A Meta több tízmilliárd dollárt veszített a virtuális valóságon (VR) 2022 eleje óta. Bár Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója még nem hajlandó hátat fordítani a kockázatos szegmensnek, a befektetők egyre türelmetlenebbül várják, hogy végre profitot is termeljen a metaverzum – írta a Bloomberg.

Emmanuel Macron - Mark Zuckerberg meeting in Paris
PARIS, FRANCE - MAY 10: Founder and CEO of Facebook Mark Zuckerberg leaves after a meeting with French President Emmanuel Macron (not seen) at the Elysee Palace in Paris, France on May 10, 2019. Mustafa Yalcin / Anadolu Agency (Photo by MUSTAFA YALCIN / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Zuckerberg álma több tízmilliárd dollárba kerül, de egyre kevesebben hisznek benne.
Fotó: Mustafa Yalcin / AFP

Bár már évek óta dolgozik rajta, Mark Zuckerberg metaverzuma eddig nem tudott nagyobb eredményeket produkálni. A Quest VR-szemüvegből 2019 óta mindössze 20 millió darabot adtak el. A Meta zászlóshajójának számító metaverzum, a Horizon Worlds mintegy 200 ezer aktív felhasználóval rendelkezik, és közülük is egyre többen fordulnak el a programtól.

Az egyetlen nagy szám az eddigi befektetetett összeg: 2022 eleje óta ugyanis összesen 21 milliárd dollárt költöttek el a metaverzum fejlesztésére.

Ez egy nyilvánvaló kérdést vet fel: mennyi pénzt hajlandó Zuckerberg arra költeni, hogy a VR-projektje sikeres legyen?

Szerencsére ezt még nem kell megválaszolnia. A Meta alapüzletága – az online hirdetések értékesítése – dübörög, 2021 eleje óta először két számjegyű bevételnövekedéssel. Ez elég ahhoz, hogy a befektetők ne szálljanak rá túl keményen. Persze aggódnak amiatt, hogy a Meta ennyi pénzt költött a metaverzumra, és ilyen keveset tud felmutatni – de még nem dühösek.

A metaverzum – benne a VR-headsetek, valamint az alkalmazások és a szolgáltatások értékesítése – bevételei 2021 és 2022 között folyamatosan csökkentek, és az elemzők szerint idén egyre meredekebb lesz a zuhanás. A Reality Labs kiadásai csak a legutóbbi negyedévben 4 milliárd dollárt tettek ki – ez 23 százalékos növekedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

Sok befektető talán azt szeretné, ha rövid távon kevesebbet költenénk itt. Én viszont azt látom, hogy ezen a területen piacvezetők vagyunk, és idővel az ágazat hatalmasra fog nőni

– mondta Zuckerberg a múlt héten. Amikor ismét rossz idők jönnek, és a reklámszakma visszaesik, Zuckerberg metaverzumos álmának a jelenleginél sokkal erősebb formában kell lennie. Ellenkező esetben a befektetők jóval kevésbé lesznek elnézők.

Apple developers conferenceUS-IT-COMPUTERS-TELECOMMUNICATION-APPLEApple's new Vision Pro virtual reality headset is displayed during Apple’s Worldwide Developers Conference (WWDC) at the Apple Park campus in Cupertino, California, on June 5, 2023. Apple on Monday unveiled its first-ever virtual reality headset challenging Facebook-owner Meta in a market that has yet to tempt users beyond videogamers and tech geeks. The release was the most significant product launch by the iconic iPhone maker since it unveiled the Apple Watch in 2015. (Photo by Josh Edelson / AFP)
Az Apple Vision Pro szemüvege a feje tetejére állította a VR-ágazatot, ami a Meta sántikáló üzletének is kedvezhet.
Fotó: AFP

Ám lehet, hogy hamarosan megfordul a Meta szerencséje – igaz, ezt valószínűleg nem saját magának, hanem az Apple-nek köszönhetné. A Vision Pro headset júniusi bemutatója a reflektorfénybe lökte a virtuális és kiterjesztett valóságra épülő ágazatot, és lehetőséget adott arra, hogy a technológia több legyen egyszerű érdekességnél.

Az Apple bolthálózatának segítségével fogyasztók milliói ismerkedhetnek meg a VR-élménnyel, a bejelentés az egész ágazatot felvillanyozta. A Vision Pro magas ára pedig azt jelenti, hogy az érdeklődők máshol fognak majd alternatív eszközöket keresni

– jegyezte meg Carolina Milanesi, a Creative Strategies elemzője.

A Meta Quest 3 nevű VR-headsetje, amely még idén meg fog jelenni, erős versenytársa lehet az Apple-nek, mivel mindössze hetedannyiba fog kerülni, mint a Vision Pro, míg technikailag hasonló dolgokra lesz képes. Ha Zuckerbergnek igaza lesz, és a metaverzumnak hamarosan otthonok millióiban lesz helye, az Apple belépése a Meta sikerét is garantálhatná.

Antalya,,Turkey,,December,24,,2021:,Meta,,Logo.,A,Display,With
Antalya, Turkey, December 24, 2021: Meta, logo. A display with a Meta logo with abstract shapes on the back. Selective focus on display.
A VR-technológiában a legtöbb ember egy játékplatformot lát, és kevesen tudják elképzelni, hogy hamarosan a mindennapi élet része lesz. A Meta viszont minden pénzét erre teszi fel.
Fotó: Shutterstock

De talán mégsem. Ez továbbra is egy olyan technológia, amely nem nyerte el a közönség figyelmét vagy érdeklődését. S bár Zuckerberg ezt a problémát kutatás-fejlesztéssel próbálja megoldani, könnyebbé és kisebbé téve az eszközöket, élesebb grafikával és a mozgásbetegség kockázatának csökkentésével – ez nem feltétlenül tenné vonzóbbá a metaverzumot.

A VR már évekkel ezelőtt bebizonyította, hogy van helye a piacon, mint játékplatform és fitnesztechnológia. Azt viszont továbbra is nehéz elképzelni, hogy a metaverzumot érdemes lenne használni a munkához, a hálózatépítéshez vagy a társasági élethez.

Nagy az esélye annak, hogy Zuckerberg – és egyébként az Apple vezérigazgatója, Tim Cook is – drasztikusan félreértette a közhangulatot. Kérdezzük meg a legtöbb embert manapság a technológia szerepéről az életében, és a legtöbben azt fogják mondani, hogy pont kevesebb kapcsolatra vágynak.

Zuckerberg-malőr: lenyomta a metaverzumot a mesterséges intelligencia

A metaverzum pár éve a technológia egyik legfelkapottabb koncepciója volt. Mára a cégek sorra jelentik be, hogy leépítik vagy megszüntetik az ezzel foglalkozó egységeiket. Sőt, még a Facebook tulajdonosa, Mark Zuckerberg is inkább másra koncentrál.

A Meta a múltban megmutatta, hogy tudja, mikor kell abbahagyni a jó pénzek rossz helyre dobálását. Az év elején kukába dobta az egyébként kritikusok által elismert Portal videócsevegő készülékét, és a fő tanulság az volt, hogy egy kiváló készülék egyszerű megépítése – a Portal kétségtelenül az volt – nem elég a sikerhez. Ehelyett meg kell győzni a fogyasztókat arról, hogy az életük nem teljes nélküle.

Egyértelmű, hogy a Meta nem fogja ilyen könnyen feladni a metaverzumot.

Egyrészt, mert ez elég kínossá tenné a cég nevének Facebookról Metára változtatását.

Másrészt pedig ez ismét rontaná Zuckerberg hitelességét vezérigazgatóként – ami a Twitter-klón Threads sikerével az utóbbi időben javulóban van. Kis csapattal, reklámok nélkül és mindössze néhány hónapos fejlesztéssel a Threadsnek kevesebb mint egy óra alatt sikerült több felhasználót szereznie, mint amennyit a Horizon Worlds két és fél év alatt elért.

Ennek alapján talán bölcsebb lenne, ha Zuckerberg a metaverzum hajszolása helyett inkább a platform kiépítésére fordítaná az erőforrásait.