőrébe: alig zárták le a kínai árháborút, máris újra akciózik a Tesla

A Tesla mindenképpen uralni akarja a világ legnagyobb autópiacát, ezért már az előző árháborút lezáró „fegyverszüneti” megállapodás kihirdetésének másnapján újabb akciót jelentett be a kínai Weibo közösségi oldalon. A kínaiak pedig, úgy tűnik, vevők a furfangos kedvezményre.

Csütörtökön megkötötték Kínában az autópiaci árháborút lezáró fegyverszünetet, másnap a Tesla máris újabb ösztönző akcióval rukkolt elő, amelynek értelmében közel 500 dolláros (3500 jüan) kedvezményben részesülnek a Tesla Model 3 és Model Y vevői, ha ajánlást hoznak egy Tesla-tulajdonostól. Emellett 90 napig ingyenesen hozzáférhetnek a továbbfejlesztett Autopilot vezetéstámogató rendszerhez is.

Tesla Booth At The 2023 World Artificial Intelligence Conference in Shanghai
SHANGHAI, CHINA - JULY 6, 2023 - A visitor passes the Tesla booth at the 2023 World Artificial Intelligence Conference in Shanghai, China, July 6, 2023. On July 6, 2023, Tesla CEO Elon Musk attended the opening ceremony of the 2023 World Artificial Intelligence Conference in Shanghai by video. Musk said at the meeting that with the rapid development of artificial intelligence technology, around the end of this year, Tesla may have L4 or L5 level full autonomous driving capability. (Photo by Costfoto/NurPhoto) (Photo by CFOTO / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: AFP

Bár például a Tesla Model 3 mintegy 31 800 dolláros átlagos vételárához mérten eltörpül az 1,6 százaléknak megfelelő bónusz, a Reuters szerint az akcióval Elon Musk cége mégis tovább mélyíti az egy nappal korábban beszüntetett gyilkos árharcot, amely hatalmas károkat okozott minden, a kínai piacon jelen lévő gyártónak.

Év eleje óta, amikor a Tesla kirobbantotta az árháborút a kínai elektromosautó-piacon (EV), a Model 3 alapára 14 százalékkal, a Model Y-é pedig 10 százalékkal csökkent. Az 500 dolláros kedvezmény sikerét mutatja az is, hogy a Weibo kínai közösségi oldalt, ahol a Tesla a bejelentést megtette, egyfajta népi játékként valósággal ellepték a Tesla-tulajdonosok ajánló kódjai. 

A cég amúgy szintén júniusban, de valamivel korábban jelentette be, hogy a drágább Model S és Model X vásárlói 970 dolláros bónuszt kapnak. Az autópiaci árháború lezárásához visszatérve, az abszurd állapotoknak a Tesla és 15 kínai gyártó a pekingi ipari és információs technológiai minisztérium közvetítésével vetett véget, aminek már a Reuters autóipari szakújságírója szerint is legfőbb ideje volt, hiszen hihetetlen arányokat öltött az elkeseredett küzdelem.

Az első negyedévben például több mint 30 autógyártó csökkentette az árait – mondta a hírügynökségnek Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility tanácsadó cég munkatársa. Néhány cég – köztük a FAW Audi és a BAIC Hyundai – pedig a Citigroup kimutatása szerint akár 20 százalékos árengedményt is adott vevőinek.

Az árleszállítások viszont felemésztették az EV-értékesítésekkel megtermelt bruttó árrést, a Nioé például az első negyedévben éves bázison 18,1 százalékról 5,1 százalékra zsugorodott, míg az Xpengé plusz 10,4 százalékról mínusz 2,5 százalékba fordult.

A hagyományos autógyártók helyzete, ha lehet, még nehezebbé vált, 

hiszen Peking júliustól tovább szigorítja a károsanyag-kibocsátási normákat, úgyhogy a raktárkészlet kisöprése érdekében ők még nagyobb árcsökkentésekre kényszerülnek. Ráadásul az árkedvezmények hatására egyre megfizethetőbbé váltak a villanyhajtású modellek, az összes eladott új autóból a januári 22 százalékról májusra 26 százalékra ugrott az arányuk a Refinitiv adatai szerint.

 

A Tesla egyébként júniusban 93 680 Sanghajban gyártott autót adott el Kínában, ami éves bázison közel 19 százalékos növekedés. A teljes második negyedévben pedig több mint 247 ezer kínai Tesla kelt el, ami már több mint a felét tette ki a 476 ezer darabos teljes, globális értékesítésének.

Eközben legnagyobb kínai riválisa, a BYD júniusban 88 százalékos bővüléssel először lépte át a havi negyedmillió darabos határt, bár ebbe a mennyiségbe a hagyományos és elektromos típusokat, illetve a tölthető hibrideket egyaránt beleszámítják.

A kínai autópiac júniusi értékesítési számai még nem jöttek ki, ám az elemzők az előző év azonos hónapjához mérten 18 százalékos növekedésre számítanak.

A Tesla árfolyama a Nasdaqon május elejétől a csütörtöki zárásig nagyjából 70 százalékkal, 277 dollárra nőtt, a Refinitiv elemzői konszenzusa azonban 210 dolláros medián célár mellett csupán tartásra ajánlja a papírt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.