Az elemzőket is meglepve simán hozta a profitcélját a Wizz Air március végén lezárt üzleti évében – derül ki a légitársaság csütörtök reggel publikált éves gyorsjelentéséből. Azon nyomban ki is lőttek a cég részvényei, tőzsdenyitás után több mint 5 százalékkal, 20,7 angol fontra drágulva Londonban.
A cég nettó nyeresége megközelítette a 366 millió eurót, míg az előzetesen közölt várakozásában 350-400 milliót helyeztek kilátásba. Nem mellesleg, a profit hatalmas fordulatot jelent a 2023-as pénzügyi évben termelt 535 millió eurós veszteséghez mérten.
Ez a nyereség azonban csupán ízelítő az áprilisban elstartolt 2025-ös üzleti évre várt 500-600 millió eurós prognózishoz képest, amelyet érdemben nem változó kapacitás, 92 százalékos töltöttségi mutató, az utaskilométerre jutó bevétel (RASK) valamelyest 10 százalék alatt maradó növekedése, hasonló mértékű költségemelkedés és stagnáló üzemanyagköltség mellett gazdálkodna ki a menedzsment várakozásai szerint a magyar gyökerű diszkontszolgáltató.
Váradi József vezérigazgató ennek megfelelően maximális optimizmussal kommentálta a várható eredményeket, kiemelve, hogy a légi utazási kereslet továbbra is dübörög, semmi sem jelez a láthatáron esetleges lassulást, a világjárvány után tapasztalt fellendülés hosszabb távú trenddé vált.
A Wizz Air pedig a tavalyi nehéz körülmények közepette is bizonyította üzleti modellje életképességét. A két kulcsterülete – Közép- és Kelet-Európa, illetve a közel-keleti térség – közvetlen közelében kitört háborúk és gépkieséssel járó hajtóműproblémái dacára hozta az ígért profitot.
Visszakanyarodva a lezárt üzleti évhez, a Wizz gépeit 62 millió utas vette igénybe kisebb-nagyobb útjaira, ami 21,4 százalékos növekedés éves bázison. A bevétel azonban ennél nagyobb, 30,2 százalékos bővüléssel 5 milliárd euróra ugrott, egyszersmind az EBITDA-t is közel a 800 százalékkal, 1,2 milliárd euróra hizlalva, miközben az EBITDA-marzs egyetlen év alatt 3,4 százalékról 23,5 százalékra nőtt.
Az üléskilométerre jutó bevétel ugyanakkor mindössze 4,6 százalékkal, 4,17 eurócentre emelkedett, az üléskilométerre jutó – üzemanyag nélkül számolt – költségek viszont 7,8 százalékkal, 2,38 centre, az üzemanyagköltségek pedig 24 százalékkal, 1,52 centre csökkentek.
További kedvező hírek, hogy a Wizz Air repülőinek töltöttségi mutatója 2,4 százalékponttal, 90,1 százalékra javult, míg likvid pénzeszközei 60 millió euróval emelkedve, megközelítették az 1,6 milliárd eurót, annak ellenére, hogy a lezárt periódusban visszafizettek egy 500 millió eurós kötvényt is. Emellett 29 repülővel gyarapodott a vállalat immár 208 repülőt számláló flottája is.
Váradi József a cég eredményeit értékelve a sikert főként a vállalat gyors reagálási képességével magyarázta kommentjében. Ha kellett, új megállapodásokkal, ha kellett, a gépek átcsoportosításával oldották meg a felmerülő kapacitáshiányt, miközben folyamatosan javították a kihasználtsági tényezőket, és igyekeztek lejjebb faragni az egységköltségeket.
A hajtómű-felülvizsgálatokkal kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy május 17-én a Wizz 47 gépe rostokolt a földön, és a számuk hamarosan 50-re nő. A cég azonban a kapacitások kiesését tartalék hajtóművek rendelésével is enyhíteni igyekszik, június végéig nyolc-tíz, a nyár végéig pedig több mint félszáz tartalék hajtómű beérkezésével számolnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.