Csütörtökön megkötötték Kínában az autópiaci árháborút lezáró fegyverszünetet, másnap a Tesla máris újabb ösztönző akcióval rukkolt elő, amelynek értelmében közel 500 dolláros (3500 jüan) kedvezményben részesülnek a Tesla Model 3 és Model Y vevői, ha ajánlást hoznak egy Tesla-tulajdonostól. Emellett 90 napig ingyenesen hozzáférhetnek a továbbfejlesztett Autopilot vezetéstámogató rendszerhez is.
Bár például a Tesla Model 3 mintegy 31 800 dolláros átlagos vételárához mérten eltörpül az 1,6 százaléknak megfelelő bónusz, a Reuters szerint az akcióval Elon Musk cége mégis tovább mélyíti az egy nappal korábban beszüntetett gyilkos árharcot, amely hatalmas károkat okozott minden, a kínai piacon jelen lévő gyártónak.
Év eleje óta, amikor a Tesla kirobbantotta az árháborút a kínai elektromosautó-piacon (EV), a Model 3 alapára 14 százalékkal, a Model Y-é pedig 10 százalékkal csökkent. Az 500 dolláros kedvezmény sikerét mutatja az is, hogy a Weibo kínai közösségi oldalt, ahol a Tesla a bejelentést megtette, egyfajta népi játékként valósággal ellepték a Tesla-tulajdonosok ajánló kódjai.
A cég amúgy szintén júniusban, de valamivel korábban jelentette be, hogy a drágább Model S és Model X vásárlói 970 dolláros bónuszt kapnak. Az autópiaci árháború lezárásához visszatérve, az abszurd állapotoknak a Tesla és 15 kínai gyártó a pekingi ipari és információs technológiai minisztérium közvetítésével vetett véget, aminek már a Reuters autóipari szakújságírója szerint is legfőbb ideje volt, hiszen hihetetlen arányokat öltött az elkeseredett küzdelem.
Az első negyedévben például több mint 30 autógyártó csökkentette az árait – mondta a hírügynökségnek Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility tanácsadó cég munkatársa. Néhány cég – köztük a FAW Audi és a BAIC Hyundai – pedig a Citigroup kimutatása szerint akár 20 százalékos árengedményt is adott vevőinek.
Az árleszállítások viszont felemésztették az EV-értékesítésekkel megtermelt bruttó árrést, a Nioé például az első negyedévben éves bázison 18,1 százalékról 5,1 százalékra zsugorodott, míg az Xpengé plusz 10,4 százalékról mínusz 2,5 százalékba fordult.
A hagyományos autógyártók helyzete, ha lehet, még nehezebbé vált,
hiszen Peking júliustól tovább szigorítja a károsanyag-kibocsátási normákat, úgyhogy a raktárkészlet kisöprése érdekében ők még nagyobb árcsökkentésekre kényszerülnek. Ráadásul az árkedvezmények hatására egyre megfizethetőbbé váltak a villanyhajtású modellek, az összes eladott új autóból a januári 22 százalékról májusra 26 százalékra ugrott az arányuk a Refinitiv adatai szerint.
A Tesla egyébként júniusban 93 680 Sanghajban gyártott autót adott el Kínában, ami éves bázison közel 19 százalékos növekedés. A teljes második negyedévben pedig több mint 247 ezer kínai Tesla kelt el, ami már több mint a felét tette ki a 476 ezer darabos teljes, globális értékesítésének.
Eközben legnagyobb kínai riválisa, a BYD júniusban 88 százalékos bővüléssel először lépte át a havi negyedmillió darabos határt, bár ebbe a mennyiségbe a hagyományos és elektromos típusokat, illetve a tölthető hibrideket egyaránt beleszámítják.
A kínai autópiac júniusi értékesítési számai még nem jöttek ki, ám az elemzők az előző év azonos hónapjához mérten 18 százalékos növekedésre számítanak.
A Tesla árfolyama a Nasdaqon május elejétől a csütörtöki zárásig nagyjából 70 százalékkal, 277 dollárra nőtt, a Refinitiv elemzői konszenzusa azonban 210 dolláros medián célár mellett csupán tartásra ajánlja a papírt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.