Két Michelin-ajánlást és egy Michelin zöld csillagot is besöpört a mecseki falu, Hosszúhetény, amivel Budapest, Tata, Balatonfüred és Miskolc kivételével rávertek minden magyar településre. Vendégek és újságírók hada fogja kutatni minden bizonnyal a titok nyitját, a Pécsi Borozó gasztronómiai és bormagazin mindenesetre már rá is talált egy érdekes összetevőjére.
A Michelin a környezet és a konyha harmóniáját díjazza.
A szaklap szerzői – Bukovics Martin és Győrffy Zoltán – arra az érdekes összefüggésre világítottak rá lokálpatrióta elemzésükben, hogy a két hosszúhetényi Michelin-díjazott étterem, sőt az ugyancsak a most először nem fővárosi éttermekkel is kiegészült magyar Michelin-listára került pécsi Morzsa is rendelkeznek egy plusszal: a helyi borok szentélyének és forrásának számítanak. Mi több, a Morzsa helyi borai is hosszúhetényi kötődésűek.
Régóta ismert gasztronómiai tétel, hogy a vendégek – különösen a máshonnan érkezők – gyakran keresik a helyi ételeket és italokat, a helyinél szélesebb hírnévre enélkül szert tenni nehéz.
A titok pedig – vagy egy érdekes eleme –, amiért Bukovicsék lokálpatrióta elemzést írhattak, pont a lokálpatriotizmus. Annak is egy speciális változata. A pécsi bor ugyanis, bár meglepő lehet a jelző: egzotikus. Még a helyieknek is.
A pécsi borvidéket – amelyhez Hosszúhetény is tartozik – az országban alig ismerik, ebből is eredően fényes múltját sem nagyon. Pedig Pécs Nagy-Magyarország két nagy borkereskedelmi központjának az egyike volt, ahol a szép régi időkben szentségtörés is lett volna egy helyi étteremben nem helyi bort felszolgálni.
Az 1898-as borhamisítási botrány azonban a pécsi borvidéket gyakorlatilag letörölte a térképről. Régi státusza közelébe sose tudott visszakapaszkodni, az utóbbi évtizedekben pedig a szomszéd Villány és Szekszárd emelkedő csillagai mellett esélyhez se jutott.
A Michelin-listára került mindhárom étterem, a két hosszúhetényi és az egy pécsi kiemelt figyelmet fordít a helyi borokra – írja a Pécsi Borozó –, ami nemcsak szimbolikus, hanem pragmatikus is.
Miközben Pécsett sem általános, hogy a helyi éttermek helyi borokat kínálnak, az immár Michelin-listás „kozmopolita bisztrókonyha” Morzsa helyi italokat vett a nevére,
a Maeijer & Leemans pécsi pincészet részben hosszúhetényi alapanyagból készülő amforás-kénmentes borait kínálják a ház boraként, azaz akkora a bizalom ezek iránt, hogy a nevére is veszi őket az étterem sokat tapasztalt és látott tulajdonosa
– írta a Pécsi Borozó.
Országosan átlagban 158 ezer lakosra jut egy Michelin-ajánlás, Hosszúhetényben 1750-re – plusz egy zöld csillag. Ez a felállás világrekord is lehet.
Hosszúhetény igazán nem véletlen.
A borinfrastruktúra meg sem közelíti a nagy beruházásokkal felpumpált villányit vagy a szekszárdit az egykor a pécsi püspökök borát megtermelő községben, de azért a sok apró pince mellett van két kiváló – bár villányi méretekben kicsi – borászatuk, Szabó Zoltáné, és Schunk Józsefé, akiknek a vörösboraik versenyeken a villányi kiválóságokat is verik.
Az ő boraik, illetve a Maeijer & Leemansé a két új Michelin-listás itallapján is díszhelyet foglalnak el. A Michelin zöld csillagját is besöprő Almalomb szélesebben merít a déli borrégióból, a Hosszú Tányérban viszont csak hosszúhetényi bor van, az egyetlen időszakosan asztalra kerülő tokaji bor a rátkai Gilberries and Wine-tól is csak azért került ide, mert a borász, Gilbert Balázs hosszúhetényi kötődésű.
Hosszúhetény a borkultúra szempontjából ezen a vidéken kirívóan speciális környezet. A Tavasz nevű harmadik, nem Michelin-listás hetényi étteremben, amelyet a helyi boregyesület elnöke, Szabó Gábor menedzsel, csak hosszúhetényi fehér- és vörösborok vannak, nem kell más.
A falu leglátványosabb éves rendezvénye pedig a szüret.
Érdeklődésünkre mindkét étteremben elmondták, hogy az italt és az ételeket tekintve is nagyon fontosnak tartják a helyi beszerzéseket. A faluban természetesen nem lehet mindent beszerezni – a jó bor kivételével –, ezért a helyit tágabb jelentésben kell értelmezni.
Hosszú Franciska, a Michelin-listás hosszúhetényi Hosszú Tányér tulajdonosa és háziasszonya megerősítette, hogy szerinte a Pécsi Borozó jó helyen kapisgál.
Az aprócska étteremben, ahol még internetes foglalást sem biztosítanak, hogy kezdettől személyes kapcsolat alakuljon ki a vendéggel, úgy gondolják, hogy a bor és az alapanyagok esetében is fontos a kötődés: hogy ismerjék a helyet ahonnan jött, sőt még az előállítója személyiségét is. Ez ahhoz kell, hogy a vendégnek is át tudják adni, „ezeket tudom úgy adni, hogy hitelesen tudjak róla beszélni”.
Mindez megjelenik még az étel minőségében is
– vallja Franciska, aki azt szeretné, ha a kiváló borokat termelő kisebb helyi pincék is a kereskedelmi forgalomba lépnének palackozott nedűikkel, mert akkor még többféle helyi bort kínálhatnának.
Az induláskor, mint elmondta, küzdöttek a helyi termékek beszerzésével,
de azóta nagyot fordult a helyzet,
már őt keresik, „megérett az őszibarack, a szilva”. És pont ez volt az eredeti törekvésünk – nyugtázta elégedetten a tulajdonos. A Michelin-listára kerülés –- ami foglalási hullámot indított mindkét étteremben – új dimenziót teremtett, már balatoni pincészet is megkereste őket az ajánlatával. (No de bort máshonnan Heténybe?)
Hasonlóan nyilatkozott a Világgazdaságnak Csaplár Judit is, a régi malomból Pelényi Margit tervezésében újjávarázsolt látványos régi malom, az Almalomb háziasszonya.
Az Almalombban rendszeresen tartanak tematikus hétvégéket, a Michelin-csillag elnyerése előtt például épp a pellérdi sajtműhely és a fekedi stifolder volt terítéken.
Olyannyira komolyan gondolták, hogy helyi termelőtől kell vásárolni – és ezt másoknak is ajánlják –, hogy maguk is helyi termelővé váltak: olyan saját termékeket kínálnak, mint a füstölt sópehely, a helyben sütött kovászos kenyér, sőt a saját keverésű és pörkölésű kávé, akár – zöld Michelin-csillagos helyhez illően – komposztálható kapszula formájában is.
A hagyományos helyi vendégszeretet és termékek, mint a bor, és a modern gasztronómia minőségi ötvözése a Michelin első teljes Magyarországot fedő listájának sztárjává avatta Hosszúhetényt.
A Pécsi Borozó lokálpatrióta végkonklúziója:
Ennek alapján nem nehéz arra a következtetésre jutni, hogy a siker a pécsi borokon is múlt, és ez nem is túlzás annyiban, hogy a helyi értékek, az autentikusság, a fenntarthatóság ma sokkal fontosabb, mint bármikor. Franciaországban, Olaszországban, Ausztriában, Németországban a helyi bor az alap. Vagy csak az van, vagy főleg az van. Ha egy pécsi étteremben nincs pécsi bor, az mostantól hivatalosan is ciki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.