A Meta több tízmilliárd dollárt veszített a virtuális valóságon (VR) 2022 eleje óta. Bár Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója még nem hajlandó hátat fordítani a kockázatos szegmensnek, a befektetők egyre türelmetlenebbül várják, hogy végre profitot is termeljen a metaverzum – írta a Bloomberg.
Bár már évek óta dolgozik rajta, Mark Zuckerberg metaverzuma eddig nem tudott nagyobb eredményeket produkálni. A Quest VR-szemüvegből 2019 óta mindössze 20 millió darabot adtak el. A Meta zászlóshajójának számító metaverzum, a Horizon Worlds mintegy 200 ezer aktív felhasználóval rendelkezik, és közülük is egyre többen fordulnak el a programtól.
Az egyetlen nagy szám az eddigi befektetetett összeg: 2022 eleje óta ugyanis összesen 21 milliárd dollárt költöttek el a metaverzum fejlesztésére.
Ez egy nyilvánvaló kérdést vet fel: mennyi pénzt hajlandó Zuckerberg arra költeni, hogy a VR-projektje sikeres legyen?
Szerencsére ezt még nem kell megválaszolnia. A Meta alapüzletága – az online hirdetések értékesítése – dübörög, 2021 eleje óta először két számjegyű bevételnövekedéssel. Ez elég ahhoz, hogy a befektetők ne szálljanak rá túl keményen. Persze aggódnak amiatt, hogy a Meta ennyi pénzt költött a metaverzumra, és ilyen keveset tud felmutatni – de még nem dühösek.
A metaverzum – benne a VR-headsetek, valamint az alkalmazások és a szolgáltatások értékesítése – bevételei 2021 és 2022 között folyamatosan csökkentek, és az elemzők szerint idén egyre meredekebb lesz a zuhanás. A Reality Labs kiadásai csak a legutóbbi negyedévben 4 milliárd dollárt tettek ki – ez 23 százalékos növekedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest.
Sok befektető talán azt szeretné, ha rövid távon kevesebbet költenénk itt. Én viszont azt látom, hogy ezen a területen piacvezetők vagyunk, és idővel az ágazat hatalmasra fog nőni
– mondta Zuckerberg a múlt héten. Amikor ismét rossz idők jönnek, és a reklámszakma visszaesik, Zuckerberg metaverzumos álmának a jelenleginél sokkal erősebb formában kell lennie. Ellenkező esetben a befektetők jóval kevésbé lesznek elnézők.
Ám lehet, hogy hamarosan megfordul a Meta szerencséje – igaz, ezt valószínűleg nem saját magának, hanem az Apple-nek köszönhetné. A Vision Pro headset júniusi bemutatója a reflektorfénybe lökte a virtuális és kiterjesztett valóságra épülő ágazatot, és lehetőséget adott arra, hogy a technológia több legyen egyszerű érdekességnél.
Az Apple bolthálózatának segítségével fogyasztók milliói ismerkedhetnek meg a VR-élménnyel, a bejelentés az egész ágazatot felvillanyozta. A Vision Pro magas ára pedig azt jelenti, hogy az érdeklődők máshol fognak majd alternatív eszközöket keresni
– jegyezte meg Carolina Milanesi, a Creative Strategies elemzője.
A Meta Quest 3 nevű VR-headsetje, amely még idén meg fog jelenni, erős versenytársa lehet az Apple-nek, mivel mindössze hetedannyiba fog kerülni, mint a Vision Pro, míg technikailag hasonló dolgokra lesz képes. Ha Zuckerbergnek igaza lesz, és a metaverzumnak hamarosan otthonok millióiban lesz helye, az Apple belépése a Meta sikerét is garantálhatná.
De talán mégsem. Ez továbbra is egy olyan technológia, amely nem nyerte el a közönség figyelmét vagy érdeklődését. S bár Zuckerberg ezt a problémát kutatás-fejlesztéssel próbálja megoldani, könnyebbé és kisebbé téve az eszközöket, élesebb grafikával és a mozgásbetegség kockázatának csökkentésével – ez nem feltétlenül tenné vonzóbbá a metaverzumot.
A VR már évekkel ezelőtt bebizonyította, hogy van helye a piacon, mint játékplatform és fitnesztechnológia. Azt viszont továbbra is nehéz elképzelni, hogy a metaverzumot érdemes lenne használni a munkához, a hálózatépítéshez vagy a társasági élethez.
Nagy az esélye annak, hogy Zuckerberg – és egyébként az Apple vezérigazgatója, Tim Cook is – drasztikusan félreértette a közhangulatot. Kérdezzük meg a legtöbb embert manapság a technológia szerepéről az életében, és a legtöbben azt fogják mondani, hogy pont kevesebb kapcsolatra vágynak.
Zuckerberg-malőr: lenyomta a metaverzumot a mesterséges intelligenciaA metaverzum pár éve a technológia egyik legfelkapottabb koncepciója volt. Mára a cégek sorra jelentik be, hogy leépítik vagy megszüntetik az ezzel foglalkozó egységeiket. Sőt, még a Facebook tulajdonosa, Mark Zuckerberg is inkább másra koncentrál. |
A Meta a múltban megmutatta, hogy tudja, mikor kell abbahagyni a jó pénzek rossz helyre dobálását. Az év elején kukába dobta az egyébként kritikusok által elismert Portal videócsevegő készülékét, és a fő tanulság az volt, hogy egy kiváló készülék egyszerű megépítése – a Portal kétségtelenül az volt – nem elég a sikerhez. Ehelyett meg kell győzni a fogyasztókat arról, hogy az életük nem teljes nélküle.
Egyértelmű, hogy a Meta nem fogja ilyen könnyen feladni a metaverzumot.
Egyrészt, mert ez elég kínossá tenné a cég nevének Facebookról Metára változtatását.
Másrészt pedig ez ismét rontaná Zuckerberg hitelességét vezérigazgatóként – ami a Twitter-klón Threads sikerével az utóbbi időben javulóban van. Kis csapattal, reklámok nélkül és mindössze néhány hónapos fejlesztéssel a Threadsnek kevesebb mint egy óra alatt sikerült több felhasználót szereznie, mint amennyit a Horizon Worlds két és fél év alatt elért.
Ennek alapján talán bölcsebb lenne, ha Zuckerberg a metaverzum hajszolása helyett inkább a platform kiépítésére fordítaná az erőforrásait.