A Nestlé szeptemberben hivatalba lépett új vezérigazgatója áttekintette a helyzetet és jelentős szervezeti átalakításokat jelentett be az utóbbi időben gyengélkedő óriásvállalatnál, azt követően, hogy az idei üzleti tervet is módosítania kellett.
Laurent Freixe megpróbálja visszavinni a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalatát a megszokott növekedési pályájára, ahonnan az augusztusban kirúgott Mark Schneider térítette le rossz döntések sorozatával.
A svájci társaság első kívülről igazolt amerikai vezérigazgatója regnálása öt éve alatt a mennyet és a poklot is megjárta: sikeresen vezette át a Nestlét a pandémiás időszakon, ám a történelmi magasságokba emelkedett inflációra rossz választ adott: az hitte, hogy a vásárlók lojalitása nagyobb annál, hogy más gyártók olcsóbb termékeire váltsanak, de nagyot tévedett.
Az még rendben lett volna, hogy az emelkedő beszerzési áraikat a végtermék árában érvényesíti, de az már nem, hogy a toronymagas inflációra még rá is pakoljon nem kevés százalékot.
A vásárlók nem sokig őrlődtek a lojalitás és az árérzékenység csatájában, s inkább az olcsóbb helyettesítő termékeket pakolták a kosaraikba.
Következésképpen a Nestlé növekedése megtorpant, a befektetők pedig egyre idegesebbek lettek. A részvényárfolyam eközben az évet nyitó 100 frankról szeptemberre 81 frankig szánkázott. Ráadásul a Nestlé innovációs fronton is lelassult, elhúztak mellette a riválisok, különösen a gyors reagálású vállalatok.
Ezek a hibák az amerikai topmenedzser állásába kerültek. A helyére lépett 62 éves francia Freixe – aki korábban marketing és innovációs területeken negyven éven át szolgálta első munkaadóját –, csütörtökön bejelentette, hogy az üzleti tervet lefelé korrigálják, mivel az első kilenc hónapban nem tudták teljesíteni céljaikat, s ehhez a hátralévő két és fél hónap sem lesz elegendő.
Az árfolyamhatásoktól szűrt és az akvizíciók nélkül számított organikus forgalomnövekedés csupán 2 százalék volt az elemzői konszenzus 2,5 százalékához képest, így 67,15 milliárd frank folyt be a Nestléhez a január-szeptemberi időszakban. Az éves cél 3 százalék volt, ezt most 2 százalékra vitték le.
Az éves forgalomnövekedési mutató korábban 6–10 százalék között alakult, úgyhogy van még min dolgoznia az új vezetésnek, amely egy füst alatt a kereskedelmi üzemi marzsból is faragott: a tavalyi 17,3 százalékból idénre 17 százalék marad.
A fogyasztói kereslet csökkent az elmúlt hónapokban, és arra számítunk, hogy továbbra is gyenge lesz
– idézi a Nestlé közleménye Laurent Freixe vezérigazgatót. Volumenben a kilenchavi értékesítés csak fél százalékkal nőtt, szemben a 0,8 százalékos elemzői várakozásokkal. Az átlagos áremelkedés már mérsékeltebb, 1,6 százalékos volt, szemben a piac által prognosztizált 1,7 kúsztak az árak. A kávé és a kakaó árrobbanása volt a legintenzívebb, ez átgyűrűzött a fogyasztói árakba is:
márkákkal jellemzett portfóliónál 5 százalék körüli drágulást mutattak ki, annyit, mint az édességeknél. A legstabilabbnak a tejtermék-jégkrém kategória bizonyult, ahol 0,1 százalékos volt az árváltozás.
Laurent Freixe vezérigazgató szervezeti változtatásokkal igyekszik rugalmasabbá tenni a döntéshozatalt, egyfelől csökkenti az igazgatóság létszámát (számot nem közöltek), másfelől a digitalizációért, illetve a fenntarthatóságért felelős igazgatóságot közvetlen irányítása alá vonja. A régiók számát ötről háromra csökkenti,
Európa pedig marad, ami volt. A részvényárfolyam viszont újra mozgásba lendült, s 1,8 százalékos eséssel reagált a kedvezőtlen fejleményekre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.