Cristiano Ronaldo minden kétséget kizáróan a világ egyik legjobb labdarúgója a mai napig. Viszont a foci csapatjáték, ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni. CR7 fizetése szinte kiteszi egy kisebb csapat teljes büdzséjét, így érthető, hogy egy bizonyos szint alatt értelmetlen is felvenni a kapcsolatot az ügynökével. A koronavírus-világjárvány előtti esztelen költekezés időszakában még várhattuk volna, hogy több csapat is nevetve leteszi Ronaldónak a havi kétmillió eurós fizetést az asztalra, de azok az idők elmúltak. Ronaldo hiába klasszis, az európai foci egy sokkal racionálisabb korba lépett, amikor a csapatok, tanulva a pandémia okozta károkból, már jobban átgondolják, hogy mire és mennyit költenek.
Éless Dénes sportmarketing-szakértő nagyon fontosnak tartja, hogy mit is adhat Ronaldo egy csapatnak. Cristiano Ronaldo a mai napig top játékos, de nem lehet elmenni amellett, hogy 37 éves. Még így is a legjobbak között van, de van egy másik, talán sokkal nagyobb előnye is a személyének, ez pedig a reklám ereje. Ronaldo nemcsak gólokat, hanem szurkolókat és elérést hoz a csapatoknak. A Juventus követőbázisa látványosan felduzzadt Ronaldo érkezésével, és ez olyan szempont, amelyet mindenkinek szem előtt kell tartani. Ronaldóval szinte bármit el lehet adni, még akkor is, ha nem focis termékről van szó. Természetesen az, hogy minden figyelem rá irányul, megviseli a csapaton belüli egységet. A csapattársai érthetően rosszul viselhetik, ha egy csapat mindent Ronaldóval akar eladni. Mivel csapatjátékról van szó, érthető, ha meg kell találni az egyensúlyt, és nem szabad engedni, hogy a klub fejnehéz legyen.
Ezt jól szemlélteti az is, hogy nem jár a felhők között az idei játékoskeringő. A koronavírus-járvány előtt Neymar kivásárlási ára elérte a 222 millió eurót, idén viszont szinte biztos, hogy nem lesz 100 milliót meghaladó transzfer. Az idei sztárigazolások 80 millió euró körül fognak mozogni, és az is biztos, hogy nem lesz sok ilyen. A másik fontos aspektus a fizetések, amelyek szintén nevetségesen elszaladtak a járvány előtt. Több csapat is belefutott abba, hogy nagyon magas fizetéseket adott a játékosainak, akik ezután egy sérülés vagy formaromlás után nem voltak motiválva a gyors visszatérésre.
Ez a jelenség értékelte fel a fiatal játékosokat és az akadémiák szerepét. Példaként lehet felhozni az angol Arsenalt, amely a legfiatalabb kerettel rendelkezett az előző idényben, és zömével saját nevelésű játékosokkal dolgozott. Ez ugyan trófeát nem ért, de az idősebb, magasabb fizetésű játékosok folyamatos elengedésével megnyílt a tér, hogy most hatékonyan szállhassanak versenybe az átigazolási piacon. Egy fiatal játékos lehet, hogy már ilyenkor is sokba kerül, de a fizetését alacsonyabban lehet tartani, ami hosszú távon rendkívül fontos az együtteseknek.
Az egyértelműen látszik, hogy az idei átigazolási időszakban is az angol csapatok költenek a legtöbbet. A Real Madridnak már volt nagyobb transzfere az idén, és a Bayern München is megszerezte Sadio Manét a Liverpooltól, de inkább az angolok égetik a pénzt. A Manchester City, a Newcastle és az Arsenal nem sajnálja a forrásokat a csapatépítésre, de az első osztály alsóházában is megy a költekezés.
Nagyon érdekes látni, hogy a magyar labdarúgó-válogatott kiemelkedő teljesítménye ellenére a topligás csapatok egyelőre nem kapkodnak a magyar focistákért. Éless Dénes sportmarketing-szakértő szerint ez egyrészt vérlázító trend a labdarúgásban, másrészt úgy látja, hogy az okok a nem megfelelő marketingben rejlenek. Az európai klubok nagyon keveset tudnak és hallanak a magyar válogatott tagjairól. Ez azért is felháborító, mert az osztrák vagy a román játékosok szinte minden ligában képviseltetik magukat, miközben a magyar játékosok, annak ellenére, hogy sokkal jobb formában vannak, nem kerülnek reflektorfénybe. Ádám Martin esete rendkívül érdekes példa: ő az elképesztő Nemzetek Ligája-szereplés után elhagyta Európát, és Dél-Koreában folytatja a pályafutását. Éless Dénes szerint ez nem feltétlenül elhibázott döntés, mivel Ázsiában egyre több pénzt és energiát fektetnek a fociba, s ha Ádám Martin az ázsiai bajnokságokban szórja majd a gólokat az könnyen felkeltheti az európai klubok érdeklődését is.
Keresse a VG Podcastot a kedvenc alkalmazásán!Spotify: VG Podcast Anchor: VG Podcast Google Podcasts: VG Podcast Radio Public: VG Podcast Breaker: VG Podcast |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.