Hétfőn startol az amerikai élelmiszer-kiszállító Instacart tőzsdei road-show-ja, a cég 8,6–9,3 milliárd dolláros értékelést céloz, ami jóval alulmúlja a 2021-es 39 milliárd dollárt, de még a 2020-as 14 milliárd dolláros értékeléstől is elég messze van. A tervek szerint a kereskedés a következő héten kezdődik a Nasdaqon, CART ticker alatt.
Az Instacart teljesítményét az elmúlt években döntően befolyásolta
a fogyasztói szokások hullámzása a világjárvány alatt,
majd a piac átalakulása a pandémia utáni időszakban. Emelett a startupok tavalyi leértékelési dömpingje is nyomot hagyott az Instacart becsült piaci értékén.
Bár a részvényeket úgymond keletkeztetik, de
a vállalati papírok nem a falvédőről lépnek a parkettre:
már korában hozzájutnak az alkalmazottak, az alapítók és a kockázatitőke-befektetők. Gyakran intézményi befektetők is kereskednek velük a másodlagos piacokon. Így a részvények eladói már a tőzsdére lépés előtt is készpénzhez juthatnak, míg egyes vásárlók már a tőzsdei harangszó előtt befektethetnek. Ám
a startupoknak az IPO előtt nincs folyamatos árjegyzésük, a magánértékelések pedig lassan változnak,
ha a tulajdonosok vonakodnak elfogadni az alacsonyabb árazást. Ezért aztán a piaci igazodás néha durva áromlások formájában történik.
Így nem meglepő, hogy az Instacart értékelése ennyire széles tartományban mozgott. Mindesetre a társaság eddig több mint 2,7 milliárd tőkét vont be olyan befektetőktől, mint a Tiger Global, a Khosla Ventures vagy a Sequoia Capital. Most a Norges Bank, a Sequoia Capital és a Valiant Capital vállalta 400 millió dollárnyi részvény vásárlását. Továbbá a kereskedelmi partner PepsiCo 175 millió dollárért vesz – zárt körben – átváltható elsőbbségi részvényeket.
A tőzsdére lépést eredetileg tavaly év végén tervezték, aztán idén májusban,
végül a szeptemberi időpont mellett döntöttek.
A vállalat az idei év első hat hónapjában 242 millió dollár nyereséget termelt, szemben az egy évvel korábbi 74 millió dolláros nettó veszteséggel. A bevételek 31 százalékkal, 1,5 milliárd dollárra emelkedtek, bár
a szállítási üzletág növekedése lassul,
s a megrendelések száma is viszonylag alacsony maradt az elmúlt évben. Ugyanakkor a reklámokból és egyéb vállalkozásokból származó bevételek 24 százalékkal bővültek.
Az Instacart tőzsdei belépőjét nagy figyelem övezi, mert szintén szeptemberben startol a brit csiptervező Arm és a bostoni székhelyű intelligens marketingautomatizálási platform, a Klaviyo.
Nem is árt, hogy felpörögnek az események: nagyon leült a globális IPO-piac a tavaszi amerikai bankcsődök után.
A vállalatok alternatív finanszírozást kerestek a kockázatossá vált elsődleges tőzsdei kibocsátások helyett. Most mégis óvatos mozgolódás tapasztalható a tengerentúli parkettek szélén. Az őszi kibocsátási tervek akár finanszírozási fordulatot is hozhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.