Szerző: Hadnagy Milán, a Generali Alapkezelő Zrt. junior portfóliómenedzsere
Az Egyesült Államokban az infláció már jóval a 2022-es csúcs alatt van a Fed szigorú monetáris politikájának és az ellátási láncok stabilizálódásának következményeként. Az eddigi jelek talán afelé mutatnak, hogy a jegybank sikeres lesz az infláció letörésében, azonban a jelenlegi szintekről nehezebb feladatnak bizonyulhat a toleranciasáv elérése, mint az idáig vezető út. Egyszerűnek tűnik: a kamatok emelkedtek, az infláció pedig ezzel párhuzamosan lassult.
Ugyanakkor a lineáris gondolkodás sokszor nem jelent megoldást a befektetők számára a részvénypiacokon. Többek között a munkaerőpiac tartós feszessége vagy az ismét emelkedő olajárak könnyen okozhatnak meglepetést az infláció igen összetett kérdésében, ami pedig kihathat a Fed kamatpályájára is.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne csökkenhetne a fogyasztóiár-index belátható időn belül a 2 százalékos cél alá, azonban
érdemes lehet felkészülni egy valódi „higher for longer” szcenárióra is, amelynek bekövetkezte komoly hatással lehet a részvényekre.
Ebben az esetben az idén rosszul teljesítő consumer staples szektor vállalatai kerülhetnek ki az egyik relatív nyertesként. Ez a kategória foglalja magában a napi fogyasztási cikkeket, a többi között az élemiszereket, háztartási szereket, alkoholos italokat és dohánytermékeket gyártó, azokkal kereskedő cégeket.
Ugyan a fenti sorok elsősorban az Egyesült Államok gazdaságára és részvénypiacára vonatkoznak, de globális viszonylatban ugyanúgy releváns lehet a hasonló tendenciákat mutató országoknál.
A nem ciklikus fogyasztási cikkek szektorában található cégek kevésbé vannak kitéve a kamatszinteknek, mint mondjuk a technológiai szektor tagjai, ugyanis jellemzően a szereplői érett, lassabban növekedő, azonban jelentős cash flow termelő képességgel rendelkező vállalatok.
Értékelési szempontból ezek a cégek kevésbé érzékenyek a kamatok változására, mivel az érettebb vállalatoknál a pénzáramlások nagyobb része képződik a közelebbi jövőben, mint a dinamikusabb növekedési pályával rendelkező társaiknál.
Ha a magasabb kamatok a gazdaság és a fogyasztás lassulását idéznék elő, a consumer staples cégek teljesítménye relatív erősséget mutathat, hiszen az étel, fogkefe, háztartási termékek vagy esetleg a dohánytermékek lehetnek az utolsó tételek, amelyek lekerülnek a bevásárlólistákról – még nehezebb időkben is.
Ugyan a consumer staples szektor tagjai az átlagnál jobban védve lehetnek magasabb hozamkörnyezetben,
a legcélravezetőbb az ide tartozó vállalatokat is egyesével elbírálni, erősen ügyelve az értékeltségükre
– ami talán az elkövetkező időszakban a korábbinál is fontosabb lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.