Lavinát indított el a Ford a rivális elektromosautó-gyártók tőzsdei árfolyamában azzal, hogy meghirdetett stratégiájához híven a piaci kereslethez igazította egyes villanyautóinak fogyasztói árát. Magyarán csökkentette. Ezzel a Rivian kurzusát 8,7 százalékkal, a Lucidét pedig 5,7 százalékkal kalapálta lejjebb, miközben saját kurzusa 0,6 százalékos erősödést mutatott, jelezve, hogy a befektetőknek már herótjuk van az elektromos átállást övező eszement költekezésből.
A csütörtökön bejelentett lépés a Ford két húzó modellcsaládját érinti, az amerikai kisteherautó-piacon immár 43 éve egyeduralkodó F-150-es széria elektromos változatát, a Lightningot, valamint a detroiti óriáscégnek a Tesla Model 3-asra adott válaszát, a Mustang Mach-E sportos szedánt. A Ford átlagosan 7,5 százalékkal csökkentette a Lightning pickup modellek árát,
A Mustang Mach-E alapváltozatának ára 41 890 dollár lett. Valamennyi modell vásárlása esetén él a teljes, 7,5 ezer dolláros szövetségi adókedvezmény, annak felső határa ugyanis a 80 ezer dolláros bruttó vételárhoz kötött – emlékeztet a járműpiaci ár-összehasonlító portál, a CarsDirect. Az is közös az új árakban, hogy a modellek hajdani bevezetési árához viszonyítva egytől egyig alacsonyabbak.
De a lényeg, hogy saját benzines változatuknál is olcsóbbak.
Érdekesség, hogy a mostani átárazásokkal leradírozták a januártól bevezetett kisebb emeléseket, ám valamit lépni kellett, mert az autókereskedőknél és a gyártelepen hegyekben áll az eladatlan készlet, s a 2023-as széria példányain már igazán illene túladni. Ebben talán segít a mostani lépés.
A Ford egyébként januárban egy műszakot megszüntetett a villanyautóit gyártó üzemeiben, ezzel megfelezve a kapacitásukat. Mi több, a gyártást márciusban egy nem részletezett minőségi problémára hivatkozva teljesen leállították, s azt hamarosan, még ebben a hónapban újraindítják.
A Ford kereskedőinél a második negyedév kezdetén 130 napra elegendő készlet halmozódott fel mindkét típusból, míg egy évvel korábban 31 napos volt ez a mutató, jól illusztrálva a trendet, mely szerint az amerikai fogyasztók többsége a magas árakra és a hiányos töltőinfrastruktúrára hivatkozva nem szívesen vásárol elektromos autót – ma még legalábbis.
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója februárban azt mondta, hogy az EV-piacon való előrelépéshez több időre lesz szükség, a korábbi menetrendet mindenképpen szükséges átírni, kitolni a határidőket, új, szerényebb és reálisabb célokat megfogalmazni és ezekhez igazítani a meglévő anyagi forrásokat.
Ennek megfelelően 12 milliárd dollárral szűkítették ennek az üzletágnak az idei költségvetését és akkor már elégedettek lesznek, ha nem lépik túl az 5,5 milliárd dolláros veszteségtervet. Átmeneti megoldásként a hibrid, benzin-elektromos hajtású modellek fejlesztését helyezik előtérbe, ezek iránt ugyanis meglepően magas az igény az Egyesült Államok autópiacán.
Az olcsó benzin hazájában a belső égésű motorral szerelt autók népszerűsége töretlen, erre spekulálva a Ford felpörgeti például a Bronco városi terepjáró (SUV) gyártását. Ezek ugyanis profitbombának számítanak a kínálatukban.
A fejlesztéseken természetesen nem hanyagolják el, a Ford három kis villanyautó-modellt tervez 2026 végén piacra dobni, valamennyit a 25 ezer dolláros lélektani határra árazza be, a szakértők szerint ugyanis ennyit még simán megadnak a villanyautókért. Lesz közöttük
melyekkel több piacon is megjelennek, kesztyűt dobva az ilyen-olyan állami támogatással mesterségesen olcsóbbá „varázsolt” kínai export elé. Jim Farley nem hisz abban, hogy sikerült az amerikai piactól távol tartani a kínaiakat, úgyhogy jobbnak látja, ha minden eshetőségre idejében felkészülnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.