A következő négy évben összesen 9,6 milliárd ropogós dollárral többet keresnek majd az American Airlines pilótai, miután a hónapokon át tartó és sztrájkfenyegetéssel is körített bértárgyalási szakasz egyezséggel zárult a legnagyobb amerikai légitársaság vezetése és a szakmai szakszervezet (ALPA) között.
Ennek megerősítésére a cég 15 ezer szervezett pilótáját képviselő ALPA megszavaztatta tagjait az általa kibrusztolt, iparági összevetésben is versenyképesnek mutatkozó alkuról, amelyről a tagok 72,7 százaléka nyilatkozott támogatólag. A többiek vagy még több pénzt akartak, vagy éppen az elért munkaköri könnyítések szintjével voltak elégedetlenek.
A többség inkább már az alku értelmében azonnal kifizetendő, összesen 1,1 milliárd dollár elköltéséhez kereste a megfelelő helyet.
Pluszban az egyszeri bónusz mellé azonnali, több mint 21 százalékos átlagos béremelés is jár a pilótáknak. Mindent egybevetve a texasi székhelyű légitársaság pilótáinak jövedelme átlagosan 46 százalékkal emelkedik a következő négy évben, ami mindkét fél számára előnyös.
A pilóták érveit fölösleges részletezni, a légitársaság viszont a dinamikusan növekedő légi forgalomra visszavezethető nagyobb terhelés közepette garantáltan számíthat a folyamatos üzletmenetre – hacsak a kiszolgáló személyzet nem bátorodik fel a pilóták igencsak gáláns javadalmazásán és áll elő a saját követeléseivel. Az amerikai légitársaságok egyébként
közelharcot vívnak egymással a pilótákért, akkora a hiány belőlük.
A Jefferies elemzői szerint több mint tízezer pilótára lenne szükség ahhoz, hogy kényelmesen, valamennyi utasigényt ki tudjanak szolgálni a légitársaságok. Ez is magyarázza az American vezetésének engedékenységét. A krónikus pilótahiányt a pandémia idején ezerszám nyugdíjazott pilóták kiesése mellett az utánpótlásképzés szűk keresztmetszete és magas költségei okozzák.
A United, a Delta, az American Airlines és a Southwest Airlines csak az idén 8 ezer új pilótát venne fel, vagy hozna vissza a nyugdíjból. A helyzet rendeződését a Jefferies 2027-re datálja.
Példátlan és történelmi jelentőségű megállapodást sikerült tető alá hoznunk
– fényezte saját magát a Reutersnek nyilatkozva a pilótaszövetség elnöke, Ed Sicher, aki maga is gyakorlott pilóta. A csomag ugyanis a munkakörülmények javítását és a magánélet magasabb szintű megbecsülését eredményező vállalásokat is tartalmaz a munkáltató oldaláról. Hogy egyet említsünk, azoknak a pilótáknak például 20 százalékos prémiumot kell kapniuk, akiket szándékuk ellenére állomáshelyükről máshová irányítanak szolgálatra.
Korábban a Delta Air Linesnál is célt ért az ALPA, náluk a következő négy évre 7 milliárd dolláros pluszjuttatást harcolt ki a pilótáknak. A United Airlinesnál nehezebben ment a dolog, a vezetés ajánlatát többször visszadobták, mígnem a múlt hónap közepén sikerült egymás kezébe csapniuk a tárgyalófeleknek.
Ennek értelmében négy évre szólóan 34,5–40,2 százalékos béremelésben részesülnek, pluszban a szabadságolásoknál és a munkakörülményeknél kért változtatásokat is elfogadta a vállalatvezetés. Mindez 10 milliárd dolláros kiadást jelent a légitársaságnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.