A Meta büdzséje 20 százalékát már tavaly is a metaverzum fejlesztésére költötte, a virtuális valóság mindennapivá válásáig azonban még hosszú és göröngyös út vezet.
A nehezített terepet azonban nagyban tudná egyengetni a szabad szemmel is látható 3D-s kijelzők megjelenése és elterjedése. Ezeknek a piaca egyelőre olyannyira szabad, hogy gyakorlatilag üres. Az idei CES, azaz a legnagyobb éves tech börze sztárjai pont ezek az eszközök voltak.
A kiállításon legalább két cég előrukkolt saját szabad szemmel is látható 3D-s kijelzőjével: egyikük ugyan csillagászati árcetlit mellékelt találmányához, ám az olcsóbb termék akár még megfizethető is lehet idővel.
A Brelyon Fusion névre keresztelt terméke a kvázi megfizethetetlen árkategóriába került: ára messze tízezer dollár felett fog indulni, de még egy ideig nem is lesz elérhető a nagyközönség számára. Ezért cserébe az ember egy durván félkör alakú, 8K-s felbontással felszerelt, hatalmas asztali kijelzőt kap, amely szinte körülöleli a felhasználó teljes látószögét.
A forma hasonlít egy virtuálisvalóság-headsetre, de az ember megússza a viseléssel járó kényelmetlenségeket, és szabad szemmel csöppenhet be a VR-ba. A gyártó cég szerint ez a világ legnagyobb látószögű OLED-kijelzője, ami nem hat meglepetésként, látva a kialakítását.
Egy kicsit más irányból közelít a témához a 3D Game Market nevű cég: ők egy első ránézésre hagyományos asztali monitornak tűnő kijelzőt találtak ki, amelyet hamarosan piacra is dobnak, mégpedig kétezer dollár alatti ajánlott fogyasztói áron. A termék 3DGM néven fog futni, és egy 32 colos, 4K-s felbontású kijelzővel felszerelve érkezik majd.
A termék különlegessége, hogy elég lesz nagyjából vele szemben állni a 3D-s élményhez, mivel a kijelző rendelkezik egy szemkövető technológiával, így mindig a felhasználó aktuális helyzetéhez tudja alakítani a képet.
A termékeket kipróbáló újságíró szerint alapvetően két nagy különbség érzékelhető a monitorok között: az előállított kép élessége és a 3D mélysége közt észlelhetők eltérések.
A Breylon félkörszerű kijelzője olyan képet hoz létre, amelyben szabályosan elvész az ember: elmosódnak a határok a valóság és a VR között, megszűnik az ember térérzékelése, olyan szinten nyeli el a kijelző. A 8K-s felbontás pedig kristálytiszta képet eredményez, ami kivételes élménnyé teszi a használatát.
A 3DGM terméke ezzel szemben a tradicionális 3D-élményt hozza el, amelyet az ember a moziban is megszokott – csupán a zavaró szemüveg nélkül. A kép kvázi kiugrik a kijelzőről, közelebb kerül az emberhez, nem pedig mélyebbre szippantja, mind a Breylon Fusionje. A kép itt nem olyan éles, cserébe a termék sokkal olcsóbb és készen áll a tömeggyártásra – két korántsem elhanyagolható szempont, amelyekkel a Breylon egyelőre nem tud előrukkolni.
Az Asus sem akar lemaradni: a tajvani vállalat előrukkolt egy szemüveg nélküli 3D-s laptoppal.
Minden bizonnyal hatalmas lépést jelentenek majd a kiterjesztett és a virtuális valóság mindennapivá válása felé. A tömegeket ugyanis elsősorban a 3D-s szemüvegek kényelmetlensége és nehézsége tartja távol a szegmenstől, ezeket azonban a most bemutatott kijelzők egy az egyben kiváltják. Ha az árak is lejjebb mennek az idő előrehaladtával, nagy az esély rá, hogy rohamosan elterjedhet a technológia, Zuckerberg legnagyobb örömére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.