Bár az utakon egyre többször találkozhatunk hangtalanul suhanó, zöld rendszámos, azaz teljesen elektromos, esetleg hibrid autókkal, a piacuk mégsem úgy alakul, ahogy arra korábban számítani lehetett, amire a tőkepiacokon számos jel utal.
Az egyik ilyen a Solactive Global Lithium Index elhúzódó gyenge teljesítménye. Ezt az indexet lítiumakkumulátor-technológiában érdekelt cégek alkotják, amelyek egyaránt lehetnek bányatársaságok, mint például az Albemarle, vagy akkumulátorgyártók, mint amilyen a Panasonic, Samsung SDI, de feltűnnek a legnagyobb elektromos autógyártók is az indextagok közül, mint a Tesla vagy a BYD. Az index a 2021. decemberi csúcshoz képest az értékének már több mint a felét elvesztette, ami arra utal, hogy a társaságok fundamentumainak megítélésében romlás következett be, elsősorban a növekedési várakozások visszaesésén keresztül.
De már nemcsak a tőkepiacon láthatók figyelmeztető jelek, az újautó-eladások terén is vannak változások. Decemberben 17 százalékkal csökkent Európában az újautó-értékesítés, ahogy egyre több országban csökkentik vagy egyenesen kivezetik a támogatásokat. Németországban például 47,6 százalékkal esett vissza az elektromos autók eladása a támogatások kivezetésével.
A nagy kérdés, hogy ez csak átmeneti megingást vagy tartósabb trendfordulót jelez-e.
Mindeközben az elektromosautó-gyártók piacán nő a verseny, főként a kínai konkurencia van erőteljesen feljövőben, ami rombolja a marzsokat. A negyedik negyedévben a Tesla és az előzetes kommunikáció szerint a rivális BYD eredménye is elmaradt a várttól. Sőt a visszafogottsággal nem éppen vádolható Elon Musk is a korábbiaknál borúlátóbb a szektor kilátásait illetően, valószínűleg tartja, hogy nem tudja teljesíteni a Tesla az elemzők által idénre várt 21 százalékos növekedést és a 2,19 millió autó eladását.
Más autógyártókat is változtatásra, a stratégiájuk újragondolására késztet a kialakult környezet. A Renault bejelentette, hogy egyelőre mégsem viszi önállóan tőzsdére elektromosautó-üzletágát, az Ampere EV-t a környezet romlása miatt. A Volkswagen akkumulátor-üzletágának, a PowerCónak a leválasztásával kapcsolatban pedig bár ellentmondásos hírek érkeznek, valószínű, hogy átmenetileg ezeket a terveket is felfüggesztették.
Összességében kijelenthető, hogy máris átalakulóban van az elektromos autók piaca. Az eladások konszolidálódhatnak, miközben a gyártók tekintetében a verseny élénkülése tapasztalható. A fogyasztóknak mindez javuló helyzetet teremt, de a befektetőknek érdemes az eddigieknél is óvatosabban közelíteniük az igencsak volatilis szektorhoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.