Azt tartják a piacon, hogy még az olaj árát is Mohamed bin Szalmán sivatagban épülő metropoliszának költségei miatt tartja magasan Szaúd-Arábia. Most úgy tűnik, a királyság bevételei nem tudnak lépést tartani Neom bődületes költségeivel, ráadásul őrült zűrzavar hátráltatja az építkezést. A tervek szerint egy 105 mérföld hosszúságú felhőkarcoló páros (a Vonal) lenne a város szimbolikus központja ahol 9 millió ember lelne otthonra.
A beruházáson uralkodó fejetlenséget jól jellemzi a The Wall Street Journal tudósítása, mely szerint a kiásott hegynyi földet sikerült épp oda halmozni, ahová a Vörös-tengerhez vezető vízi útvonalat tervezték. Így kénytelenek voltak újra nekilátni a lapátolásnak.
Eredetileg a 2029-es Ázsiai Téli Játékok miatt kezdték el a papíron 500 milliárd dolláros Neom felépítését. Az első egységet
a téli sportoknak otthont adó Trojenát 2026-ban kell átadni.
Ennek költsége jelenleg 38 milliárd dollár, az eredetileg tervezett duplája. A Vonal első üteme egy 10 mérföldes szakasz lett volna, melyet 2030-ban adtak volna át. A királyság az elmúlt hónapokban töredékére csökkentette a Vonal első fázisát, szembesülve a valós költségekkel, melyek meghaladják az ország bevételeit.
Az új tervek szerint 2030-ra csupán 1,5 mérföld készülne el a szuper-felhőkarcolóból,
amely még így is 60 Empire State Buildingnek felel meg, s a világ legnagyobb épülete lesz, ha egyszer megépül.
Fejszál al-Ibrahim szaúdi gazdasági és tervezési miniszter szerint
nincs változás a méretben, ez egy hosszú távú projekt, amely moduláris kialakítású. A királyság gazdasága gyorsan növekszik, de nem akarjuk túlfűteni.
Az első másfél mérföld valós költsége most 100 milliárd dollár, ennek fényében irreális feltételezés, hogy 500 milliárdból kijönne a teljes 105 mérföld. Most 2 ezermilliárd dollárra becsülik a Vonal teljes költségét, ami az ország hétévi költségvetése.
Az építés során az is gondot okoz, hogy a beruházás acél-, beton- és üvegigénye globálisan felhajtja az alapanyagárakat. Emellett munkások százezreit kell elhelyezni a sivatagban távol minden lakott helytől és infrastruktúrától. És akkor még vannak kiegészítő projektek is, mint a repülőtér, a húsz mérföldes gyorsvasúti alagút és a tengervíz-sótalanító üzem.
Szaúd-Arábia számára óriási a tét, amennyiben
Neom a szimbóluma annak a tervnek, hogy átalakítsák a királyság gazdaságát,
csökkentsék az olajbevételektől való függőségét, s mágnesként vonzzák a pénzt és a tehetséget a világ minden tájáról. Úgy tűnik, az ország pénzének nagy részét egy példátlan városépítési kísérletre pazarolják, miközben ekkora költésnek már nyomot kellett volna hagynia a szaúdi gazdaságon. Míg Neom majd csak évtizedek múlva lehet globális turisztikai látványosság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.