Egybehangzó sajtóértesülések szerint a párizsi olimpiai játékok után új szponzor után kell néznie a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak (NOB), miután a Toyota az ötkarikás játékokat követően nem hosszabbítja meg a hatalmas összegeket tartalmazó szponzori szerződését a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal – adta hírül az AP News. A japán járműgyártó a párizsi olimpia végéig szerződött a NOB-bal, a megállapodás értéke a 2015-ös bejelentéskor 835 millió dollár (mintegy 295 milliárd forint) volt. Úgy vélik, hogy ez volt a NOB történetének eddigi legnagyobb szponzori szerződése.
A két fél együttműködése a 2018-as pjongcsangi téli olimpiával kezdődött, a 2020-ról 2021-re halasztott tokiói nyári, valamint a 2022-es pekingi téli ötkarikás játékok után az idei párizsi esemény lesz a negyedik, amelynek a Toyota az egyik legfontosabb szponzora.
A Kyodo japán hírügynökség az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva arról írt, hogy a japán vállalat szerint a világszervezet nem használta fel hatékonyan a sportolók támogatására és a sport népszerűsítésére a szerződésből befolyó összeget.
A hírrel kapcsolatban a Toyota nem kívánt nyilatkozni, a cég szerint a megállapodás pénzügyi részletei bizalmasak, és csak a két félre tartoznak.
Nem ez az első csörte a két fél között. A Toyota ugyanis visszavonta olimpiai reklámját Japánban a 2021-es tokiói játékok idején, arra hivatkozva, hogy ezzel a helyi közhangulatra reagált, mivel a felkelő nap országában a pandémia miatt sokan ágáltak az olimpia megrendezése ellen.
A Toyotával a 2024-es párizsi olimpia végéig van megállapodásunk. Továbbra is szorosan együttműködünk az idei játékok előkészületeiben – írta a NOB, amely szintén nem kommentálta a kenyértörésről szóló híreket.
A megállapodás keretében a Toyota 3000 elektromos járművet szállít a párizsi játékokra, hogy bemutassa zöld technológiáját.
A NOB bevételeinek 91 százalékát a közvetítési jogok értékesítéséből (61 százalék) és a szponzorokkal kötött szerződésekből (30 százalék) szerzi. A bizottság 7,6 milliárd dolláros bevételt ért el a legutóbbi négyéves ciklusban, amely a tokiói játékokkal zárult. A NOB 15 úgynevezett TOP szponzora ebben az időszakban több mint kétmilliárd dollárt (több mint 700 milliárd forint) fizetett. Becslések szerint a következő ciklusban ez a szám várhatóan eléri a 3 milliárd dollárt (több mint 1050 milliárd forint).
Nincs még egy olyan sportbrand, amely a világ valamennyi országában akkora népszerűségnek örvend, és annyi embert érintene, mint az olimpia – nyilatkozta Rick Burton, aki sportmarketinget tanít a Syracuse Egyetemen. Hozzátette: a márka ismertsége hatalmas, nincsen más olyan sporttulajdon vagy sportesemény, amely ezt meg tudja adni. A szakember úgy véli, hogy a NOB minden bizonnyal fog találni új járműmárkát a szponzorai közé, ha a Toyota ténylegesen kiszáll.
A japán autóipari óriás mellett számos top szponzort tudhat maga mellett a Nemzetközi Olimpiai Bizottság:
Japán hivatalosan 13 milliárd dollárt költött a tokiói olimpiára, melynek becslések szerint legalább a fele állami pénz volt. A NOB körülbelül 1,8 milliárd dollárral járult hozzá az ötkarikás játékok megrendezéséhez.
A Bloomberg kiemelte, hogy miközben a Toyota távolodni látszik az NOB-tól, riválisai pont, hogy erősítik kapcsolatukat az élsporttal. A szintén japán Honda tavaly bejelentette, hogy 2026-tól visszatér a Forma–1-be, és az Aston Martin partnereként a csapat motorszállítója lesz.
Az idei nyár másik nagy sporteseményét, a Németországban megrendezendő labdarúgó Európa-bajnokságot a nagy járműgyártók közül a kínai BYD támogatja.
Ugyanakkor a Toyota sem távolodott el a sporttól, miután tavaly egészen 2025 végéig meghosszabbította szponzori szerződését a számos kerékpárversenyt, köztük az olasz Giro d’Italiát is rendező RCS Sporttal. A verseny riválisa, a többek között a Tour de France lebonyolításáért is felelős francia A.S.O. pedig a Skoda támogatását élvezheti.
A magyar olimpiai csapatot, valamint a szurkolókat is egyedi festésű Wizz Air repülőgép szállítja a párizsi olimpiára. A megnyitó július 26-án lesz hajófelvonulással a Szajnán – ez lesz az első alkalom a játékok történetében, hogy a megnyitóünnepséget nem stadionban rendezik, ami komoly biztonsági kockázatokkal jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.