BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Profitban úszik egy légitársaság a repülési tilalom idején

Szünetelteti tel-avivi járatait a United Airlines, a Delta Air Lines és a Lufthansa is, így az El Al szinte monopolhelyzetet élvez. Ám a profit csak az érme egyik oldala, a másik a békeidőben ismeretlen komplexitás.

Majd egy éve tart a gázai háború, melynek nyomán lelassultak a külföldi befektetések Izraelben, ahol a gazdasági növekedés is megtorpant, s vállalkozások ezrei szűntek meg. Ám az ország legnagyobb légitársasága, az El Al Israel Airlines szárnyal. 

A Boeing 737-85R from El Al company is taking off from Barcelona airport in Barcelona, Spain, on March 25, 2024. (Photo by JanValls/Urbanandsport /NurPhoto) (Photo by Urbanandsport / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Az El Al szinte monopolhelyzetet élvze / Fotó:  AFP

Az El Al minden idők legjobb eredményét érte el az idei első félévben, közel dupláját a tavalyi egész évi profitnak. Augusztus közepén az El Al 147 millió dolláros második negyedéves nyereségről számolt be, ami 150 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.

Elrettenti a versenytársakat a gázai háború

A kiugró profitabilitás titka, hogy a nemzetközi légitársaságok biztonsági aggályok miatt kerülik az Izraelbe tartó útvonalakat, ezért az El Al szállítja a tel-avivi Ben Gurion nemzetközi repülőtéren keresztül utazók döntő részét. Például a United Airlines, a Delta Air Lines és a Lufthansa is felfüggesztették a Tel-Avivba repülő járataikat, miután Irán és a Hezbollah júliusban heves megtorlással fenyegette meg Izraelt két gyilkosság miatt.

Az El Al részvényei 60 százalékkal emelkedtek a tel-avivi tőzsdén a háborút kirobbantó tavaly októberi Hamász támadás óta. Így az izraeli légitársaság részvényárfolyama most eléri az öt évvel ezelőtti szintet, míg az amerikai versenytársak részvényei ugyanebben az időszakban 40 százalékot zuhantak, az európai légitársaságok részvényei pedig körülbelül 25 százalékot süllyedtek.

Háború idején irányítunk egy céget. Nem látok a piacon másik légitársaságot, ami azzal foglalkozna, amit mi csinálunk

 – mondta Nadav Hanin, az El Al marketingért és digitalizációért felelős alelnöke. Hozzátéve: 

a profit csak az érme egyik oldala, a másik a békeidőben ismeretlen komplexitás, 

mert gyakoriak a légtérzárak, s az ebből adódó járat elterelések. 

Adolf Eichman is az El Al gépén utazott

A háborús konjunktúra komoly fordulatot jelent az izraeli légitársaság számára, amely néhány évvel ezelőtt még a csőd szélén állt. A Covid–19-járvány idején az El Al tőkeinjekciókra szorult, amikor Izrael korlátozta az országba való be- és kiutazást.

Iparági elemzők szerint azonban a vállalat most szinte monopolhelyzetet élvez.

Az 1948-ban állami tulajdonban lévő fuvarozóként alapított El Al szigorú biztonsági protokolljairól, a szolgáltatás és a kényelem sallangmentes megközelítéséről, valamint a nemzeti narratívával összefonódó történelméről ismert: kezdve 

a zsidó menekültek légi szállításától egészen Adolf Eichmann Argentínából Izraelbe csempészéséig,

 hogy háborús bűnökért bíróság elé állíthassák.
 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.