BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Sponsors And Big Companies During Tokyo Olympics

Ötkarikás kenyértörés: a párizsi olimpia után elválhatnak a NOB és a Toyota útjai

A Toyota a hírek szerint nem kívánja meghosszabbítani a párizsi olimpia után lejáró szponzorációs szerződését a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal. A NOB számára anyagilag jövedelmező volt az ideivel együtt összesen négy olimpián átívelő szponzoráció.

Egybehangzó sajtóértesülések szerint a párizsi olimpiai játékok után új szponzor után kell néznie a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak (NOB), miután a Toyota az ötkarikás játékokat követően nem hosszabbítja meg a hatalmas összegeket tartalmazó szponzori szerződését a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal – adta hírül az AP News. A japán járműgyártó a párizsi olimpia végéig szerződött a NOB-bal, a megállapodás értéke a 2015-ös bejelentéskor 835 millió dollár (mintegy 295 milliárd forint) volt. Úgy vélik, hogy ez volt a NOB történetének eddigi legnagyobb szponzori szerződése.

Sponsors And Big Companies During Tokyo Olympics
párizsi olimpia, Toyota, NOB, ötkarikás játékok
A párizsi ötkarikás játékokat még biztosan támogatja a Toyota, a jövő azonban kérdéses / Fotó: Beata Zawrzel / NurPhoto

A két fél együttműködése a 2018-as pjongcsangi téli olimpiával kezdődött, a 2020-ról 2021-re halasztott tokiói nyári, valamint a 2022-es pekingi téli ötkarikás játékok után az idei párizsi esemény lesz a negyedik, amelynek a Toyota az egyik legfontosabb szponzora.

Nem ez az első csörte a felek között

A Kyodo japán hírügynökség az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva arról írt, hogy a japán vállalat szerint a világszervezet nem használta fel hatékonyan a sportolók támogatására és a sport népszerűsítésére a szerződésből befolyó összeget.

A hírrel kapcsolatban a Toyota nem kívánt nyilatkozni, a cég szerint a megállapodás pénzügyi részletei bizalmasak, és csak a két félre tartoznak.
Nem ez az első csörte a két fél között. A Toyota ugyanis visszavonta olimpiai reklámját Japánban a 2021-es tokiói játékok idején, arra hivatkozva, hogy ezzel a helyi közhangulatra reagált, mivel a felkelő nap országában a pandémia miatt sokan ágáltak az olimpia megrendezése ellen.

A Toyotával a 2024-es párizsi olimpia végéig van megállapodásunk. Továbbra is szorosan együttműködünk az idei játékok előkészületeiben – írta a NOB, amely szintén nem kommentálta a kenyértörésről szóló híreket.

A megállapodás keretében a Toyota 3000 elektromos járművet szállít a párizsi játékokra, hogy bemutassa zöld technológiáját.

A világ legnépszerűbb sportbrandje

A NOB bevételeinek 91 százalékát a közvetítési jogok értékesítéséből (61 százalék) és a szponzorokkal kötött szerződésekből (30 százalék) szerzi. A bizottság 7,6 milliárd dolláros bevételt ért el a legutóbbi négyéves ciklusban, amely a tokiói játékokkal zárult. A NOB 15 úgynevezett TOP szponzora ebben az időszakban több mint kétmilliárd dollárt (több mint 700 milliárd forint) fizetett. Becslések szerint a következő ciklusban ez a szám várhatóan eléri a 3 milliárd dollárt (több mint 1050 milliárd forint). 

Nincs még egy olyan sportbrand, amely a világ valamennyi országában akkora népszerűségnek örvend, és annyi embert érintene, mint az olimpia – nyilatkozta Rick Burton, aki sportmarketinget tanít a Syracuse Egyetemen. Hozzátette: a márka ismertsége hatalmas, nincsen más olyan sporttulajdon vagy sportesemény, amely ezt meg tudja adni. A szakember úgy véli, hogy a NOB minden bizonnyal fog találni új járműmárkát a szponzorai közé, ha a Toyota ténylegesen kiszáll.

A japán autóipari óriás mellett számos top szponzort tudhat maga mellett a Nemzetközi Olimpiai Bizottság:

  • ABInBev
  • Airbnb
  • Alibaba
  • Allianz
  • Atos
  • Bridgestone
  • Coca-Cola
  • Deloitte
  • Intel
  • Omega
  • Panasonic
  • P&G
  • Samsung
  • Visa

Japán hivatalosan 13 milliárd dollárt költött a tokiói olimpiára, melynek becslések szerint legalább a fele állami pénz volt. A NOB körülbelül 1,8 milliárd dollárral járult hozzá az ötkarikás játékok megrendezéséhez.

A kerékpárversenyes szerződést meghosszabbították

A Bloomberg kiemelte, hogy miközben a Toyota távolodni látszik az NOB-tól, riválisai pont, hogy erősítik kapcsolatukat az élsporttal. A szintén japán Honda tavaly bejelentette, hogy 2026-tól visszatér a Forma–1-be, és az Aston Martin partnereként a csapat motorszállítója lesz.

Az idei nyár másik nagy sporteseményét, a Németországban megrendezendő labdarúgó Európa-bajnokságot a nagy járműgyártók közül a kínai BYD támogatja.

Ugyanakkor a Toyota sem távolodott el a sporttól, miután tavaly egészen 2025 végéig meghosszabbította szponzori szerződését a számos kerékpárversenyt, köztük az olasz Giro d’Italiát is rendező RCS Sporttal. A verseny riválisa, a többek között a Tour de France lebonyolításáért is felelős francia A.S.O. pedig a Skoda támogatását élvezheti.

A magyar olimpiai csapatot, valamint a szurkolókat is egyedi festésű Wizz Air repülőgép szállítja a párizsi olimpiára. A megnyitó július 26-án lesz hajófelvonulással a Szajnán – ez lesz az első alkalom a játékok történetében, hogy a megnyitóünnepséget nem stadionban rendezik, ami komoly biztonsági kockázatokkal jár

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.