A világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának elnöke, Vang Csuan-fu szombaton még Orbán Viktor miniszterelnökkel Budapesten tárgyalt a BYD szegedi óriásberuházásáról, vasárnap azonban már a befektetők felé fordította figyelmét, ami a részvényárfolyam utóbbi időben tapasztalt lejtmenetét nézve érthető is.
Kínai hírforrások Vang most kikézbesített levelét idézik, melyben elrendeli, hogy a BYD az idén a korábban jelzett 200 millió jüan dupláját, 400 millió jüant fordítson részvény-visszavásárlásra. Ez az összeg 55,6 millió dollárnak felel meg. A BYD piaci értéke 518 milliárd jüan (72 milliárd dollár), ennek csupán a 0,77 ezreléke az árfolyam-karbantartásra szánt összeg.
Az 55,6 millió dollár kínai viszonylatban akár tetemesnek is mondható, de a nyugati tőzsdéken aprópénzszámba megy, ott ugyanis milliárdokban mérik a befektetőknek ilyen formában visszajuttatandó összeget.
Csak egy példa: a BYD megemelt keretösszege 19,8 milliárd forintnak felel meg, míg tavaly a Magyar Telekom a májusi részvény-visszavásárlási aukcióján 14,6 milliárd forint értékben vette vissza saját papírjait. A távközlési vállalat a tavalyi üzleti év rendkívüli sikerére hivatkozva az idén tavasszal már 24 milliárd forintot költ részvény-visszavásárlásra, azaz negyedével többet, mint a BYD.
Vang még december 6-án azt rendelte el, hogy a BYD 200 millió jüanért vásároljon saját részvényeket a sencseni tőzsdén, a megszerzett értékpapírokat pedig vagy egy alkalmazotti részvénytulajdonosi program indításához, vagy a jegyzett tőke csökkentésére használja fel. A tavaly év végén tett első ajánlat azonban nem tudta megállítani a részvényárfolyam zuhanását.
A BYD kurzusa azóta 7 százalékot esett, miközben kínai irányadó indexek közül a sanghaji egy, a sencseni pedig négy százalékot gyengült. A Sencsenben forgalmazott
BYD-részvények összességében 23 százalékkal estek a teljes 2023-as évben,
míg a Shanghai Composite index 3,7 százalékot, a Shenzhen Composite index pedig 13,5 százalékot veszített erejéből.
A mostani bejelentésben a visszavásárlás korlátait is meghatározzák, eszerint a részvényekért nem adhatnak többet az akciók meghirdetését megelőző harminc nap átlagos kereskedési árának másfélszeresénél.
A visszavásárlásokat központosított ajánlattételi ügyletek révén hajtják végre, s a cél a befektetői bizalom erősítése, valamint a cég értékének stabilizálása és növelése – közölte a BYD. A visszavásárlás forrása a társaság saját tőkéje, időszaka pedig a program közgyűlési jóváhagyását követő 12 hónap.
A BYD eladásai tavaly 62,3 százalékkal nőttek éves alapon, a cég 3 024 417 hibrid és elektromos hajtású járművet értékesített, a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártásával már korábban felhagytak. A január 201 493 darabos mérleggel zárult, ez 33,14 százalékkal több ugyan az egy évvel korábbinál, de 40,92 százalékkal kevesebb a decemberben.
A fékeződésben szezonális tényezők játszottak közre, s szinte valamennyi jelentős kínai autógyártóra hasonló hatással voltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.