Európa 8 legnagyobb bajnokságának – angol, német, olasz, francia, spanyol, holland, török, portugál – nyertes klubjait vizsgálva a KPMG elemzése arra jutott, hogy ebben a szezonban a közvetítési jogokból származó bevétel volt a növekedés legfontosabb motorja, miközben egy évvel korábban még a kereskedelmi bevételek húzták a szektor szekerét.
A legnagyobb bevételnövekedést a holland bajnok Ajax érte el, a megelőző szezonhoz képest 117 százalékos ugrással, a legnagyobb bevételt viszont az FC Barcelona könyvelhette el 839,5 millió euróval, maga mögé utasítva a Paris Saint-Germaint, a Bayern Münchent, és a Manchester Cityt.
A nyolc bajnokság győztes klubjai a Juventus kivételével mind nyereségesek voltak. A Juve a stábköltségek emelkedése miatt produkált 20,7 millió eurós veszteséget, amiben nem kis szerepet játszott Cristiano Ronaldo 2018-as leigazolása. Árbevételre vetítveaz olasz bajnok miatta költ legtöbbet a kerettagok és a stáb fizetésére, náluk 71 százalékot képvisel ez a tétel, minden más klub alatta marad az UEFA 70 százalékos ajánlásának.
Figyelemre méltó hogy a Barcelona ezt az arányt 81-ről 69 százalékra tudta csökkenteni egy év alatt.
A bevételek az összes bajnokcsapatnál növekedtek, ami a Juve kivételével mindenütt a közvetítési díjak emelkedéséből adódott, de csak a három legnagyobb klub mondhatja el magáról, hogy ez adja bevételeik legnagyobb részét.
A többieknél még mindig a kereskedelmi bevétel dominál, ezt követik a közvetítési díjak, és csak ezután következnek a meccsnapi bevételek, azaz a jegyek és a büfé értékesítése. A legutóbbi szezonban a Juventus volt az egyetlen csapat, ahol a kereskedelmi bevételnek volt köszönhető a növekedés, és ez nem kis mértékben a már említett Ronaldo tranzakció eredménye: a klub kereskedelmi bevétele 30 százalékkal emelkedett, jórészt az ő nevével felmárkázott mezek és emléktárgyak eladásaiból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.