BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Nesté

Nyalogatja sebeit a Nestlé – nagy terveket sző az új vezér

Az inflációt jócskán meghaladó áremeléseivel vásárlóinak egy részét elidegenítő svájci élelmiszeripari óriás új vezérigazgatója az üzleti terv átírásával kezdte a munkáját, magára haragítva a részvényeseket is. A Nestlé átalakításával és innovatívabbá tételével kampányoló Laurent Freixe-nek nem lesz könnyű dolga.

A Nestlé szeptemberben hivatalba lépett új vezérigazgatója áttekintette a helyzetet és jelentős szervezeti átalakításokat jelentett be az utóbbi időben gyengélkedő óriásvállalatnál, azt követően, hogy az idei üzleti tervet is módosítania kellett.

Nestlé Mark Schneider
Az augusztusban kirúgott Mark Schneider Nestlé-vezér belebukott az áremelésekbe /  Fotó: AFP

Laurent Freixe megpróbálja visszavinni a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalatát a megszokott növekedési pályájára, ahonnan az augusztusban kirúgott Mark Schneider térítette le rossz döntések sorozatával. 

Visszahódítaná elpártolt vásárlóit a Nestlé

A svájci társaság első kívülről igazolt amerikai vezérigazgatója regnálása öt éve alatt a mennyet és a poklot is megjárta: sikeresen vezette át a Nestlét a pandémiás időszakon, ám a történelmi magasságokba emelkedett inflációra rossz választ adott: az hitte, hogy a vásárlók lojalitása nagyobb annál, hogy más gyártók olcsóbb termékeire váltsanak, de nagyot tévedett. 

Az még rendben lett volna, hogy az emelkedő beszerzési áraikat a végtermék árában érvényesíti, de az már nem, hogy a toronymagas inflációra még rá is pakoljon nem kevés százalékot.

A vásárlók nem sokig őrlődtek a lojalitás és az árérzékenység csatájában, s inkább az olcsóbb helyettesítő termékeket pakolták a kosaraikba.

Következésképpen a Nestlé növekedése megtorpant, a befektetők pedig egyre idegesebbek lettek. A részvényárfolyam eközben az évet nyitó 100 frankról szeptemberre 81 frankig szánkázott. Ráadásul a Nestlé innovációs fronton is lelassult, elhúztak mellette a riválisok, különösen a gyors reagálású vállalatok. 

Ezek a hibák az amerikai topmenedzser állásába kerültek. A helyére lépett 62 éves francia Freixe – aki korábban marketing és innovációs területeken negyven éven át szolgálta első munkaadóját –, csütörtökön bejelentette, hogy az üzleti tervet lefelé korrigálják, mivel az első kilenc hónapban nem tudták teljesíteni céljaikat, s ehhez a hátralévő két és fél hónap sem lesz elegendő. 

Át kellett írni a üzleti tervet – fintorognak a befektetők

Az árfolyamhatásoktól szűrt és az akvizíciók nélkül számított organikus forgalomnövekedés csupán 2 százalék volt az elemzői konszenzus 2,5 százalékához képest, így 67,15 milliárd frank folyt be a Nestléhez a január-szeptemberi időszakban. Az éves cél 3 százalék volt, ezt most 2 százalékra vitték le. 

Az éves forgalomnövekedési mutató korábban 6–10 százalék között alakult, úgyhogy van még min dolgoznia az új vezetésnek, amely egy füst alatt a kereskedelmi üzemi marzsból is faragott: a tavalyi 17,3 százalékból idénre 17 százalék marad.

A fogyasztói kereslet csökkent az elmúlt hónapokban, és arra számítunk, hogy továbbra is gyenge lesz

– idézi a Nestlé közleménye Laurent Freixe vezérigazgatót. Volumenben a kilenchavi értékesítés csak fél százalékkal nőtt, szemben a 0,8 százalékos elemzői várakozásokkal. Az átlagos áremelkedés már mérsékeltebb, 1,6 százalékos volt, szemben a piac által prognosztizált 1,7 kúsztak az árak. A kávé és a kakaó árrobbanása volt a legintenzívebb, ez átgyűrűzött a fogyasztói árakba is:

  • a Nespresso,
  • a Starbucks
  • és a Nescafé

márkákkal jellemzett portfóliónál 5 százalék körüli drágulást mutattak ki, annyit, mint az édességeknél. A legstabilabbnak a tejtermék-jégkrém kategória bizonyult, ahol 0,1 százalékos volt az árváltozás.

10 years of the Nestlé coffee capsule plant
Kávékóstolás a Nestlé schwerini kapszulagyárában. Friss ízekre szomjazik a piac / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Laurent Freixe vezérigazgató szervezeti változtatásokkal igyekszik rugalmasabbá tenni a döntéshozatalt, egyfelől csökkenti az igazgatóság létszámát (számot nem közöltek), másfelől a digitalizációért, illetve a fenntarthatóságért felelős igazgatóságot közvetlen irányítása alá vonja. A régiók számát ötről háromra csökkenti,

  • egyrészt összevonja a latin-amerikai és az észak-amerikai régiókat,
  • másrészt az eddig külön kezelt Kínát beolvasztja az ázsiai–pacifikus–afrikai gigarégióba.

Európa pedig marad, ami volt. A részvényárfolyam viszont újra mozgásba lendült, s 1,8 százalékos eséssel reagált a kedvezőtlen fejleményekre.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.