Tarol a digitalizáció. Évente százasával zárják be a bankfiókokat az Egyesült Államokban. Mégis van olyan bankóriás, ahol ragaszkodnak a téglából és habarcsból épített ügyfélkapukhoz. Talán nem véletlenül épp a JPMorgan Chase jár az élen a fióknyitásokban, ahol a 2005 óta szolgáló Jamie Dimon a legöregebb rókának számít a Wall Street bankvezérei között. A bankház 500 új fiók felépítését tervezi a következő három évben, kitöltve azokat a városokat, amelyekbe nemrég belépett. Olyan metropoliszokról van szó, mint Boston vagy Philadelphia. Amerikában mindösszesen 17 banknak van legalább 500 fiókja, de a JPMorgannek közel 5000.
Szkeptikusan fogadták hat évvel ezelőtt az elemzők a JPMorgan bejelentését, hogy több száz fiókot nyit. Ám 650 új fiókot nyitott, s 25 szövetségi államba lépett be új piaci szereplőként. Így az első olyan bank lett, amely fiókokkal rendelkezik az Egyesült Államok 48 szomszédos államában.
Az is feltűnő, hogy a JPMorgannek jelenleg több mint 2 ezer milliárd dollárnyi betétje van, ami duplázódást jelent egyetlen évtized alatt. Már most is az amerikai betétek 12 százaléka koncentrálódik a bankban, de a terv a 20 százalék elérése.
Nincs egyedül fióknyitási lázával a JPMorgan, legfontosabb lakossági banki riválisa, a betétek 11 százalékát őrző Bank of America is követi példáját. Kilenc új piacra és négy államba kíván belépni a következő években, így összesen 39 államban lesz majd jelen.
Még csak most ízlelgetjük a nemzeti léptékű előnyöket
– mondta Brian Moynihan, a Bank of America vezérigazgatója.
Nem akar minden sarkon bankfiókot a két nagy bankház. Miközben fényes új fiókokat építettek, rengeteg régi kopott fiókot bezártak, illetve az egymáshoz túl közel fekvőket összevonták. Az a cél, hogy minden ügyfél találjon néhány percnyi autóútra egy bankfiókot.
Az új lakossági ügyfelek és a kisvállalkozók megnyerése még a digitális világban sem képzelhető el bankfiókok nélkül. A legtöbb ügyfél minden évben elmegy a bankfiókba. A bankok szerint még az egyetemista korú gyerekek és
a technológiai megszállott Z generáció is az alapján választ bankot, hogy van-e a közelben fiókja.
A kisvállalati ügyfelek is hűséges felhasználók, ők továbbra is hetente hoznak készpénzt a fiókokba.
A bankok arra törekszenek, hogy a fiók olyan hely legyen, ahová az ügyfelek pénzügyi tanácsadásért vagy hitelért érkeznek. Az alacsonyabb jövedelmű városrészekben lévő fiókokat közösségi központokká alakították, ahol
pénzügyi-műveltségi tanfolyamokat és társasági tereket kínálnak.
Aron Levine, a Bank of America preferált banki üzletágának elnöke úgy látja:
tíz évvel ezelőtt egy fiókot pénzügyi tranzakciók miatt nyitottak, most az elsődleges funkciójuk a tanácsadás.
A JPMorgan olyan új fiókstílust is kiépít, mely a gazdag ügyfeleket célozza. Kényelmi szolgáltatásokkal, privát irodákkal, vagyonkezelő munkatársakkal. Ezzel lényegében a tavaly csődbe ment, majd felvásárolt First Republic Bank üzletpolitikáját veszik át.
Egy másik trükk, hogy a helyi bankfiókokban a JPMorgan helyi munkavállalókat alkalmaz, mert az amerikai ügyfelek szeretik a helyi bankokat és hűséges ügyfelek.
A nagy bankok egyre jobbak a helyi közösségi banki szerepkörben
– mondta Peter Pollini, a PwC banki tanácsadásért felelős vezetője.
A JPMorgan azt tűzte ki célul, hogy az Egyesült Államok lakosságának 70 százaléka 10 perces autóútra lakjon egy fiókbankjától, míg a Bank of America célja, hogy a lakosság 80 százaléka 15 perces autóútra legyen tőlük.
Az is komoly alkalmazkodást követel a terjeszkedő bankoktól, hogy egy szövetségi törvény előírja, a fiókok 30 százalékának alacsony jövedelmű területeken kell működniük. Nem foglalkozhatnak csak a gazdagokkal. Például a JPMorgan modellértékű üzletágat nyitott Harlem szívében 2019-ben. A harlemi fiók volt az első közösségi központként üzemelő értékesítési egység. Még a falfestményeket is helyi művészek festették, de van bolhapiaci részleg és előadóterem is. Idén már a 19. „kultúrház” bankfiókot nyitják, és ezek – az eddigi tapasztalatok szerint – forgalomban minden képzeletet felülmúlnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.