Felemás negyedévről adott számot a General Motors (GM) gyorsjelentése, a sztrájkok tömkelegével sújtott amerikai autógyártó kilátásai azonban nagyobbat romlottak, mint arra a legtöbben számíthattak volna.
A GM bevétele ugyan 5,4 százalékkal, még az elemzői várakozásokat is felülmúlva 44,13 milliárd dollárra nőtt a negyedév során, nyeresége jelentősen, 7,3 százalékkal 3,06 milliárd dollárra csökkent, az egy részvényre jutó eredmény pedig 2,28 dolláron állt meg.
A vállalat eredményeire hatalmas negatív hatást gyakorol a GM dolgozói szakszervezetei (UAW) által folytatott sztrájksorozat, melynek egyelőre még nem látni a végét. A jobb munkakörülményekért és magasabb fizetésekért folytatott munkabeszüntetések szeptember 15-én indultak, nagyjából
heti 200 millió dolláros bevételkiesést jelentenek a vállalat számára,
és az adózás előtti eredménysoron már több mint egy 800 millió dolláros léket ütöttek.
A szakszervezetek és a vállalat álláspontja ugyan közeledni látszik, és a 23 százalékos béremelési javaslat, amit a GM legutóbb letett az asztalra, már kifejezetten közel járhat a megegyezéshez, hiszen amennyiben erre rábólintanak az UAW-nél, munkavállalóik nagy része 40,39 dollárt kereshet majd a megállapodást követően.
Amerikai autógyári sztrájk: emelik a tétet a gyártókA General Motors és a Stellantis is növelte a bérajánlatát. |
A GM vezetése ugyanakkor korántsem ennyire derülátó: a vállalat egész éves előrejelzését ugyanis egy az egyben visszavonta a romló körülményekre hivatkozva, amely korábban 9,3–10,7 milliárd dolláros éves nyereségről szólt. A vállalat kilátásait tovább rontotta az is, hogy a gyorsjelentés közzétételét követően a szakszervezetek bejelentették, hogy kiterjesztik a sztrájkot egy, a GM egyik leginkább profitalibilis gyárára is, mélyütést mérve ezzel az autógyártóra.
A GM ugyanakkor nem csak egész éves eredményvárakozását, de
az elektromos autók értékesítése terén kitűzött rövid távú céljait is visszavonta,
a vártnál gyengébb keresletre hivatkozva, ennek ellenére középtávú céljait, azaz az évi 1 millió EV Amerikában történő legyártásáról szóló célkitűzéseit fenntartja.
A vállalat visszafogta bevételnövekedési várakozását, amelyet eddig a sztrájkok ellenére is el tudott érni, elsősorban az erős árazásának és az akciós áron való értékesítés kvázi beszüntetésének köszönhetően. Ennek hátterében az áll, hogy a gyártási kiesések mellett a használtautó értékesítési-, illetve a leasing-szegmens is a vártnál alacsonyabb bevételt hozott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.