BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Volkswagen: küszöbön a gyárbezárások és a tömeges leépítések

Parázs hangulatú munkásgyűlésen védte meg a Volkswagen vezetése a hamarosan végrehajtandó durva megszorításokat, amelyekkel a konszern az elektromos átállás lassulására és a kereslet megroppanása reagál. A dolgozók szerint a Volkswagen tehetetlen vezetőinek kellene mielőbb szedniük a sátorfájukat.

Az egy évtizedre visszatekintő munkahelyvédelmi programnak annyi, a Volkswagen hamarosan intenzív és fájdalmas leépítésekbe kezd, elsősorban németországi egységei körében. A cél: megspórolni 10 milliárd eurót és az üzemi haszonkulcsot az első fél évet jellemző igen szerény 2,3 százalékról 2026-ra 6,5 százalékra felsrófolni. Egy éve még 3,8 százalékon állt ez a befektetők által legnagyobb figyelemmel követett mutató. 

Volkswagen - Works meeting
Feszült volt a hangulat a Volkswagen szerda délelőtti wolfsburgi munkásgyűlésén / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A kínai konkurencia nyomása alatt szenvedő Volkswagen csoportnál egyelőre a névadó márkát érintik a szigorítások, 

  • az Audi, 
  • a Škoda, 
  • a Seat, 
  • a Cupra, 
  • a Lamborghini, 
  • a Bentley, 
  • a Porsche 
  • és a Ducati 

egyelőre megmenekült a megszorításoktól, ami nem jelenti azt, hogy ne kellene maguknak is takarékoskodniuk amin lehet és érdemes.

Homokba dugta a fejét a Volkswagen

A Volkswagen előtt álló lehetőségeket szerda délelőtt vázolta fel Thomas Schaefer VW-vezérigazgató és Arno Antlitz pénzügyi vezető a társaság wolfsburgi székhelyén, a mintegy 16 ezer dolgozó előtt megtartott gyűlésen. Mint mondták, két németországi VW-gyár kapacitásának megfelelő jármű esett ki. Antlitz szerint 

félmillió Volkswagennel kevesebbet igényelt a piac, s bármilyen fájó is, a gyártókapacitásokat muszáj a kereslethez igazítaniuk. 

Európában kétmillió autóval csökkent a teljes piac mérete – érvelt a pénzügyi igazgató a Bloomberg beszámolója szerint. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, szemben a 14 milliós összkapacitással.

Növelnünk kell a termelékenységet és csökkentenünk kell a költségeket, hogy ismét minőségi autókat kínálhassunk megfizethető áron! 

– adta ki a jelszót Antlitz hangos nemtetszést kiváltva hallgatóságából. Hozzátette, hogy már legfeljebb egy vagy két évük lehet, hogy megfordítsák a negatív trendet, s ezt az időt optimálisan kell kihasználniuk. 

Schaefer és Antlitz 16 ezer VW-dolgozó előtt bizonygatta a megszorítások szükségességét /Fotó: AFP

A VW éveken át homokba dugta a fejét, nem vett tudomást a túlkapacitások leépítésének szükségességéről és a versenyképesség visszaeséséről, s ezért most nagy árat fizet. A cég és a dolgozói is, akik közül sok ezret lesznek kénytelenek elbocsátani az eddig betartott foglalkoztatási kötelezettségük egyoldalú felrúgásával.

Összerúgják a port a szakszervezetekkel 

Ezzel a Volkswagen frontot nyit, s kimondatlanul a nagyhatalmú szakszervezetekkel való leszámolást helyezi kilátásba, amelyek rugalmatlansága és erős érdekérvényesítő képessége ma már az ország legfontosabb iparágának a jövőjét sodorja veszélybe. (Nem véletlenül ágált Elon Musk is az ellen, hogy a szakszervezetek betehessék a lábukat Tesla grünheidei Gigafactoryjába...)

A munkásgyűlésen részt vevők a „Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti” feliratú transzparensekkel és csípős beszólásokkal üzentek a cégvezetésnek. 

Nem kímélte a vezetőséget a gyűlésen felszólaló Daniela Cavallo, a VW legfőbb munkavállalói képviselője és felügyelőbizottsági tagja sem, aki azt mondta, hogy harcolni fog a gyárbezárások ellen, hozzátéve, hogy a dolgozóknak nem szabadna szenvedniük a menedzsment hibáiért, például azért, hogy az Egyesült Államokban és Kínában rosszul áll a szénájuk.

A Volkswagen nem a németországi telephelyei és a magas német személyzeti költségek miatt gyengélkedik, hanem a vezetőség gyatra munkája miatt

– hangoztatta Cavallo, aki szerint a 10 milliárd eurós takarékossági programból már teljesítettek 7 milliárdot, s a fennmaradó részből is marginális arányt képviselnek a munkaerővel kapcsolatos tételek. Szavaiból arra lehetett következtetni, hogy a vezetést kellene elküldeni, nem a kétkezi munkásokat.

A Toyota mögött a világ második legnagyobb autógyártójának számító VW-csoport már a hétvégén jelezte, hogy gyárbezárások nélkül nem tudja rendezni sorait. 

Maga a Volkswagen márka olyannyira belebetegedett az elektromos átállásba, hogy a hasznot már alig hoz, 

a csoportok a luxus és a prémiumkategóriás márkák tartják a víz fölött, de még az ugyancsak tömegterméknek számító Škoda és Seat is jobban húz a Volkswagennél. 

 

A VW gondjaihoz nagyban hozzájárult, hogy Európa az elektromos autókra való átállás globális lassulásának középpontjában áll, miután számos ország, köztük Németország és Svédország csökkentette vagy megszüntette a gáláns állami ösztönzőket. 

A Just Auto adatai szerint az autóeladások még mindig közel ötödével alacsonyabbak a járvány előtti szinthez képest, és a gyártók – köztük a VW, a Stellantis és a Renault – elemzők szerint veszteségesen működtetik egyes gyáraikat.

Scholz visszahozza az adókedvezményeket

Olaf Scholz kancellár kabinetje érzékelve a járműiparban uralkodó közhangulatot tűzoltásba kezdett, és évi 465 millió euró adókedvezménnyel bátorítja a cégeket flottájuk elektronizálására, nyilván a német gyártók villanyautóinak megvásárlását támogatva. 

A program 2028-ig szól. Scholzék sokban hibáztathatók ugyan, de a lakossági zöldautó-vásárlásokhoz nyújtott támogatások múlt decemberi azonnali kivezetéséért semmiképp sem. Az ellenzéki kereszténydemokrata párt (CDU) járta ki a karlsruhei alkotmánybíróságnál, hogy a környezetvédelmi uniós forrásokat ne lehessen zéró emissziós autók vásárlásához felhasználni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.