BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyon megjárta a Goldman a lakossági hitelezéssel

Milliárdos veszteségeket realizál a Wall Street-i bankház a lakossági egységek eladásával. Bármily jó ötletnek tűnt is a nagy pénzügyi válság befektetési veszteségeinek ellensúlyozására a fogyasztói hitelezés, a gazdagokra specializálódott pénzintézet nem bírt a lakossági ügyfelek rohamával. Amellett a rossz hiteleken is nagyot buktak.

Nagyjából 400 millió dolláros veszteségre számít a Goldman Sachs a GM hitelkártya-üzletágának eladása miatt. A Wall Street-i bankház 2020 eleje óta 6 milliárd dollárt veszített a fogyasztói hitelezésen. Jórészt azért, mert nem voltak felkészülve a lakossági ügyfelek rohamára. A részvény az elmúlt napokban 5 százalékot veszített értékéből. 

Konskie,,Poland,-,January,07,,2024:,Goldman,Sachs,Company,Logo
Nem voltak felkészülve a lakossági ügyfelek rohamára / Fotó: Shutterstock

A Goldman még a 2008-as pénzügyi válság után kezdett kísérletezni a fogyasztói üzletággal, hogy kiegyenlítse a befektetési banki és kereskedési veszteségeket. Ám 

a középosztálybeli ügyfelekért folytatott verseny nehéznek és költségesnek bizonyult.

Gondot okozott az új ügyfélkör, mert a Goldman hagyományos ügyfelei a vagyonosok köréből kerülnek ki, s a bank nem rendelkezett túlságosan sok tapasztalattal a kevésbé tehetősek hitelezésében. Így a rossz hitelek tömeges kezelésére sem voltak felkészülve.

A bank 2022-ben elkezdett elfordulni a fogyasztói finanszírozástól, azóta figyelmét fő erősségére összpontosította: a nagyvállalatok és az ultragazdag ügyfelek kiszolgálására.

A GM-kártyáknál is nagyobb falat az Apple-partnerség

A Goldman hónapok óta tárgyal a GM-mel és a Barclaysszel arról, hogy az autógyártó hitelkártya-üzletágát átadja a brit banknak. De 

a  Barclays nem hajlandó megfizetni a Goldman által eredetileg várt árat,

nagyrészt a program magas leértékelési rátája miatt. A hitelfelvevők jelentős része ugyanis valószínűleg nem fizeti vissza a tartozását. 

A GM-kártyák azokat célozzák, akik GM-autókat használnak és lízingelnek. A kártyabirtokosok pontokat kapnak, amelyeket többek között autóvásárlásra vagy szervizelésre fordíthatnak. A partnerségnek nagyjából 2 milliárd dollár az egyenlege. 

A problémás számlák nagy részét a Goldman nyitotta,

miután átvette a programot a Capital One banktól. A GM-portfólió egyharmadát kitevő Goldman-számlák átlagos leértékelési mutatója 10 százalékos, miközben az Egyesült Államokban a kereskedelmi bankoknál ez az arány csupán 4,5 százalék. A magas nemfizetési arány azzal is összefügg, hogy egy darabig a Goldman agresszív terjeszkedéssel próbálkozott a lakossági piacon, többek közt utazási kedvezményekkel népszerűsítve hitelkártyáit. 

Tavaly milliárdos veszteséggel adták el a Greensky hitelező egységet is. 

A legnagyobb lakossági falat a jelenleg is függőben lévő Apple-partnerség, melynek hitelkártya-egyenlege 17 milliárd dollár. Az Apple tavaly decemberben ajánlotta a Goldmannek, hogy egy-másfél éven belül lépjen ki a szerződésből.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.