Fásítással és az autóforgalom mérséklésével alakítják át a francia főváros ikonikus körútját – jelentette be Anne Hidalgo párizsi polgármester. A mintegy 305 millió dollár értékű átalakítás részeként a Place de La Concorde-tól a Diadalívig tartó 2,3 kilométeres sávon faültetéssel zöldítik a területet, és ezzel az autók rendelkezésére álló területet nagyjából a felére csökkentik. A változás a sugárút melletti kis üzleteknek is kedvezhet.
A tervek szerint 2030-ra megvalósuló átalakítást már nagyon várták a helyiek, az utóbbi években a sugárút rengeteg kritikát kapott.
A megnövekedett autóforgalom miatt a környék szennyezetté vált, a túlzott turizmus miatt pedig zsúfolt és drága a párizsiak számára. Ráadásul a sugárút mentén csak bizonyos felkapott márkákat kínáló üzletekben vásárolhattak a helybeliek is.
Egy 2019-es felmérés szerint a párizsiak harmada nem értett egyet azzal, hogy a Champs-Élysées megérdemli „a világ egyik legszebb helye” címkét, ráadásul ez az arány annál magasabb volt, minél közelebb éltek a válaszadók a sugárúthoz.
El is kerülték a környéket: az átalakítást végző építésziroda, a PCA-Stream felmérte, hogy a sugárút mentén működő vállalkozásokban dolgozó embereket leszámítva, a Champs-Elysées gyalogosainak csupán 15 százaléka látogatott ide Párizs más részeiből.
A PCA-Stream élhetőbb környezetet szeretne kialakítani a sugárút mentén. A látványtervek szerint a gyalogosok számára fenntartott járdákat nagyjából a duplájára szélesítik, az autósávokat pedig négyre csökkentik, és kerékpársávok futnak majd az út mindkét oldalán.
A megengedett sebességhatár csökkentését is tervezik. A gyalogosoknak szánt területeket egy megduplázott fasor fogja árnyékolni.
Bár a teljes átalakítással csak az évtized végére készülnek el, a sugárút délkeleti végénél elhelyezkedő híres Concorde tér átalakítását még a 2024-es olimpia előtt befejezik. A most térköves terület helyét fákkal árnyékolt pázsit veszi át.
A sugárúti vállalkozások is változások elé nézhetnek, mivel a felmérésekből kiderült, hogy a polgárok több autentikus francia kiskereskedelmi üzletet látnának szívesen a sugárút mentén, és szerintük nagyobb hangsúlyt kell kapnia a „francia életművészetnek” és a gasztronómiának is. Bár a magas kereskedelmi bérleti díjak arra ösztönzik a vállalkozásokat, hogy a túlélés érdekében nagy forgalmat generáljanak, mégis reményt kelt a változásra, hogy a francia kultúra előtérbe kerül az átalakítás után, hiszen a bevásárlóközpont-szerű élmény helyett több helyi vásárló fordulhat meg a környéken.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.