Vegyes fogadtatásra talált az elemzők, a munkavállalók és az iparági szakértők körében a Volkswagen megújulási terve, amelyet Oliver Blume vezérigazgató ismertetett részletesen a Handelsblattnak.
A konszern első embere a vele készült interjúban egy hosszadalmas szerkezetátalakítási folyamatra készítette fel a dolgozókat és a befektetőket. A célkitűzések között szerepel többek között, hogy a következő években a jelenlegi 8-ról 10 százalékra növeljék az üzemieredmény-marzsot, és 2027-ig évente 5-7 százalékkal gyarapítsák a cégcsoport bevételeit. Emellett külön célokat is kitűzött az egyes márkáknak, például a névadó VW nyereségrátáját 2,5 százalékponttal, 6,5 százalékra kell növelni.
Mindehhez azonban elengedhetetlen a csoportszinten rögzített, tízmilliárd eurós megtakarítás is, sőt a wolfsburgi gigász leépítené a stratégiai szempontból nem fontos, pénzügyi jellegű befektetéseit is.
A Forbes szerint pedig már fontolgatják az Audi, a Bentley és a Lamborghini tőzsdére vitelét, miután a Porsche IPO-ja teljes sikerrel zárult.
Az autógyártó a jövőben az „érték a mennyiség helyett” szemléletet követi, azaz nem az eladások mindenáron való felpörgetésére fókuszál.
A legnagyobb ovációt a program az amerikai Jefferies elemzőháznál váltotta ki, ahol Philippe Houchois, az autógyártót követő részvényelemző egy fokozatot átugorva javított ajánlásán, hiszen az eddigi „alulteljesítő” minősítésről rögtön vételre emelte a papírt, miközben a DAX index kosarában szereplő elsőbbségi részvények célárát 115 euróról 150-re növelte.
A Volkswagen egy tankerhajó, amely lassan áll irányba
– írta az elemző, aki ugyanakkor óriási javulást vár jövőre az alapmárkánál költségoldalon és működőtőke-ágon, ezért a jelenlegi 111-112 eurós belépési szintet igen vonzónak találja.
A fordulat már egyébként is időszerű lenne, hiszen a részvény az elmúlt egy évben 40 százalékot veszített az értékéből.
Az új irányelvek azonban aggodalmat keltettek többek között Daniela Cavallo üzemitanács-elnökben, aki hivatalból tagja a VW nagy hatalmú felügyelőbizottságának, ahol az egyik tulajdonos Alsó-Szászország képviselőivel összefogva már nem egy politikailag kényes reformot fúrt meg.
Cavallo úgy véli, a nyereségcél nem motiválja a munkavállalókat, ám a szállítási szűk keresztmetszetek, az elektromos járművek lassú felfutása, a digitalizáció és a Kínából érkező, egyre élesedő verseny vihart okozhat. Ezért minden alkalmazottra szükség van a fedélzeten, a nem kellő pontossággal meghirdetett hatékonyságjavítási program viszont elbizonytalanítja őket.
A Jefferies elemzője ellenben a Stellantis pozitív példájára utal, amely a Peugeot-Citroen és a Fiat egyesülése után valósággal lenyűgözte a piacot hatalmas költségcsökkentésével.
A VW vezetése szakít a konszern eddigi stratégiájával, és végre pragmatikusabb megközelítést alkalmaz a szektortársakkal kialakított együttműködésekben is, például a kínai SAIC és Xpeng vállalattal – emeli ki a Jefferies.
A csoport 700 millió dollárt fektetett be a kínai Xpeng EV-gyártóba. Két Volkswagen márkájú elektromos autót fejlesztenek ki közösen, amelyeket 2026-ban dobnak piacra. Az Audi eközben a szintén kínai, állami tulajdonú SAIC autógyártóval fejleszti új villanyautóját.
Ferdinand Dudenhoeffer professzor, a németországi Center for Automotive Research igazgatója mindazonáltal nem ennyire derűlátó.
A VW kétségtelenül új irányt vesz, de ezzel időt veszít, ami azt jelenti, hogy a profitja középtávon csökken. Az EU és Kína között kitörni készülő kereskedelmi háború pedig akár a kínai autókra kivetett büntetővámokhoz is vezethet Európában
– idézi Dudenhoeffert a Forbes.
Emellett a magas kamatlábak is terhelik majd az eredményeket a következő években. Tehát a következő három-öt év nem lesz túl szép. Úgy tűnik, hogy a Jefferies hosszú távra fogad. Ezt megteheti, de kockázat is van benne, éppen Kína miatt – tette hozzá a professzor.
A Jefferies optimistább megítélését osztja viszont Helena Wisbert, a wolfsburgi Ostfalia Egyetem autóipari szakértője, és Romain Gourvil, a hamburgi székhelyű Berenberg Bank elemzője is.
A wolsburgi szakértő szerint Blume alapvetően jó úton jár, és a bejelentett takarékossági programnak sincs alternatívája. A hatékonyság növelésével a Volkswagen új mozgásteret teremt maga körül – mondja.
Ha a takarékossági program megvalósul, akkor a tőzsdei érték is helyreáll, habár a befektetők jelenleg elsősorban a magas jövőbeni befektetésekre figyelnek.
Blume már eddig is sokat változtatott anélkül, hogy nagy felhajtást csinált volna – emeli ki Wisbert.
A változások elfogadtatása érdekében ellenben Bluménak és a menedzsmentnek profi módon kell kommunikálnia. Ez az, amit világossá tett kedden az üzemi tanács.
A Berenberg az új stratégiát dicsérve megerősítette a VW-részvények 130 eurós célárát és vételi ajánlását. Blume nagyon kiegyensúlyozott képet adott az autógyártó lehetőségeiről és kockázatairól – hangsúlyozta Romain Gourvil elemző.
Gourvil a befektetőknek szóló jegyzetében mindazonáltal kitért a VW megoldandó problémáira is.
A legnagyobb gond talán a gyengülő kínai üzletmenet, hiszen az elmúlt években a konszern erről a piacról hozta eladásainak több mint 40 százalékát.
Emellett a közelmúltban több németországi üzemben is vissza kellett fogni a termelést az elektromos járművek iránti gyengülő kereslet miatt, és bejelentettek egy 300 fős elbocsátást is.
A Volkswagen elsőbbségi részvényeit egyébként a Refinitiv elemzői konszenzusa is vételre ajánlja, mégpedig – a Jefferies-zel egyezően – 150 eurós medián célár mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.