Tavaly 1,64 milliárd eurónyi GDPR-bírságot szabtak ki Európában, amely több mint kétszeres növekedés az előző évi büntetések összértékéhez képest – derül ki a DLA Piper által publikált globális tanulmányból.
A DLA Piper a GDPR-rendelet 2018-as hatálybalépése óta vizsgálja az adatkezelési incidensek alakulását. Az előző, 2022 elején közzétett riport előrejelzéseivel összhangban, a tavalyi évben a végrehajtási eljárások és büntetések fókuszában a digitális hirdetéstechnológia (Ad-tech) és a viselkedésalapú, célzott online hirdetések álltak.
Írország és Luxemburg egyaránt kedvelt lokációnak tekinthető az Európában terjeszkedni kívánó, tengerentúli technológiai vállalatok körében, ráadásul az európai adatvédelmi szabályozók továbbra is a tech szektorra összpontosítanak, így nem meglepő, hogy az említett két ország helyezkedik el a GDPR-bírságokat összegző listák elején. Az első helyen, a 2018. május 25-től kiszabott GDPR-bírságok összértékét tekintve Írország zárt, több mint 1,3 milliárd euróval. A második helyet Luxemburg foglalja el, ahol a hatóságok a GDPR-rendelet hatálybalépése óta mintegy 746 millió euró összértékű bírságot szabtak ki – ennek szinte teljes egészét egy büntetés teszi ki, amely ezzel a kontinens legnagyobb egyedi büntetésének bizonyult.
Írország első helyezésében jelentős súllyal bírnak a Facebook és az Instagram anyavállalatára, a Metára kiszabott büntetések – a legmagasabb, 405 millió euró összegű büntetést a gyermekek személyes adatainak védelmét érintő mulasztások miatt szabták ki a vállalatra.
A Facebook és az Instagram a 2023-as évet is két, nemzetközi léptékben is jelentős bírsággal kezdte Írországban: az előbbi 210 millió euró, az utóbbi 180 millió euró értékű pénzbírságot kapott a viselkedésalapú hirdetésekhez használt fogyasztói profilalkotási gyakorlatai miatt.
A GDPR-bírságok Magyarországot sem kerülték el az elmúlt években – az összesített lista középmezőnyében (16.) végeztünk, mintegy 2,2 millió eurónyi kiszabott büntetéssel, amelyek között egy rekordösszegű bírság is szerepelt: a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság 250 millió forintra büntetett egy magyar bankot, amely mesterségesintelligencia-alapú hangelemző szoftverrel automatikusan értékelte a call centeres hívásokat, és elemezte az ügyfelek érzelmi állapotát. A vizsgált időszakban 711 incidenst jelentettek, ami 25 százalékos növekedés az egy évvel korábbi időszak esetszámához képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.