A nagy autókölcsönző társaságok közül a Hertz és a Sixt is úgy döntött, hogy kiszórja a Teslákat a flottájából, kettejük között azonban az az óriási különbség, hogy a német cég gondoskodik is a kiselejtezett elektromos autók pótlásáról, míg amerikai riválisa hitet tett a belső égésű motorral szerelt járművek mellett.
A Sixt és a keddi megállapodásuk alapján a többi között a Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Chrysler és Jeep márkákat forgalmazó Stellantis a következő három évben negyedmillió járművet szállíthat a Sixtnek, annak európai és észak-amerikai érdekeltségei számára.
A keretszerződés értéke eurómilliárdokban mérhető, de ezt nem tették közzé, ahogyan azt sem, hogy a kontingensben hogyan oszlanak majd meg az arányok a fosszilis üzemanyaggal hajtott, az elektromos és a tölthető hidridek (PHEV) között. A szállítások mindenesetre már ebben a negyedévben megindulnak – írta a Bloomberg.
A Sixt decemberben előre jelezte, hogy nem kér már a Teslákból, mert azok folytonos árcsökkentése – ahogy a szerdán bejelentett legújabb, németországi 8-9 százalékos árvágás – a flottájukban lévő példányokat negatívan érinti, nevezetesen kevesebbet fognak érni, és nehezebben lehet majd értékesíteni ezeket, amikor megválnak tőlük.
Vagy könnyen, de mélyen egykori beszerzési és a nyilvántartási áruk alatti összegért. Az Európa legnagyobb autókölcsönzőjének számító Sixt szóvivője cáfolta, hogy összefüggés lenne a Teslák kiszórásáról szóló decemberi döntés és a most a Stellantisnak leadott óriásmegrendelés között.
A Sixt távlati terveit nem érinti a Teslák nyugdíjazása, a németek az európai flottájukban 90 százalékosra kívánják felsrófolni az elektromos autók arányát az évtized végére.
Ebben már a Szegeden autóipari óriásberuházását nemrég bejelentő kínai BYD-nek is lesz szerepe, hiszen a világelső Teslát a tavalyi negyedik negyedéves értékesítési statisztikák alapján megelőző kínai villanyautó-gyártó már 2022-ben szerződést kötött a Sixttel százezer elektromos bérautó hat éven belüli leszállításáról.
Az autókölcsönző cégek ugyanakkor saját jól megfontolt üzleti szempontjaik alapján – s éppenséggel nem a klímavédelem prioritását hirdetve – átrajzolják az elektromos autókkal kapcsolatos stratégiájukat.
Több érv is szól ezeknek a flottában tartása ellen: egyrészt a benzinesekhez viszonyítottan eleve magasabb a beszerzési áruk, másrészt az ügyfélkör idegenkedése, harmadrészt pedig a kiugró szervizelési költségeik. Az utóbbiban a képzett szakembergárda hiánya és a a cserealkatrészek beszerzésének nehézkessége is nagy szerepet játszik.
A flottából való kivonás és a továbbértékesítés csak nyomott áron történhet, ami szintén visszatart a villanyautók vásárlásától. Az amerikai Hertz példája is ezt igazolja.
Az elektromos autókat Észak-Amerikában a legnagyobb arányban a flottájában tartó kölcsönző a múlt héten jelentette be, hogy a gyenge kereslet és a magas javítási költségek miatt harmadolja észak-amerikai elektromosjármű-parkját.
A vállalat a pár éves Tesla Model 3 szedánokat 18 ezer dollár alatti áron (is) kínálja a honlapján, ami jól illusztrálja, hogy az autók milyen gyorsan értéktelenednek el – ahogy legértékesebb részük, az akkumulátoruk veszít az energiatároló képességéből.
Húszezer villanyautót hirdetnek majd meg, jelentős részben Teslákat, Polestarokat és Chevrolet Boltokat,
ezeket benzines modellekkel váltják fel. Első körben félezer Tesla-hirdetést tettek közzé, a lelakott autókat gyakorlatilag új áruk feléért vesztegetik.
A Hertz lépése a használt elektromos autók piacára is csapást mér, az amúgy is magas hitelköltségek mellett a villanyautó-vásárlással kacérkodó ügyfelek inkább eleresztik a témát, látván, hogy a továbbértékesíti lehetőségek mennyire kedvezőtlenek.
Persze ez az új e-autók vásárlásakor is igaz, ráadásul itt a forgalom dinamikus növekedése is találatot kapott. Észak-Amerikában a tavalyi 78 százalékos piacbővülés az idén 27 százalék közelébe süllyedhet a Canalys piackutató becslése szerint.
A Hertz mélyütést vitt be technológiának, s most már a mezei emberek is ódzkodnak a villanyautó-vásárlástól, mert lám-lám, a Hertz is pórul járt velük
– mondta Karl Brauer, az iSeeCars.com használtautó-piaci elemzője a Reutersnek.
A Hertz kezdeti lelkesedését lelohasztották, hogy a nagy teljesítményű villanyautók vezetésére láthatón nem voltak felkészültek az ügyfelek, s ahogy lenni szokott ilyenkor, kipróbálták mit tud, s ennek leginkább a karosszérialakatosok örülhettek.
A balesetek megelőzésére a Hertz lefojtotta a kocsik teljesítményét és korlátozta a sebességét, tapasztaltabb sofőröknek ajánlva a Teslákat és a Polestarokat. Ez sem sokat segített, olyannyira, hogy Stephen Scherr, a Hertz vezérigazgatója tavaly egy konferencián már nyilvánosan panaszkodott a magas szervizszámlákra a hallgatóságának.
A biztosítási költségeik is megugrottak, mivel a sérült akkumulátorok javítása szinte megoldhatatlan volt, a cseréjük pedig többe került volna, mint amennyit az autó abban az állapotában ért. Emiatt rengeteg villanyautójukat kellett nullára leírni.
A konstrukciós hibák is visszatérő vendégek voltak, de ezen a Consumer Reports nonprofit szervezet tavalyi felmérése szerint nincs is mit csodálkozni. Az újdonságnak számító technológiát a gyártóknak és sofőröknek egyaránt tanulniuk kell, s ez eddig nem volt zökkenőmentes.
Az utóbbi három évet feltérképező felmérésükben részt vevő 330 ezer járműtulajdonos körében a panaszok aránya a villanyautósoknál 79 százalékkal volt magasabb, mint a hagyományos gépkocsival rendelkezőknél.
Szakértők szerint az elektromos autók magas javítási költségei rövid távon jelenthetnek csak problémát, ez egyébként valamennyi új technológia bevezetésekor megfigyelhető. Minél több villanyautó járja majd az utakat, a szervizeknél tapasztalt szűk keresztmetszet annál hamarabb eltűnik.
Az infrastruktúrának fel kell zárkóznia az átálláshoz, és ez csökkenteni fogja a villanyautó használathoz kapcsoló szolgáltatások árát
– húzta alá Lynne McChristian, az Illinois-i Egyetem Kockázatkezelési és Biztosítási Kutatási Hivatalának igazgatója. Jelenleg se a villanyautók megbecsültsége, se az értéke nincs szinkronban az autógyártók és -kereskedők elvárásaival. Ez is közrejátszott abban, hogy a tavaly októbert megelőző 12 hónapban a használtautó-piacra került villanyautók ára átlagosan 33,7 százalékkal csökkent, miközben a teljes amerikai piacon csak 5,1 százalékos áresést mért az iSeeCars.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.